5.2 مليون مولود جديد فى انتظار الحصول على الدعم ببطاقات التموين بداية 2017

الثلاثاء، 08 نوفمبر 2016 12:37 ص
5.2 مليون مولود جديد فى انتظار الحصول على الدعم ببطاقات التموين بداية 2017 محمد على مصيلحى وزير التموين والتجارة الداخلية
كتبت سماح لبيب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تدرس وزارة التموين والتجارة الداخلية تسجيل الأفراد والمواليد الجدد على بطاقات التموين بعد الانتهاء من تنقيتها الأسبوع المقبل، حيث وصلت أعداد المنتظرين للحصول على الدعم والمتقدمين للوزارة 5 ملايين و200 ألف مواطن، حيث سجلت الوزارة وفقا لأحدث بياناتها 2 مليون و200 ألف فقط حتى الآن.

 

وكشف مصدر مسئول بالوزارة فى تصريح خاص لـ"اليوم السابع"، أن الوزارة لم تستطيع إضافة أى من المتقدمين الجدد إلا بعد انتهاء تنقية بطاقات التموين بمرحلتيها الأولى والثانية شهر ديسمبر المقبل، على أن يبدأ عام 2017 بدخول كافة المستحقين، وإلغاء غير المستحقين للدعم والحاصلين على بطاقات.

 

وأشار إلى أن الوزارة لم تقوم بحذف أيًا من المستحقين للدعم حتى الآن، حيث إنه سيتم حذفهم وفقًا للقوائم التى تحددها لجنة فحص المستحقين والمشكلة فى مجلس الوزراء و5 وزارات المعنيين بالتنقية من بينهم وزارة التموين والتضامن الاجتماعى والتخطيط وغيرهم.

 

وعلى جانب آخر أكدت وزارة التموين فى بيان لها، أنها مستمرة فى تقديم الدعم على المقررات التموينية ورغيف الخبز المدعم، مشيرًا إلى انتظام عمليات صرف فارق نقاط الخبز على البطاقات التموينية والسلع التموينية أيضا، وأن الأيام الست الأولى من الشهر الحالى وصل الصرف على فارق نقاط الخبز إلى 340 مليون جنيه من إجمالى 500 مليون جنيه تصرف شهرياً، فى الفترة من 1-20  من كل شهر وهو ما يعكس توافر السلع التموينية وسلع فارق نقاط الخبز وانتظام معدلات الصرف بالمنافذ التابعة للوزارة وبقالى التموين.

 

كما أكدت أن أرصدة الدقيق بالمحافظات تكفى لإنتاج الخبز المدعم على بطاقات التموين، كما أن هناك رصيدًا كافيًا بالمطاحن والمخازن والمخابز تكفى الاستهلاك، موضحة توافر الدقيق بالمحافظات الحدودية لفترة تصل إلى عشرة أيام.










مشاركة

التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

برافو عايزين نوصل ل 120 مليون على بطاقة التموين زى خطوط المحمول !!!!!

لابد ان يصل الدعم لمستحقيه فى مصر والدول المجاوره !!!! انا زهقت !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

انسان

صدقنى التنقيه انهم حذفوا المغتربين بس . وسابوا الاغنياء . يعنى المغترب يدفع ضرائب بالبلد وملهوش دعم

المغترب يدفع ضرائب بالبلد ويرسل عملة صعبة ... وبالنهاية نكافئه ونحذفه من الدعم ....... عجبى

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطنة

اارحمونا

استاذى الفاضل ... مافيش عيش ف المخابز بالبطاقة التموينية. .. العيش سياحى يعنى الرغيف بربع جنيه مش 5 قروش اللى عايز عيش بالبطاقة من 5 الى7 صباحا يعنى انا المفروض منى اصحى الساعة 4 ونص علشان أروح لغاية المخبز وأقف ف طابور طويل عريض علشان اجيب بجنيه عيش ... اما الخيار الثانى انى اروح بعد 8 صباحا واجيب ب3 جنيه عيش علشان يكفى اشترى المكونة من 4 أفراد ثانيا بافندم يامسؤل ان أصحاب المخابز نفسهم قالو مافيش دقيق .. وبيوصلنا أقل من نص الحصة . اذا حضرتك صادق فين الرقابة اللى تحمى المواطن الغلبان من الجشع المستفحل ف البلد وإذا حضرتك كاذب فالله كبير ع كل ظالم

عدد الردود 0

بواسطة:

سيد

في الأحلام

المغترب مسكين بيحلم الدوله تسمحله ينزل بعربيه ؟؟؟ والحكومه قاعده تنخور وراه عشان تشيله هو وعيلته واللي خلفوة من التموين ؟؟ دا طبعا لسهولة الحصول علي اسماء المغتربين من وزارة الداخليه . استسهال يعني . لكن عشان تتعب نفسها شويه وتعمل بحث وتدقيق ميداني حتي لو من خلال مخبرين ومرشدين الداخليه اللي مش فالحين غير في الخبص والتلصص علي الراجل الغلبان . لا طبعا ما تقدرش ومش فاضيه للكلام ده ؟؟ عشان كده عمره الدعم ما هيوصل لمستحقيه . طيب ما علينا شيلوا المغترب من التموين . لكن السؤال هل هذا كل الحل ؟؟؟؟ وأقول للمغترب اللي بيحلم بالعربيه انسي يا شاطر . روح نام واحلم بس ده اللي مسموح لك بيه فقط ؟ بهدله وقلة قيمه جوه وبره رحماك ربي الي متي هذا الهوان .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة