محافظ الجيزة: تعديل مسار محور الملك عبد الله لتعارضه مع الخط الثالث للمترو

الخميس، 18 أغسطس 2016 04:45 ص
محافظ الجيزة: تعديل مسار محور الملك عبد الله لتعارضه مع الخط الثالث للمترو اللواء كمال الدالى محافظ الجيزة
كتبت إيناس البنا

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال اللواء كمال الدالى محافظ الجيزة، إنه لم يتوفر بعد التمويل اللازم لإنشاء محور الملك عبد الله كمحور مرورى هام يربط القاهرة بالجيزة.

وأضاف المحافظ فى تصريحات خاصة لـ" اليوم السابع"، أنه فور توفير الاعتماد ستبدأ المحافظة فى إزالة كافة المعوقات التى تقع فى طريق المحور وتذليل كافة العقبات أمامه، مشيرا إلى أنه يتم تعديل جزء بسيط من  مسار المحور لتعارضه مع الخط الثالث للمترو.

ويمتد المحور بطول 18 كم أعلى ترعة الزمر من جنوب الجيزة وحتى محور روض الفرج مروراً بشارعى الأهرام والملك فيصل ، وسيساعد على تيسير حركة المرور أمام المتجهين إلى الإسكندرية عبر محور الملك عبد الله والتقاء نهايته بمحور روض الفرج .

ويشمل المخطط التفصيلى أن يقوم المشروع على إنشاء طريق على مسار الترعة يتضمن 4 حارات فى كل اتجاه، إضافة إلى الاستفادة من جانبى الطريق فى إقامة العديد من المشروعات الخدمية كمحطات، كما سيتقاطع مع أكبر المحاور المرورية العرضية فى القاهرة الكبرى من محور 26 يوليو، ومحور صفط اللبن، ومحور روض الفرج، وشارع الهرم وشارع الملك فيصل، وامتداد شارع جامعة الدول العربية، وسيكون رابطا إضافيا للطريق الدائرى لتخفيف الضغط على محور المريوطية ومنزل المنيب وشارعى البحر الأعظم وربيع الجيزى.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

سعد الدين

بالله عليكم بلاش انتم

كفايا محور صفط البن الفاشل عاوزين شركات أجنبية تمسك الطرق فى مصر كفايا فساد ورشوه كن هيئه الطرق والكبارى جميع تصميمات الطرق والمحوار والكبارى فى مصر سيئ

عدد الردود 0

بواسطة:

عصمت محمد

مترو الهرم

بالمختصر المفيد ح تعملوا مترو الهرم ولا لا . وبلاش المتهات اللي معشينا فيها .

عدد الردود 0

بواسطة:

azmy

التطوير

الي التعليق 1 .... يا استاذ سعد ....الواضح ان القائمين علي تصميم وتنفيذ الطرق واي اعمال تطوير يعشقوا حاجة اسمها عشوائية وكمان كم لم يشوفوا الطرق في الخارج ومش عارفين حتي يغشوا الفكر يعني حتي فاشلين في الغش ......... وكمان العلاقات بين الناس سيبنها للبلطجة سواء في المرور والشارع وتسجيل العربيات والشقق وتخطيط المدن الجديدة والتعليم والكهرباء و.......... الخ ....القائمين في كل الاعمال يكرهوا التطوير لانه مش في صالحهم لان التطوير يعني نظام والنظام يبقي مفيش عشوائية ولا فساد ولا رشوة ولا امن ولا............الخ

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

طرق الخليج

روجوا شوفوا الطرق فى دول الخليج ..بلاش اوروبا و امريكا ..مع العلم ان معظم المهندسبن فى الخليج من مصر ..لكن هناك ما فيش فساد محليات ولا رشاوى ..

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد ابراهيم

giza

محور الملك سلمان كان المفروض ان يتم تنفيذة سنة 2015 واليوم المحافظ بيصرح مفيش فلوس عيب عليكم لما تقولوا مشروع تيقوا قد كلامكم مبقناشنصدقكم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة