بالفيديو.. الست حاولت 18 سنة وأخذت فوق 400 حقنة علشان تخلف.. انت كراجل ممكن تعمل زيها؟

الأربعاء، 27 سبتمبر 2017 10:00 م
بالفيديو.. الست حاولت 18 سنة وأخذت فوق 400 حقنة علشان تخلف.. انت كراجل ممكن تعمل زيها؟ صورة الحقن التى حصلت عليها السيدة
كتبت: نورا طارق ومارينا عادل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
 
الصبر مفتاح الفرج، بهذه الكلمات تتسلح الست المصرية وتقضى أيامها محافظة على كل أمل يتعلق بالحفاظ على بيتها وزوجها وأسرتها، ومن بين هؤلاء قصة نشرها "اليوم السابع" لسيدة أنجبت بعد محاولات 18 عامًا، قامت خلالها بعشرات عمليات الحقن المجهرى وفشلت، لكن فى النهاية أكرمها الله بمولودها الأول بعد رحلة طويلة من الأدوية حصلت فيها على مئات الحقن.
 
كاميرا" فيديو7 " قامت باستطلاع رأى بين الرجال عن استطاعتهم القيام باستعمال العديد من الحقن للاستعداد لإجراء عملية الحقن لمجهرى للإنجاب أطفال.
 
جاءت إجابات معظم الرجال عن رفضهم أخذ الحقن لإنجاب طفل وعن سؤالهم هل بإمكانهم أخذ أكبر كمية ممكنة من الحقن علشان يخلفوا؟، ووجدنا الذين رفضوا أن يأخذوا كل تلك الكميات من الحقن ورفض أطفال من الأساس، وعلى الصعيد الآخر وجدنا من تقبل أخذ الأكثر من ذلك لأن الطفل نعمة وليس من حقهم رفض تلك النعم. 
 
كانت ردود الأفعال مختلفة ومنها: "لا طبعاً، أضحى بنفسى، الخلفة دى بتاعة ربنا مش بالحقن" وكان هناك ردود أخرى مثل: "أكيد الطفل كل حاجة بالنسبة للأب والأم ووسائل العلم تقدمت، ولو هتجيب نتيجة ومش مضرة، أكيد طبعاً هاخدهم" وكان الرد المخالف له:" ده إعدام اللى تاخد كمية الحقن دى كلها يبقى دة انتحار وبتيجى على شىء لحساب شىء آخر" وتأكيداً لهذا الرد جاء آخر:" اللى عنده عيال فى نعمة واللى معندوش عيال دة برضو فى نعمة".
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

بيدو ميدو

هى دى الام

بنسبه لى كارجال مش عهمل ربع لان كل شى نصيب والارضاء لمن يرضة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة