الشركة المدنية لقراءة عدادات الكهرباء تكشف وجود أخطاء بالفواتير على مدار 10 سنوات.. الوزارة تلجأ لتقسيط المديونية للمواطنين بدون فوائد.. و"جنوب القاهرة": بدأنا تحصيل 9 مليارات جنيه كانت مفقودة بسبب الكشافين

الأحد، 29 يوليو 2018 07:00 ص
الشركة المدنية لقراءة عدادات الكهرباء تكشف وجود أخطاء بالفواتير على مدار 10 سنوات.. الوزارة تلجأ لتقسيط المديونية للمواطنين بدون فوائد.. و"جنوب القاهرة": بدأنا تحصيل 9 مليارات جنيه كانت مفقودة بسبب الكشافين محمد شاكر وزير الكهرباء
كتبت رحمة رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

نجحت الشركة المدنية المسئولة عن أخذ قراءات عدادات الكهرباء بعدد من المحافظات من مختلف أنحاء الجمهورية، فى كشف عدد كبير من الأخطاء فى عمليات الكشف وتحصيل الفواتير على مدار أكثر من 10 سنوات، فى بعض المناطق على مستوى الجمهورية، والذى تسبب فى خسائر بالمليارات بشركات توزيع الكهرباء.

 

أخطاء بفواتير الاستهلاك على مدار 10 سنوات

وكشف مصدر مسئول بوزارة الكهرباء والطاقة المتجددة، أن شركة شعاع وهى شركة مدنية مسئولة عن أخذ قراءات عدادات الكهرباء فى بعض المناطق على مستوى الجمهورية اكتشفت وجود أخطاء فادحة فى عملية الكشف والتحصيل من المواطنين على مدار عدة سنوات وصلت فى بعض المناطق إلى 10 سنوات.

 

و أوضح المصدر، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن الشركة المدنية المسئولة عن أخذ قراءات عدادات الكهرباء اكتشفت أن هناك عدد كبير من المواطنين عليهم مديونية لشركات الكهرباء رغم التزامهم بالسداد بشكل شهرى، موضحا أن هذه المديونية نتيجة عدم حصول القراءة من عدادات المواطنين والاعتماد على اصدار فواتير عن متوسط الاستهلاك.

 

تراكم المديونيات على المواطنين

و أشار المصدر إلى أن هناك بعض المناطق التى لم يوجد بها موظف مسئول عن أخذ قراءات العدادات منذ عدة سنوات، تراكمت المديونية على المواطنين إلى أن وصلت لبعضهم إلى 15 الف جنيه، مشيرا إلى أن جهاز تنظيم مرفق الكهرباء وحماية المستهلك قرر أن يتم تقسيط هذه المديونية للمواطن على نفس مدة المديونية وبدون فوائد، فعلى سبيل المثال إذا كانت المديونية منذ 10 سنوات يتم تقسيطها على 10 سنوات بدون فوائد.

 

وتابع المصدر: "هذه المديونية عبارة عن أن القراءة الموحدة بالعداد اكثر مما يسدده المواطن فعلى سبيل المثال إذا كان المشترك قام بسداد 20 ألف كيلو فالقراءة الموجودة بالعداد 30 الف كيلو، وهذا الفرق هى مديونية على المواطن لم تسدد نتيجة قصور من الكشاف التابع لشركة الكهرباء أو نتيجة عدم وجود موظف فى المنطقة بالكامل"، مضيفا أنه إذا ثبت أن منطقة بالكامل بها مديونية وتعتمد على المتوسط رغم وجود موظف مسئول عن الكشف على عدادات الكهرباء يتم تحويله للتحقيق.

 

شكاوى من المبالغة فى قيمة المديونية

و قال المصدر أن الوزارة تلقت عدد كبير من شكاوى المواطنين خاصة والمبالغة فى قيمة المديونية وعدم دقتها فى بعض المناطق، لافتا إلى أن الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء يتابع الازمة التى حدثت فى شركة جنوب الدلتا لتوزيع الكهرباء بنفسه بعد أن تبين أن هناك بعض المديونيات مبالغ فيها ولا تعبر عن الاستهلاك الفعلى للمواطن.

 

و فى سياق متصل، أكد مصدر مسئول بشركة جنوب القاهرة لتوزيع الكهرباء، أن الشركة لم تتلقى أى شكاوى من المواطنين بالمناطق التى تم اكتشاف وجود د مديونية بها من قبل الشركة المدنية المسئولة عن أخذ قراءات العدادات، نتيجة التزام شركة جنوب القاهرة لتوزيع الكهرباء بتعليمات جهاز تنظيم مرفق الكهرباء وحماية المستهلك والشرطة القابضة لكهرباء مصر التقسيط المديونية على نفس مدتها وبدون فوائد.

 

9

مليارات جنيه مفقودة بسبب الكشافين

وأوضح المصدر، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن شركة شعاع جعلت جنوب القاهرة تبدأ فى تحصيل 9 مليارات جنيه كانوا مفقودين بسبب قصور فى عدد المشرفين أو نتيجة تقصير من الكشافين أنفسهم فى بعض المناطق، موضحا أنه تم البدء فى تحصيل المديونيات من 43 الف مشترك بعدد من المناطق التابعة للشركة وبلغت عدد الكيلو وات ساعة التى تم بيعها ولم يتم تحصيل قيمتها 150 الف كيلو وات ساعة.

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

هاني

اذا كان يتم حساب متوسط الاستهلاك بالكيلووات

فيجب اضافته الى اخر قراءة عداد حتى لا يتم حساب المواطن مرتين عن نفس الاستهلاك بحجة عدم وجود كشاف يبلغ قراءة العداد

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

الحل فى العدادات مسبوقة الدفع

و يوجد بطئ شديد فى إحلال تلك العدادات بالرغم من التصريحات المتتالية ولن يستقيم الوضع الا بتغيير العدادات على اسرع وجة.

عدد الردود 0

بواسطة:

medhat

وايه ذنب الناس

اذا مكنش عندكم كشافين او كانوا بيناموا ومش بياهخدوا القراءة المظبوطه ..ايه ذنب الناس انكم تحملوهم خطأ ملهمش ذنب فيه

عدد الردود 0

بواسطة:

عماد محمد

انتم تستفزون الشعب

تعلنون عن اكبر محطات كهرباء وترفعون الأسعار بطريقة استفزازية . تعلنون عن الغاز وترفعون الاسعار . واثناء زيادة الاسعار تبشرون المواطنين بوجود زيادة اخرى قريباً .

عدد الردود 0

بواسطة:

هندي

ههههههههههههه

هه هه هه

عدد الردود 0

بواسطة:

ali

وما ذنب المواطنين !!

الكشافين كانوا بيقروا العدادات غلط فبتتقدر الفواتير غلط , والمواطنين بيدفعوا الفواتير اللى بتوصلهم , بأى منطق تيجى بعد عشر سنين تقول للمواطن معلش اصلى اكتشفت انى غلطت فى فى الحساب و ليا عندك 20 الف جنيه ولازم تسددهم !! اللى اعرفه ان المخطىء يتحمل نتيجة غلطه !! يعنى هى لو الشركة اكتشفت ان المواطنين لهم عندها فلوس بعد عشر سنين كانت هترجعهالهم ؟؟ مفتكرش , دا اللى بيتظلم من غلاء الفاتورة عن استهلاكه ويقدم شكوى علشان مية جنيه وللا ميتين جنيه مبيرجعولوش , وبتقولوله طيب خلاص احنا آسفين مش هنعملها تانى , وبس خلاص , تقوموا تطالبوا المواطنين فجأة برد فلوس انتوا السبب فى ضياعها مش هما !! حرام عليكم هى أى طريقة للم أى فوس والسلام !! هى الناس هتدفع ايه وللا ايه !!

عدد الردود 0

بواسطة:

ابراهيم شعبان

المخطىء يتحمل نتيجة خطئه

المخطىء يتحمل نتيجة خطئه..وا ادرانا انكم تخطئون للمرة الثانيه..فقد فقدنا الثقه فيكم وفى حساباتكم

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطنة

مهازل شركة الكهربا

أولا محدش ينكر التطور اللى اصبحت عليه الشركة من تلقى شكاوى المواطنين والإستجابة السريعة لحلها ... ولكن المشكلة فى اسباب الشكوى نفسها .... نصيحة للجميع لازم تتابع قراية العداد مع قراية الوصل اكتر من مرة الاقى قراية العداد اعلى من قراية الوصل ... عملت شكوى وتم التدارج فى قيمة الوصل وتعديل القراية ... بجد حاجة مرهقة جدا ... ثانيا المفروض كشاف العداد يجى كل 30 يوم ياخد القراية ... مش مرة يجى يوم 10 فى الشهر والشهر اللى بعده يجى يوم 24 معنى كدة انا بتحاسب على 44 يوم مش 30 وهكذا ... بجد مفيش ضمير نهائى .... دة غير شركة المياه ... العداد خارج الشقة وسليم وزى الفل وشغال ... يجى الوصل متعذر أو معطل ... ويحسبلك متوسط استهلاك وانت تدفع وبعد كدة تروح تشتكى وتبعتلهم القراية الحالية يقوموا مدفعينك قيمة الفلرق فى الاستهلاك ... يعنى بتدفع مرتين .... حسبنا الله ونعم الوكيل ... ربنا موجود ...

عدد الردود 0

بواسطة:

نادر نبيل

أخطاء الموظفين يتحملها الشعب

موش حرام إن أخطاء الموظفين والشركة يتحملها الشعب المصرى المغلوب على أمره . يعنى كما يقول الخبر إن أغلب المواطنين مواظبين على السداد إلا أن الكشاف لا يقوم بقراءة العداد . أقل شىء أن يتم إلغاء المديونية لكل المواطنين الذين قاموا بالسداد ولديهم أخطاء فى القراءة . والتحصيل ممن لم يقوموا بالسداد من الأساس.

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

كيفية المحاسبة

الاستهلاك من 10 سنين لحد دلوقتي. هيتحاسبوا علي قيمة الكيلووات من 10 سنين اللي كانت قليلة جدا و لا علي القيمة الجديدة اللي بقيت اضعاف؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة