خالد صلاح

مصادر بـ "الآثار": تمثال المسمار بمتحف سوهاج أثرى

الأحد، 13 يناير 2019 12:34 م
مصادر بـ "الآثار": تمثال المسمار بمتحف سوهاج أثرى تمثال متحف سوهاج
كتب أحمد منصور
إضافة تعليق

أكدت مصادر داخل وزارة الآثار أن تمثال متحف سوهاج الشهير بـ"تمثال المسمار" أثرى، وأن طريقة تثبيته صحيحة، وليس بها أى خطأ.

وجاء ذلك تعليقًا على تداول عدد من مستخدمى مواقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، عدد من الصور لرأس تمثال بمتحف سوهاج وهو معلق بالمسامير على الحائط، معلقين "هذا الأمر لا يليق بالآثار المصرية القديمة".

وأوضحت المصادر، فى تصريحات خاصة لـ "اليوم السابع"، أن الطريقة التى تم تثبيت بها التمثال متبعة وليست وليدة اللحظة، كما أنها لم تضر الآثار على الإطلاق.

 

تمثال متحف سوهاج
تمثال متحف سوهاج

إضافة تعليق




التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

زيزو

تصريح هذا المصدر بصحة طريقة التثبيت مستفز اكثر من التثبيت نفسه!!!!

ده انت عايز تثبتنا احنا بقه زى التمثال!!! ونلغى عقولنا تماما ونصدق ان طريقة تثبيت تمثال اثرى بدق مسامير صلب فى دماغه وفى الحيط بزاوية حديد معفنة بربع جنيه من عند الموان....دى طريقه صحيحة وسليمة وشيك فى متحف عالمى؟!!! اى عيل صغير ممكن يقولك على 100 طريقة تانيه احسن واشيك من دى...مش هاقولك اعمله قالب مخصوص بتقنية الطباعة ثلاثية الابعاد على مقاسه...اسهل طريقة حطه فى فاترينة زجاج واسنده بأى حامل خشب مناسب او نايم على قفاه وخلاص!!!! يا جدعان المصيبة اننا دولة ليها تاريخ عريق وخبرة طويلة فى التعامل مع الاثار والمتاحف!!!! ما يصحش كده!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصري

انت لو ركزت هتلاقي ان التمثال محطوط علي ستاند وكمان المسمار مش مدقوق في دماغه ده مدقوق في الحيطه بس والزاويه ام ربع جنيه هي اللي علي دماغه بس ده ميمنعش ان في 100 طريقه تانيه .

عدد الردود 0

بواسطة:

فتحي مقلد

لا يا وزارة الاثار تعليق التمثال غلط وخطأ جسيم

بصفتي تخصصي الاثار طريقه تعليق التمثال بالمسامير داخل التمثال خطأ وجريمة في حق التمثال وتؤثر عليه وتوجد طرق اخري لعرض التمثال تضمن الامان للتمثال واكثر رقيا وتحضرا في العرض الاعتراف بالخطأ افضل من اسلوب التكبر والفلسفة 

عدد الردود 0

بواسطة:

خطاب

مسمار جحا

المسمار مدقوق في التمثال ايها المواطن المصري ، ولكن هل يعقل ان هذه الطريقة حتى لو كانت متبعة في غير هذا التمثال سليمة، يا سادة يظهر انكم متخصصين في تدمير آثار مصر ، والله حرام ويبدو ان المسئولين عاوزين يخلوا الشعب كله من البهائم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



الرجوع الى أعلى الصفحة