الإعلامية رانيا بدوى ردًا على مطالبة أبو مكة بالهرب: "محمد صلاح خسارة فينا"

الإثنين، 01 أكتوبر 2018 07:20 م
الإعلامية رانيا بدوى ردًا على مطالبة أبو مكة بالهرب: "محمد صلاح خسارة فينا" الإعلامية رانيا بدوى
كتب محمد رضا

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

انتقدت الإعلامية رانيا بدوى، ما ساد بين جموع الشعب المصرى خلال الآونة الأخيرة من استسلام لانتشار المخالفات فى محيطهم وعدم الإصرار على مقاومتها، مستشهدة فى تلك الحالة بما حدث خلال الأزمة التى وقعت بين النجم العالمى محمد صلاح نجم منتخب مصر المحترف فى نادى ليفربول الإنجليزى، واتحاد الكرة المصرى.

 

وأوضحت رانيا بدوى، عبر برنامجها "كلام رنوش"، فى حلقة بعنوان "محمد صلاح خسارة فينا"، مدى تعجبها من استسلام عدد كبير من المواطنين لفكرة انتشار المخالفات، وأن الأسهل أن يهرب صلاح من هذا الجو الموبوء، وقالت "خلال أزمة محمد صلاح، واتحاد الكرة، الكتابات كانت على طريقة (احنا شعب فاسد انفد بجلدك يابنى ياريت إنجلترا تديله الجنسية ويلعب لمنتخبهم ويسيبه من المنتخب المصرى.. ربنا تاب عليك من عيشتنا إيه اللى رجعك تانى)".

 

وتساءلت رانيا بدوى، "يعنى إيه محمد صلاح خسارة فينا؟ ويعنى إيه هو أنضف ما فينا؟ ويعنى إيه هو اللى ينفد بجلده ويهرب؟ والمرض ده فى علم النفس اسمه إيه؟"، مضيفة: "عارفين ده معناه إيه؟ أن مؤسسات الكرة كلها مصالح وسبوبة ونظام اخطف واجرى".

 

وقالت أن الشعب مجتمع على أن فرد فيه خسارة فيهم كمجتمع، وآلاف أن لم يكن ملايين مجمعين على إننا بلد موبوء ووصلنا لمرحلة أن أى حد كويس فينا بنخاف يتعدى، مضيفه "فجأة الملايين من الشعب المصرى تكاتف من أجل انتشال محمد صلاح من البئر العفن، والناس تشعر بالدونية ومتعايشة مع الفساد بدلًا من إعلان رفضهم لما يحدث أو الضغط لتغيير الوضع".

 

وتابعت "أصبح الأسهل أن النضيف فينا هو اللى ينفد بجلده ويخرج، والأسهل أن يبتعد صلاح وينجو بنفسه، وليس إصلاح المؤسسات، والأسهل أن يخرج صلاح يخرج وليس محاسبة المسئولين عن المخالفات"، وقالت "السؤال هنا نعمل إيه وولادنا هيعملوا إيه؟، أبو مكة هينفد بجلده.. طيب واحنا هنفضل متعايشين مع الأوضاع دى لغاية امتى؟ للأسف محدش بيسأل نفسه السؤال ده لأن الإجابة فعلًا صعبة، والأسهل دائمًا أن كل صلاح فينا ينفد بجلده".

 

 

وأوضحت رانيا بدوى، عبر برنامجها "كلام رنوش"، فى حلقة بعنوان "محمد صلاح خسارة فينا"، مدى تعجبها من استسلام عدد كبير من المواطنين لفكرة انتشار الفساد وعدم مقاومته، وأن الأسهل أن يهرب صلاح من هذا الجو الموبوء، وقالت "خلال أزمة محمد صلاح، واتحاد الكرة، الكتابات كانت على طريقة (احنا شعب فاسد انفد بجلدك يابنى ياريت إنجلترا تديله الجنسية ويلعب لمنتخبهم ويسيبه من المنتخب المصرى.. ربنا تاب عليك من عيشتنا إيه اللى رجعك تانى)".

وتساءلت رانيا بدوى، "يعنى إيه محمد صلاح خسارة فينا؟ ويعنى إيه هو انضف ما فينا؟ ويعنى إيه هو اللى ينفد بجلده ويهرب؟ والمرض ده فى علم النفس اسمه إيه؟"، مضيفه "عارفين ده معناه إيه؟ إن مؤسسات الكرة كلها مصالح وسبوبة ونظام اخطف واجرى".

 

رانيا بدوى تقدم "كلام رنوش"
رانيا بدوى تقدم "كلام رنوش"

 

حلقة رانيا بدوى عن أزمة محمد صلاح
حلقة رانيا بدوى عن أزمة محمد صلاح

 

وقالت إن الشعب مجتمع على أن فرد فيه خسارة فيهم كمجتمع، وآلاف إن لم يكن ملايين مجمعين على إننا بلد موبوء وجوها ملوث ووصلنا لمرحلة إن أى حد كويس فينا بنخاف يتعدى، مضيفه "فجأة الملايين من الشعب المصرى تكاتف من أجل انتشال محمد صلاح من البئر العفن، والناس تشعر بالدونية ومتعايشة مع الفساد بدلًا من إعلان رفضهم لما يحدث أو الضغط لتغيير الوضع".

وتابعت "أصبح الأسهل إن النضيف فينا هو اللى ينفد بجلده ويخرج، والأسهل أن يبتعد صلاح  وينجو بنفسه، وليس إصلاح المؤسسات الفاسدة، والأسهل أن يخرج صلاح يخرج وليس محاسبة المسئولين عن الفساد"، وقالت "السؤال هنا نعمل إيه وولادنا هيعملوا إيه؟، أبو مكة هينفد بجلده.. طيب واحنا هنفضل متعايشين مع الأوضاع دى لغاية امتى؟ للأسف محدش بيسأل نفسه السؤال ده لأن الإجابة فعلًا صعبة، والأسهل دائمًا إن كل صلاح فينا ينفد بجلده".

 

حلقة جديدة من برنامج "كلام رنوش"
حلقة جديدة من برنامج "كلام رنوش"

 

رانيا بدوى فى "كلام رنوش"
رانيا بدوى فى "كلام رنوش"

 

رانيا بدوى تناقش أزمة محمد صلاح
رانيا بدوى تناقش أزمة محمد صلاح

 

 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

عصام

إتحاد الكرة

أهم أسباب تراجع مستوي محمد صلاح هو إتحاد الكرة ومجدي عبد الغني وما شابه ذلك إتقوا الله شوية وسيبوا الناس فى حالها وبدليل مباراة مصر الأخيرة محمد صلاح مكنش مركز فى ضربات الجزاء إنتوا حتي مستكترين علينا واحد بيفرحنا يكفي إن إحنا بنسمع إن الراجل ده بيعمل خير كتير وهو ما بيقولش لكن بنعرف بالصدفة من التلفزيون أو الجرايد إحنا ما بنسمعش عنكم أي حاجة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة