أكرم القصاص - علا الشافعي

6 ردود أفعال للبنات بعد الفركشة اعرفهم من أغانى سوما

الثلاثاء، 08 مايو 2018 07:00 م
6 ردود أفعال للبنات بعد الفركشة اعرفهم من أغانى سوما سوما
كتبت أسماء زيدان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

خطفت أنظار كل من سمعها بجمعها بين الصوت القوى والإحساس الفريد، وكانت إحدى المطربات الشهيرات فى الأوبرا المصرية إلى أن اكتشفها نصر محروس، لتبدأ بسلسلة من الأغانى التى فرضت نفسها على الساحة الفنية فدخلت بها القلوب مثل أغنية أجدع  صحاب، وتسلم الأيادى، كما كانت لسان حال الكثير من الفتيات بعد مرحلة الانفصال عن الحبيب لدرجة أنها عبرت عن أنواع تعامل البنات مع الحبيب بعد "الفركشة" وطريق تعاملهن مع الأمر.

البنت القوية هتغنى "عيب عليك" و"اتخدعت فيك"

الفتاة قوية الشخصية ستستمع لأغنية "عيب عليك"، لتشعر الحبيب بمدى وقوفها بجانبه وعدم تقديره لها، لتقول له "عيب عليك .. أقل كلمة أقولها ليك..اللى فيا هايجرى ليك .. ياللى ما بيطمرش فيك..عيب عليك .. بالقديم آه والجديد..كل ده هيطلع عليك..ياللى ما بيطمرش فيك".

كما ستغنى أيضًا أغنية "اتخدعت فيك" فرغم أن كلماتها أقل حدة من عيب عليك ولكن تماسكها بعدم الغلط فى الحبيب يدل على قوة الشخصية فتقول " أنا اتخدعت فيك وعارفة غلطتى..رايح تقول للناس كلام وتحكى عنى.. وكل كلمة قلتها كذب وتجنى..طب كنت حتى اعمل حساب العشرة ".

"هتروح" لسان حال البنت اللى ضميرها مأنبها على حب الشخص الغلط

وهنا تظهر شخصية البنت التى تريد التعلم من أخطائها والتى تعاقب نفسها لوقوعها فى حب من لايستحق لتردد "هتروح ما تروح وزيدنى جراح علشان أعلم قلبى يعيش مجروح ..هتبيع..ما تبيع..ما أنا لازم أضيع..علشان أتعلم عمرى ما آمنش اللى يبيع".

"عينى عليا" أغنية الفتاة قليلة الحيلة النادبة حظها

وهناك نوع آخر للفتيات بعد الفركشة وهى الفتاة قليلة الحيلة والتى تبدأ بالبكاء على اللبن المسكوب، فستجد ما يمثل حالتها بأغنية "عينى عليا" والتى تقول كلماتها "عينى عليا..لو كنت هبدأ بالكلام هبدأ منين..صعبان عليا..كان مستخبيلك يا قلبى ده كله فين..ليه أول غرام أخسر معاه عمرى وحياتى".

"مقدرش أقول" أغنية العاشقة الولهانة بعد الفراق

وهناك نوع خاص من الفتيات العاشقات للحبيب حتى بعد الفراق وإن لم تحصل الفتاة منهن على ما تستحق من حبها ستستمر على عهده وتتألم فى صمت محافظة على هذا الحب بداخلها، وستعبر عنها كلمات "مقدرش أقول"، والتى تقول "مقدرش أقول احساسى كان لعبه فى إيديك عشان احساسى هو اللى كان هيموت عليك..وقبل ما أمشى أحب اقولك مش هنساك..ولا عمرى هنسى الدنيا اللى أنا عشتها وياك".

3" تيام" أغنية البنت الحنينة وصاحبتها متقدرش على البعاد

وهناك بعض الفتيات اللاتى لا يطقن الفراق وآلامه فيعدن من جديد لتقديم الصلح للحبيب وإن كان هو المخطئ، وهنا تعبر عنهن سوما بأغنية" 3 أيام " وتقول:"أنا حرمت أتقل يا حبيبي وحياتك تسأل يا حبيبى..أنا آسف جدا يا حبيبى عديها وتعالالى  أوام أنا قلبى ضعيف ده بيوحشنى وأنا قدامه ..أنا مبنمشى غير تخاطيف شهر إزاى هتفوت أيامه".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة