الأكل مكرونة والحلو فاكهة.. النسناس بوشا يخطف الأنظار بمعرض الزهور

الأحد، 26 مايو 2024 10:00 ص
الأكل مكرونة والحلو فاكهة.. النسناس بوشا يخطف الأنظار بمعرض الزهور نسناس بمعرض الزهور
نورا طارق

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

يمتلئ معرض الزهور بأنواع النباتات والطيور والحيوانات الأليفة المختلفة والمفضلة والتي تحرص العائلات على شرائها ومنها النسناس الحيوان الذى يفضله الكثير من الأشخاص لأنه اجتماعى وودود كما يلعب مع مربيه وتربيته بسيطة لكنه يحتاج لبعض العناية حتى تظل صحته جيدة ونشيط ومرح طوال الوقت، ومن النسانيس التي تباع بمعرض الزهور بالمتحف الزراعى نسناس يدعى بوشا والذى نتعرف عليه في هذا التقرير.

وتحدثت معنا أمنية ممدوح وهى إحدى الموظفات بمتجر لبيع الطيور والحيوانات الأليفة عن نسناس عرضته للبيع، حيث قالت لـ"اليوم السابع": "النسناس اسمه بوشا عمره 3 أشهر، بيحب اللعب جدًا وشقى، وعضته خفيفة ومش بيضايق حد، ومش بيصيب أي طفل، وسهل التعامل معاه".

"النسناس بوشا" بياكل مكرونة وبيحلى بالفاكهة

وعن سعر النسناس بوشا والأطعمة التي يفضلها تناولها، قالت :"النسناس أليف مش بيأذى حد، وسعره بيتراوح مابين 8 إلى 9 آلاف جنيه، وبياكل معجنات ومكرونة وأرز، وأنواع الخضروات والفواكه، أي حاجة ماعدا اللحوم لأنها بتشرسه".

وتحدثت أمنية عن الموطن الأصلى للنسناس بوشا، فقالت: "بوشا موطنه السودان، وهو اجتماعى جدًا ولطيف وبنطلعه يتصور مع الأطفال، وبينام لما يلاقى مفيش إضاءة لكن طول النهار بيفضل صاحى وبيلعب".

مش بيحب الحبسة كتير

وعن طرق العناية بالنسناس بوشا، قالت :"هو يفضل يكون في القفص عشان مايكسرش حاجة، لكن يفضل أن كل شوية يخرج من القفص لأن كتر الحبسة بتضايقه".

امنية تحمل النسناس بوشا
أمنية تحمل النسناس بوشا
صورة أخرى لأمنية مع النسناس
صورة أخرى لأمنية مع النسناس
نسناس داخل القفص
نسناس داخل القفص

 










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة