خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

نائب بـ"الإسكان": لو شرطة السياحة حمت الأرض الزراعية أحسن من قعدة الفنادق

الأحد، 25 فبراير 2018 01:29 م
نائب بـ"الإسكان": لو شرطة السياحة حمت الأرض الزراعية أحسن من قعدة الفنادق اجتماع لجنة الإسكان بمجلس النواب
كتب ـ هشام عبد الجليل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال النائب عاطف عبد الجواد، عضو لجنة الإسكان بمجلس النواب ومقدم مشروع قانون بشأن تشكيل شرطة متخصصة لحماية الرقعة الزراعية، "أنا شايف إن فيه ناس قاعدين فى الفنادق ما بيعملوش حاجة، ولو شرطة السياحة حمت الأرض الزراعية أفضل من قعدة الفنادق".

وأضاف "عبد الجواد"، فى كلمته باجتماع لجنة الإسكان بمجلس النواب، المنعقد الآن برئاسة النائب معتز محمود، لمناقشة مشروع قانون التصالح فى مخالفات البناء، أن هناك بعض الأجهزة الشرطية فى عدد من التخصصات، ومن باب أولى أن تكون هناك شرطة متخصصة لحماية الرقعة الزراعية، متابعا: "هو كل حاجة ليها شرطة ليه ما عدا الرقعة الزراعية؟".

وطالب مقدم مشروع قانون إنشاء شرطة متخصصة لحماية الرقعة الزراعية، بتشكيل لجان للوقوف على حجم الأراضى الزراعية التى تعرضت لعمليات تعدٍّ، لبحث إمكانية عودتها للزراعة من عدمه، ولو كانت تصلح للزراعة بإزالة المبانى القائمة عليها فيجب إزالتها فورا، أما لو أثبت الفحص العلمى أنها لا تصلح للزراعة ثانية يمكن وقتها التصالح، وهو ما لا يتعارض مع المادة 29 من الدستور.

 

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

صح الصح

كلام جميل جداً المهم التنفيذ

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

صح الصح

كلام جميل جداً المهم التنفيذ

عدد الردود 0

بواسطة:

كلام غير مدروس ..

أي كلام فاضي وعامل فاهم .. مع احترامي!!!!

قبل ما نجيب كل حاجة على الشرطة يا سيدي الفاضل .. قول هو فين جهاز حماية الأراضي التابع لكل مديرية زراعة بكل محافظة .. وفين موظفي الحكم المحلي؟!!! ... وفين وكيل وزارة الزراعة؟!! ... مش دول اللي معاهم أصلا ضبطية قضائية بحكم القانون .. مش بيستخدموها ليه؟!! .. الحقيقة إن هما الناس دول هما المختصين قانونا بهذا الشأن .. زي شغلانة الرقابة التموينية .. دي مش اختصاص مباحث ولا شرطة التموين على فكرة .. دي اختصاص وزارة التموين بالتنسيق مع وزارة الصحة .. شرطة التموين دي جهة لتحرير المخالفة واثباتها بمحضر رسمي .. ووجودها مع مفتشي التموين في الحملات ما هو إلا إستعانة بالشرطة لتأمين سيادة الباشا مفتش التموينعشان لو تاجر جشع اعتدى عليه ... وبالمثال فلو عملوا لحضرتك فرع من الشرطة لحماية الرقعة الزراعية مش هيبقا أكتر من جهة لتحرير المخالفات في محاضر رسمية ودا بيحصل في وجود الاختصاص العام للشرطة حاليا .. ولو بتتكلم على وجود الشرطة كتأمين فدا برضه بيحصل لما تقوم الجهة الإدارية المختصة قانونا بتنفيذ إزالة المخالفة؟!! إيه بقا الجديد اللي حضرتك جيبته؟!!!!!!!! وبعدين سيادتك إيش عرفك إن شرطة السياحة قاعدة فاضية بتنش دبان؟!!!!!!!! حضرتك بتعدل علينا يبقا تيجي تشتغل وزير داخلية؟!!!!!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة