طالبة ببنى سويف تستخرج علاجًا لسرطان الرئة من البقدونس والشمندر

السبت، 10 فبراير 2018 04:35 ص
طالبة ببنى سويف تستخرج علاجًا لسرطان الرئة من البقدونس والشمندر الطالبة إسراء محمد عبدالعزيز
بنى سويف - أيمن لطفى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

يضم المركز الاستكشافى للعلوم التابع لمديرية التربية والتعليم ببنى سويف، برئاسة الدكتور نجلاء الجزار، العديد من الطلاب المبتكرين أصحاب المشروعات العلمية المختلفة، منهم من أنهى مشروعه وفاز فى مسابقات محلية وعالمية وبعضهم قطع شوطًا وخطوات جادة فى طريق النجاح وإعلان نتائج علمية خلال شهور قليلة .

 

"اليوم السابع" التقى الطالبة إسراء محمد عبدالعزيز بالصف الثالث الإعدادى بمدرسة الصفا بمدينة بنى سويف، وقالت: أعمل فى مشروع "استخدام الخضراوات فى الوقاية من مرض سرطان الرئة"، إذ يعتمد الابتكار على استخلاص مادتى "البيتا" من نبات البقدونس، والتى تقضى على الخلايا السرطانية بنسبة 86%، و"الفندا" من الشمندر، والتى تخرج السموم من الجسم، ومزج المستخلصين بنفس نسبتهما وتركيزهما بالخلايا "السرطانية" المعملية، وحصلت على نتائج متقدمة فى العلاج الذى سوف يسهم فى الوقاية من سرطان الرئة كبديل للعلاج الكيميائى والإشعاعى، فضلاً عن أنه رخيص الثمن والتكلفة، وأجرى التجربة بشكل عملى بالتنسيق مع مركز الفطريات بجامعة الأزهر وكلية الصيدلة جامعة بنى سويف.

 

وأضافت "إسراء" قائلة: شاركت بمشروعى فى عدة جهات منها معرض القاهرة الدولى للابتكار، وإحدى الجامعات الأجنبية، وفزت بالمركز الأول بالملتقى الفكرى الأول ببنى سويف، وحصلت على المركز الثانى فى مسابقة "انتل أيسل" بالتربية والتعليم .

 

وأشارت "إسراء"، إلى أن إنجاز المشروع يواجهه مشكلة مادية إذ يحتاج دعمًا يصل إلى 50 ألف جنيه، والمرحلة الأولى تحتاج إلى أكثر من 3 آلاف جنيه.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد ماهر

خبر طالبة بني سويف والخاص باكتشافها علاج لسرطان الرئة

اريد المساهمة المالية في مساعدتها للمرحلة الاولي بالمشروع

عدد الردود 0

بواسطة:

صاحب رأي

السرطان ليس لعبة

السرطان مرض عضال تنفق على ابحاثه المليارات. امكانيات الطفلة العلمية لا تتناسب مع البحث في هذا المرض. لكن لا يزال لا مانع من تتبع ما تفعل بشرط الالتزام التام بالمنهج العلمي

عدد الردود 0

بواسطة:

أ.د.محمد محمود

تنبيه

المواد للوقاية وليست للعلاج ومن لمستحيل الحكم على مدى نفع مواد معينة من خلال تجارب معملية بسيطة فقط

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

كفته

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

تنبيه الى من يهمه الأمر !!

انا بداية مش بكسر مجاديف الطفلة ولا هدفى تتفيه مجهودها , بالعكس مفروض انها تلقى رعاية من الجهات المسئولة عن البحث العلمى لتنمية مهاراتها العلمية علشان تكبر فى مناخ علمى سليم يعمل منها باحثة لها وزنها , لكن هتكلم بشكل واقعى كطبيبة , البنت طفلة فى الأعدادى !! يعنى مفروض مازالت بتتلقى علومها الأولية ومعندهاش الأساس العلمى اللى يجعل لأبحاثها قيمة تخلينا نسعى لتطبيقها على أرض الواقع , الطفلة دى مازالت متعرفش ايه هى الخلية السرطانية ولا أنواعها ولا مراحل نموها ولا مصادر تغذيها ولا العوامل المؤثرة فيها بالسلب أو الأيجاب , لو شافتها تحت الميكروسكوب مش هتعرفها !! يبقى ازاى تبتكر لها علاج ؟؟ هو ينفع حد يخترع سلاح لمقاومة عدو هو ميعرفهوش أصلا !! لا يعرف شكله ولا طبيعته ولا امكانياته ولا ايه العوامل اللى ممكن تموته أو تساعده على الحياة !! السرطان مش حاجة بسيطة علشان أى حد يفكر يعمللها علاج !! دا اللى بيخترع مبيد للنمل أو الصراصير بيفضل سنين يبحث ويجرب لغاية ما يوصلله !! انا بقول ده علشان منبصش بعد شهرين تلاتة نلاقى حد من تجار الوهم استغل الفكرة الطفولية دى وطلع علينا فى الفضائيات يعلن عن علاج سرطان الرئة المستخرج من البقدونس والشمندر اللى بيشفى المريض فى خلال شهرين تلاتة واللى سعره رخيص بالنسبة للعلاج الكيماوى او الأشعاعى واللى ملهوش أى آثار جانبية , وطبعا هينسى يقول انه برضه ملهوش أى آثار علاجية !! ولأن الغريق بيتعلق بقشاية نلاقى الاف من المرضى البسطاء راحوا اشتروا الوهم ده على أساس انه علاج !! وطبعا ده بيؤدى الى أخطر أثر ضار ممكن يعمله أى علاج , وهو انه بيعطل المريض عن العلاج الحقيقى المعتمد !! يا اسراء انتى طفلة جميلة طموحة محبة للعلم وده شىء جميل , ابحاثك البسيطة دى ممكن تعرضيها فى نادى العلوم فى مدرستك , ممكن تشاركى بيها فى مسابقات المبتكر الصغير , كل ده رائع , لكن تسعى الى تطبيقها ونشرها واعتمادها , ده مشوار طويل انتى لسه فى أوله , ولما تكبرى وتكونى تقدمتى فى مشوارك العلمى اكتر انتى نفسك هتفتكرى الكلام ده وهيبقى ذكريات جميلة عندك , متخليش حد يلعب بيكى أو يستغلك بشكل سىء .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة