أكرم القصاص - علا الشافعي

"ولية أمر" تكشف حقيقة "خناقة اللى عنده معزة يربطها" المثيرة للجدل

الثلاثاء، 14 مارس 2017 03:00 م
"ولية أمر" تكشف حقيقة "خناقة اللى عنده معزة يربطها" المثيرة للجدل صورة أرشيفية
كتبت سارة درويش

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
كشفت واحدة من أولياء الأمور حقيقة المشاداة الصوتية المثيرة للجدل التى عرفت على مواقع التواصل الاجتماعى بـ"خناقة المعزة" و"خناقة أولياء الأمور"، وقالت إن التسجيل الصوتى المنسوب لوالد الطفل عبدالرحمن غير حقيقى وأن مجموعة "الواتساب" التى شهدت المشاداة لا تضم إلا الأمهات فقط. ورجحت أن هذا التسجيل مختلق تم نشره من باب السخرية. 
 
وكتبت "هاجر" والدة الطفل "عبدالله الشواف" إن "اللى طلع التسجيل مش طلع باقى التسجيلات لأنه التسجيل ده بتاع أم البنت. بعدها أم الولد ردت و بعدين أم البنت ردت عليها.
 
وقالت "هاجر" لـ"اليوم السابع" إن طفلها يدرس بالفصل نفسه الذى يدرس فيه عبدالرحمن والطفلة ابنة صاحبة التسجيل الصوتي، وحاول "اليوم السابع" التواصل مع أولياء الأمر من الطرفين ولكنها أشارت إلى أنهم رافضين التواصل مع أى شخص.
 
الشاهد انه الموضوع له تكمله مش وقف عند هذا التسجيل كان نفسى الرد التانى بتاع أم البنت يتنشر زى ما ده اتنشر عشان الناس تفهم أساس الموضوع و خلفياته من أول السنة".
 
وقالت الأم إن الطفل المقصود يثير الكثير من المشاكل من بداية العام وأضافت "إحنا كأمهات تواصلنا الأول مع أم الطفل عشان سلوكيات الابن إن كان سلوك لفظى أو أخلاقى لكن للأسف مافيش أى موقف بيتاخد مع الولد وآخر ما زهقنا تم التواصل مع المدرسة وتم استدعاء ولى الأمر والمدرسة دلوقتى متابعة الولد".
 
تابعت الأم "إحنا لا نعيب أبدًا على الطفل لأنه مهما كان ده طفل ومحتاج متابعة وتقويم ودا اللى كنا بنطلبه، وشيء تانى من باب الإنصاف الراجل دا غالبًا مش أبو الولد لأن جروب الواتس آب كله أمهات مفيش رجالة خالص".
 
التوضيح الذى نشرته هاجر
التوضيح الذى نشرته هاجر

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمان

حوار مقصود كابتزاز مجتمعى ممنهج لاجبار الاناث على زى معين من الطفوله و الا فلا يلومن الا انفسهن

تصرف الطفلين برىء ولا يحتاج لضجه من الاساس لان الاطفال فى هذا العمر يتوددون الى بعض حتى وان كانوا من نفس الجنس دون اى ادراك حسى،اما حوار الابوين فلا يدعو للاستغراب فهو ناتج عن تاثرهم بدعاة التطرف اللى حولوا الانثى بجميع اعمارها الى كتلة لحم اما تقمع و تغطى بحجاب اجبارى من الصغر او يحلل انتهاكها و التهامها و ملهاش حمايه او ديه مع القاء اللوم عليها و على اهلها و التبرير للذكر انه من حقه فعل ما يحلو له دون لوم او زجر او عقاب، دا اللى الاباء و الابناء بجميع اعمارهم بيسمعوه فى المساجد و التليفزيون و الراديو و ادارات المدارس و الجامعات، عشان كده انتشر التحرش من الذكور دون رادع من المجتمع فى ابتزاز صريح للاناث و اجبار لاهلهن على الزامهن بزى معين فى الشوارع و المدارس من الطفوله و الا فلا يلومن الا انفسهن!

عدد الردود 0

بواسطة:

طاهر

قلة أدب

الموضوع من أوله لأخره قلة أدب في قلة أدب. أصلاً مشاكل زي دي تتحل بين الناس وبعضها. ليه تنشروه على السوشيال ميديا. هل وصلنا لهذا القدر من التفاهة؟ عيب عليكم وربوا أولادكم وأحسنوا تربيتهم واتعلموا ازاي تختلفوا وازاي مهما اختلفتم تفضلوا تحترموا بعض.

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء

قصة الطفل والمعزة

شايف أ إيمان متكاملة على الحجاب مش عارف ليه أليس الحجاب أمر من الله

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة