خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

تعرف على مواعيد وشروط التقدم للالتحاق بمدارس المتفوقين × 10 معلومات

الثلاثاء، 04 يونيو 2019 03:00 ص
تعرف على مواعيد وشروط التقدم للالتحاق بمدارس المتفوقين × 10 معلومات مدارس المتفوقين - أرشيفية
كتب محمود طه حسين

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

يتم التجهيز لفتح باب التقدم والالتحاق بمدارس المتفوقين فى العلوم والتكنولوجيا للعام الدراسى المقبل 2019/ 2020، اليوم السابع" يقدم فى 10 معلومات مواعيد التقدم وفئات الطلاب المسموح لهم بالالتحاق.

1ـ فتح باب التقدم للطلاب الراغبين فى الالتحاق بالصف الأول الثانوى بمدارس المتفوقين إلكترونيا.

2ـ بدء التسجيل الإلكترونى على موقع التربية والتعليم اعتبارًا من 16 حتى 26 يونيو المقبل.

3ــ تعقد اختبارات القبول الخاصة بالطلاب يومى 24 و 25 يوليو المقبل.

4ـ يسمح للطالب الناجح فى الشهادة الإعدادية فى نفس العام من جميع محافظات الجمهورية ومستوفي شروط التقدم.

5ـ الطالب الحاصل على شهادة اتمام الدراسة في مرحلة التعليم الاساسي في ذات العام والحاصل على براءة اختراع معتمدة من أكاديمية البحث العلمى ولو لم يكن مستوفى لشرط المجموع الكلى والدرجات النهائية فى مادتين على الأقل من مواد اللغة الإنجليزية والرياضيات والعلوم.

6ـ  تقديمه ما يفيد رسميا حصوله على براءة اختراع من أكاديمية البحث العلمى.

7ـ الطالب المتقدم بالفعل للحصول على براءة اختراع من الاكاديمية و لم يحصل عليها مع حجب نتيجة الاختبار لحين تقديم ما يفيد حصوله على براءة الاختراع الواردة بطلبه.

8ـ  يسمح بدخول اختبارات القبول للطالب المصري الحاصل على الشهادة الاعدادية من مدارس دولية بجمهورية مصر العربية.

9ـ الطالب المصرى العائد من الخارج من أي دولة عربية أو دولة أجنبية تقوم بتدريس أي منهج أجنبي وتم معادلة هذه الشهادات للمنهج المصري عن طريق إدارة المعادلات بالادارة العامة للامتحانات شريطة استيفاؤهم شروط التقدم.

10ـ تتسلم المديريات التعليمية استمارات الطلاب وتعقد الاختبارات بالإدارات التعليمية ويضع المركز القومى للامتحانات اختبارات تقيس القدرات الإبداعية والسمات الشخصية والعلوم والرياضيات.

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

هبه

شروط مبهمة، الطلبة اللي في الخارج يعملوا ايه؟

معلش اللي حط الشروط دي مع احترامي له، أنت حاطط شروط للابيض و الأسود و سبت الرمادي يضيع و ده مش عدل. أولاً،،،، يا الطالب يجيب 98٪ يا 95٪ و معاه الثلاث مواد درجة نهائية. طيب اللي جاب 97٪ و مادة درجة نهائية زي الرياضيات مثلاً، دول العباقرة. أو 96٪ و درجة نهائية علوم و رياضيات. غالباً دول عباقرة أكثر من شروط سعادتك الغير مدروسة بعناية لانتخاب الطلبة المتفوقين بشكل متخصص فعلاً. ثانياً؛ يعني الطالب اللي في الخارج يعمل ايه؟ ما هو أهله لو كانوا أثرياء كده و يقدروا يدفعوا مصاريف ثلاث سنوات 93 الف جنيه حتة واحدة ما كانوش اتغربوا؟. حتحاسبني بسعر مدارس الغربة بانهي طريقة؟ مدرسة الغربة أم 10 ألف في السنة دي مدرسة تعبانة بالنسبة للبلد اللي احنا فيها و اسمها دولية برده ، لأن تكلفة الدراسة عالية و لو عايز مدرسة محترمة زي الدولية اللي في مصر حتبقي مصاريفها ثلاثين ألف في الغربه و دي مش قدرتنا، غالباً قدرة أهل البلد بس. اللي مصاريفها 10 ألف تبدو غاليه بالعملة المصري و لكن في الغربه يادوب على قد مرتباتهم، فرق سعر العملة ده حتضربه فيها و تقوللي انت مودي ابنك في مدرسة ب 45 الف جنيه مصري يبقى ادفع زي اللي كان داخل مدرسة دولي في مصر ؟ هو انا لما ارجع مصر حاخد مرتب زي الغربة؟ و اللا اتغرب و انزل ابني وحده يضيع عشان اكفي مصروفه؟ عاوزين تقدير عادل للمصروفات لطلبة الخارج. رقم المصروفات ما يتضربش في فرق سعر العملة لأنه مش عدل، يبقى فيه معدل ثابت يتحط لكل بلد حسب مستوى البلد. احسبوها بالطريقه اللي تشوفوها بس بعدل. و ما تقوليش ودي مسار مصري، لأن ده منازل و ياريت يكون فيه مدارس سفارة بجد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة