شيرى وهيدى يناقشان اختيار الرجل لزوجته أو العكس فى "راجل و2 ستات".. والفرق بين الست الحامل بمصر واللي في أوروبا.. هل المفروض الست تسافر مع جوزها لما يشتغل بره؟.. ونهال عنبر يجب السؤال عن الشخص قبل الارتباط

الخميس، 13 أغسطس 2020 07:30 م
شيرى وهيدى يناقشان اختيار الرجل لزوجته أو العكس فى "راجل و2 ستات".. والفرق بين الست الحامل بمصر واللي في أوروبا.. هل المفروض الست تسافر مع جوزها لما يشتغل بره؟.. ونهال عنبر يجب السؤال عن الشخص قبل الارتباط شريهان ابو الحسن
كتب محمد شرقاوى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تناول برنامج "راجل و2 ستات"، الذي تقدمه الإعلامية شيري، والفنانة هيدى كرم، والفنانة نهال عنبر، على فضائية "ON"، عددًا من الموضوعات المتنوعة، على رأسها اختيار الزوج لزوجته أو العكس.

أوضحت الإعلامية شيري أن الفرق بين السيدة الحامل في مصر وفى دول أوروبا أو الغرب.

وأضافت: "ديما يقولك الست المصرية لما بتحمل بتمسك وسطها وبتتعب من الحمل ولكن في الدول الأوروبية بيمشوا عادى وبيلبسوا كعب عادى وسوارية.. والست لما تحمل في بلدنا عندها معاناة ولكن برة بيلعبوا رياضة ومستمتعين في حياتهم.. وديمنا بتحصل مقارنات ما بين مصر وأوروبا وفى الغرب مبسوطين جدًا وهنا في مصر الحياة بتوقف في فترة الحمل".

وعلقت الفنانة هيدى كرم قائلة: "وحم أول 3 أشهر في الحمل وتتعب جدًا.. ولكن في حملى مفهوش أي مشاكل ونفسى هفتنى على شيكولاتة بالبلح أنا ونازلة من عند الدكتور وآخر حاجة مسكرة أكلتها في حياتى".

ناقش برنامج راجل و2 ستات هل مفروض تسافر الست مع جوزها لما يشتغل بره؟..

وقالت الإعلامية شيرى: "البعد عن العين بيعمل فجوة.. والشخص لما يسافر اتعود على العيش لوحدة وهى اتعودت أنها تفضل لوحدها.. والفراق بيوسع ما بين زوجها وسينتهى المشهد أن الشخص دور على شريكة حياة أخرى وتزوجها وتم طلاق زوجته".

وتابعت نهال عنبر خلال البرنامج: "الراجل لو قعد لوحدة كتير ممكن يتعرض غصبن عنه حد يهتم بيه شوية قاعد بطولة عمال يصرف بس.. ولما يرجع بعد فترة بيحس أنه غريب عن مراته وعيالة.. ومن الأفضل أن تكون المدة بالأكثر عام واحد".

وعلقت الفنانة هيدى كرم قائلة: "ساعات في ستات مش بترضى تسافر بيكلف فلوس كتير جدًا.. والست بتفضل في البلد عشان تحوش وتكون مستقبلها.. ومش لازم نضحى علشان الفلوس".

ونهال عنبر قفشت على عريس تقدم لها بسبب إنه جابلها شيكولاتة منغير مكسرات.

وناقش البرنامج، فكرة أن الرجل بعد ما أتجوز على زوجته رجع حس بغلطته وطلب السماح.. هل يستحق فرصة ثانية؟

وقالت نهال عنبر: "مشكلة واحدة وقفت مع خطيبها واشترت ليه الشبكة وهو في الآخر طلب منها طلب غريب، أن يرفض الإمضاء على قايمة"، مضيفة: "هناك مشكلة فتاه تأخرت في الارتباط وكلام الناس جارحها".

وقالت الفنانة نهال عنبر: "زوج يشتكي من زوجته بسبب إنها سافرت مع أصحابها من وراه وقالت له "أنا أخدت إذن بابا".

قالت الفنانة نهال عنبر، إنه يجب السؤال جيدًا عن أخلاق وطباع الشخص قبل الارتباط به، مضيفة أن الرجل والسيدة قبل الجواز لابد من عام تعارف على الأقل بينهما، حتى يتم الشخص دراسة كل منهما الأخير، مضيفة أن زمان كان الشخص كان بيروح يسأل عن اللى هيتجوزها وكذلك أهل العروسة يسأل أهل المنطقة عن الرجل، وحاليًا الراجل عنده شقة وشغل عنده فلورز.

وأضافت أن الرجل والسيدة قبل الجواز لابد من عام تعارف على الأقل بينهما، حتى يتم الشخص دراسة كل منهما الأخير، مضيفة أن زمان كان الشخص كان بيروح يسأل عن اللى هيتجوزها وكذلك أهل العروسة يسأل أهل المنطقة عن الرجل، وحاليًا الراجل عنده شقة وشغل عنده فلورز.

وكانت تساءلت الإعلامية شيري: "هل المجاملات بين الزوجين تعتبر كذب؟"، موضحة: "لو واحدة سألت جوزها أنا تخنت؟ وقالها لا خالص انتى عسل، هل ده يبقى نفاق".

من جانبها قالت الفنانة هيدى كرم: "لو واحدة زادت 8 كيلو وجوزها يقولها انتى زي القمر، ده نفاق لأنها مش بيجاملها ده بينافقها".

وفى نفس السياق قالت الفنانة نهال عنبر: "لو سألها هل انتى سعيدة معايا؟: ساعة السؤال ميجرحش يقولها أنا سعيد معاكى بعد شوية في نفس اليوم يقولها انتى سألتينى سؤال، أنا سعيد معاكى بس فيه حاجات مزعلانى وحاسس إنى ممكن تبعدنى عنك، الكلام الحلو يجيب حاجات حلوة، والعكس".

وقالت الفنانة هيدى كرم، إنه في بعض الأوقات تحدث هزة في الثقة بين الزوجين، موضحة: "بعد ما نعرف بعض ثقتنا في بعض بتزيد والعشرة تولد ثقة واحساس بالأمن".

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة