بخطوات سهلة إزاى ترجع الجاكت الجلد المقشر جديد من تانى

الخميس، 18 يناير 2024 06:00 ص
بخطوات سهلة إزاى ترجع الجاكت الجلد المقشر جديد من تانى جانب من اللقاء
محمد قاسم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

" خلصت دراستي في الجامعة، وقررت اشتغل في حاجة بحبها، وهي تخصصي أيضا، وفتحت ورشة لتفصيل الملابس وصيانة الجواكت الجلد المقشرة"، بتلك الكلمات بدأ عبد الرحمن يروي لنا تفاصيل كيفية تغيير الجلد المقشر من الجواكت وإعادته مرة أخري كأنه جديد.

وقال عبد الرحمن صديق ل" اليوم السابع"، إن تكلفة الصيانة تختلف من منتج لآخر وأي جاكت جلد يعاني من التقشير حتي لو في منطقة صغيرة بنفك منطقة الصدر ونركب جلد جديد بدل المقشر ونعيد الخياطة من جديد مع إعادة تلميعه ليعود الجاكت جديد مرة أخري  للاستخدام.

وأضاف عبد الرحمن تختلف أنواع الجلود وألوانها بعضها يعيش سنتين أو تلاتة وبعضها بيفضل 5 سنين والزبون هو اللي بيختار الجلد وبيختار كمان لو عايز يعمل أي تغيير فيه.

وقال عبد الرحمن بقدر أعالج أي نوع جاكت جلد مقش، واللي بيصل سعرها في الأنواع الخاصة بالسيدات لآلاف الجنيهات خاصة التي يتم شرائها من التوكيلات العالمية ومع سوء التخزين تتعرض للتقشير.

وأضاف عبد الرحمن المنتجات الجلدية تحتاج إلي التعامل معها في التخزين بشكل جيد وكافة المنتجات الجلدية تحتاج إلى التهوية الجيدة وعدم وضعها في أكياس بلاستيكية أو تخزينها مع الملابس في الدولاب فالجلد يحتاج أن يكون معلقا في مكان جيد التهوية ويمسح باستمرار من الأتربة دون وضع أي مواد كيميائية أو كحول لأن الجلد لو منع عنه الهواء يتعرض للتقشير.










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة