بالصور.. "رحلة إنقاذ بنت الناس من شوارع زايد".. تعانى اضطرابات عقلية وتسير عارية تتحدث أكثر من لغة وتتعرض لتحرش عنيف.. هشام ولؤى يعثران عليها ويناشدان: مفيش جهة رضيت تستلمها والقسم حولها النيابة وعايزين مساعدة

الأربعاء، 27 سبتمبر 2017 03:40 م
بالصور.. "رحلة إنقاذ بنت الناس من شوارع زايد".. تعانى اضطرابات عقلية وتسير عارية تتحدث أكثر من لغة وتتعرض لتحرش عنيف.. هشام ولؤى يعثران عليها ويناشدان: مفيش جهة رضيت تستلمها والقسم حولها النيابة وعايزين مساعدة الفتاة بشوارع زايد
كتب محمود حسن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

**

مواطنة: كانت بدون ملابس فى الشارع ولفيت على كل دور الأيتام ورفضت تاخدها

**

تعليق على فيس بوك: رنت علينا الجرس كانت بتحاول تستنجد بينا لأن شباب كانوا مستنينها تحت العمارة

**

جمعيات أهلية لا ترد على الهاتف ونجدة الطفل: إحنا مش جهة تنفيذية وشرطة النجدة يسخرون من الاتصال

 

مأساة إنسانية شهدتها مدينة الشيخ زايد بمحافظة الجيزة،خلال الأيام الماضية، بعدما نشر بعض الأهالى على مواقع التواصل الاجتماعى صورًا لفتاة مراهقة، قالوا إنها تسير فى شوارع المدينة، عارية تماما فى كثير من الأحيان، وبات واضحا من تعليقاتهم، أنها تعانى من اضطراب عقلى بالغ، نتيجة إصابتها الواضحة بمرض "الفصام"، والذى يعانى مريضه من ضلالات وأوهام وتفكير غير سوى، ربما نتيجة مشكلة جينية، أو ظروف سيئة تعرض لها، كما أنها تتعرض للتحرش والمضايقات من عدد من الشباب، إلا أنهم أكدوا أنها "بنت ناس"؛ حسب قولهم، تتكلم أكثر من لغة أجنبية، وتشتم من يضايقونها باللغة الإنجليزية، لكنها تعانى مرحلة شديدة من الاضطراب العقلى تجعلها غير قادرة على الوصول لأهلها.

 

 

الفتاة
الفتاة

 

التعليقات دلت أن الكثيرين حاولوا أن يساعدوها دون فائدة، فيما حاول آخرون نهش لحمها والنيل منها، لكن الجميع أجمع أنها "بنت ناس" كما قال كل من رآها تسير عارية فى شوارع مدينة الشيخ زايد، تردد كلمات غير مفهومة بعضها بأكثر من لغة أجنبية، آخرون قالوا إنها ضغطت الجرس على بيتهم محاولة الاستغاثة بهم من مطاردة عدد من الشباب يريد ممارسة الجنس معها، وآخرون قفزت داخل بيوتهم لتسرق منها الطعام، لكنها تبيت فى شوارع المدينة، فيما يحاول البعض إنقاذها.

الفتاة داخل أحد منازل زايد
الفتاة داخل أحد منازل زايد

 

أحد المواطنين أخذ المبادرة لإنقاذ تلك الفتاة، قام بتصويرها وهى تتناول الطعام من صندوق قمامة، ووضع صورتها على صفحة "أطفال مفقودة"، وقال إنه رآها ويطلب أن يساعد أحدهم فى إنقاذها، فكتب على صفحة "يلا نغير زايد" البنت دى تقريبا مختلة عقليا وموجودة بالشيخ زايد حد يقدر يساعد؟"، أنا رحت القسم معملش حاجة وقالى مش اختصاصى".

 

التعليقات أتت بعشرات من الأشخاص الذين شاهدوها فى المدينة على مدار الأيام الماضية، أحد المستخدمات كتبت "ناس أخدوها يلبسوها ما رضيتش تلبس من هدومهم، أوقات بتقول إنها عايشة فى أكتوبر وأوقات تقول إنها عايشة فى المطار، البنت دى بتتعرض لمضايقات كتير من الشباب حوالين المنطق"

 

مواطنون يحاولون العثور عليها
مواطنون يحاولون العثور عليها

 

فيما قال تعليق آخر: "البنت دى امبارح بليل رنت علينا الجرس وكانت بتحاول تستنجد بينا، قعدت على باب شقتنا ومش عاوزة تمشى بابا فتح الباب وقالهم عاوزين منها أيه، لإن كان فى شباب كتير أوى مستنينها تحت العمارة"

 

تعليق لأحد المواطنات
تعليق لأحد المواطنات

 

مغردة أخرى كتبت: "البنت دى أنا لقيتها يوم الأحد اللى فات وكانت فعلا بدون ملابس تقريبا وأخدتها أنا وزوجى وجبتلها لبس ولفيت على كل دور الأيتام ورفضت تاخدهم وقسم الشرطة رفض يعمل محضر وقالى مش اختصاصنا، نيمتها فى العربية بتاعتى والصبح ملقتهاش"

 

9
مشاهدات المواطنين للفتاة

 

وكتبت أخرى: "جاتلى امبارح وأنا نازلة من العربية وطلبت منى سيجارة، وكانت بتتكلم إنجليزى، واضح جدًا إنها بنت ناس وحصلها صدمة عصبية، وللأسف تجردت تماما من هدومها، وولاد الحلال لبسوها بنطلون جينز وتيشرت".

 

10
أحد المواطنات حاولت إنقاذها

 

التعليقات لم تخل من قسوة، وسخرية على المأساة الإنسانية، أحدهم كتب: "دى عايزة تطلع فى التلفزيون باين"، فيما كتب آخر: "ههه البنت دى مسخرة".

11
 
12
 

13
تعليقات ساخرة من مأساة الفتاة

لكن اثنين آخرين من سكان المنطقة قررا التصرف، وإنهاء أزمة هذه الفتاة، هما لؤى أحمد، وهشام ، الذان قررا أن يجوبا شوارع المدينة بحثا عنها، قضيا الليل كله فى محاولة البحث عنها، حتى عثرا عليها بعد 10 ساعات كاملة، لكنهما بعد العثور عليها اكتشفا أن أكبر متاعبهما لم تبدأ بعد.

 

4
دوريات للبحث عن الفتاة فى شوارع زايد
 
5
العثور على الفتاة بعد 10 ساعات من البحث

 

"اليوم السابع" تواصلت مع "هشام"، الذى أكد على أنهم عانوا أشد المعاناة بعد العثور على الفتاة، فى البداية احتاجوا لتهدئتها، فقد كانت خائفة ومرعوبة وهى موجودة فى أحد المولات، وحاولت الهرب قبل أن تطمئن لهم، وبدأوا رحلة البحث عن جهة تنقذ هذه الفتاة.

 

يقول هشام: "اتصلنا بجمعية "معا لإنقاذ الإنسان" والمختصة بتلك الحالات، فلم يردوا علينا أصلا، ثم تواصلنا مع خط "نجدة الطفل"، وقمنا بعمل محضر، وطلبنا منهم إرسال من يستلمها، لكنهم ردوا عليهم أنهم ليسوا جهة تنفيذية، ولا نستطيع استلامها".

 

واستكمل هشام حديثه فى مكالمة هاتفية مع "اليوم السابع": "كلمنا شرطة النجدة اللى بياخدوا الاتصال فضلوا يضحكوا ويتريقوا علينا، فى النهاية لقينا دورية شرطة معدية فى الشارع بالصدفة، كلمنا الظابط وحكينا له الموضوع، وكان محترم وقرر ياخدها القسم بعد طول عناء، أنا دلوقتى وكذا حد من ولاد الحلال رجالة وستات موجودين فى النيابة، عايزين حد يساعدنا فى إننا نلاقى أهلها، وعايزين القاضى يوديها مكان تتعالج فيه لأن واضح إنها اتعرضت لصدمة جامدة، عايزين حد ينقذ البنت دى من كلاب الشوارع، إحنا لما لقيناها كان فيه شباب مش متربيين عايزين ينهشوها وبيقنعوها ياخدوها معاهم البيت، ودى روح بريئة ما تستاهلش اللى بيحصلها ده".

 

الفتاة فى قسم الشيخ زايد
الفتاة فى قسم الشيخ زايد

وتابع هشام: "لازم حد يساعدنا نلاقى أهلها، البنت بتتكلم لغات، وواضح إنها بنت ناس، قالت لنا إنها كانت فى "المعمورة" فى الإسكندرية، وساعات بتقول إنها كانت ساكنة فى "كومباوند" البنوك فى 6 أكتوبر، بتقول إن أبوها محامى كبير بس مريض دلوقتى، حرام نسيب بنت صغيرة ومريضة زى دى فى الشوارع، إحنا كمان مستعدين نتكفل بمصاريفها ونلم من بعض، لكن محتاجين جهة تاخدها وتعالجها من مرضها العقلى".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد حامد

لابد من التعامل مع مرضى الفصام فى الشوارع بطريقة لائقة

لابد من ايجاد آلية للتعامل مع مرضى الفصام بشكل يليق بهم، هؤلاء بشر وليسوا حيوانات، وعلى الدولة التدخل

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود عبد التواب

مطلوب دكتور نفسى رحيم

أرجوا ان يكون هناك دكتور نفسى يخشى لله أن يقوم بعلاجها لوجه الله تعالى

عدد الردود 0

بواسطة:

عابر سبيل طاعن فى السن

بارك الله في كل من ساعد هذه البنيه ورفع الله قدركم فى الدارين

اللهم أحفظها وردها ردا جميلا لعقلها وأهلها آمين يارب العالمين .

عدد الردود 0

بواسطة:

محمدغنيم

الوهم

انتم وهم وجعيات الرعايه الاجتماعية مثل معا هذه وهم ورعايه اطفال الشوارع وهم وكل هؤلاء واخدينها سبوبة ولقمة طرية من غير تعب واعلانات يلموا بيها الفلوس واتبرع يامؤمن وزكلتك هنوصلها لجيوبنا اطمن خالص ط فى بطنك بطيخة صيغة احنا الوهم كله والنصب كله

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى واعى

فين القومى للمراة و مجلس حروق الانسان؟ و الا الحقوق للارهابيين و المجرمين؟

اكيد فية حلقة مفقودة البصمات ممكن تدل عليها و على بيانات البرقم القومى دة بالكمبيوتر فى القسم و فين بقى جمعايات حروق الانسان و بلطجية المجلس و القومى بتاع المراة كلة فى الهجايص و بياعين كلام بس

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

منظرها مواطنه من جنوب شرق اسيا..كالفلبين وسيلان وماليزيا...الف شكر لمجهود الاخوه لحل مشكلتها

🙌🙌

عدد الردود 0

بواسطة:

sanaa khashaba

رحلة انقاذ بنت ناس من شوارع زايد

تم التواصل مع مستشارة وزيرة التضامن الأستاذه /لامي المليجي التي استجابت بسرعه وأرسلت فريق الإنقاذ السريع لاستلام البنت من نيابة ٦ اكتوبر البنت الآن في دار للرعايه بالزقازيق

عدد الردود 0

بواسطة:

صريح

لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يتولاها برحمته ويوفقكم تلاقو اهلها

..

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن نبيل

اضافه لتعليقى السابق

ممكن هذه الفتاه تكون ملبوسه بجان يعرف لغات وممكن الجان يتحدث بلسانها بعدة لغات واقترح عرضها على شيخ ممن يستخرجون الجان من الجسد .. وانا صغير من اكثر من 30 سنه شفت نفس حالتها لكن لم يكن بنت مثلها كان شاب وكان يمشى هائم على وجهه وكانت ملابسه مقطعه وعورته تظهر للناس وكنا نخاف منه ونحن صغار وكانو يقلون لنا انه يتحدث انجليزى ولغات اخرى وكانو يقولون لنا ان جسده مسكون بجنيه متلبساه وفى يوم من الايام اختفى الشاب ولم يعرف احد مكانه للان .. اعتقد ان الفتاه متلبسها جنى والعياذ بالله والرجاء عرضها على شيخ يفهم فى هذه الامور .. ربنا معاها ويتولاها

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

يوجد فى مدينة الشروق سيدة عارية تسير فى الشوراع انقذوها ايضا يا اسيادنا

كنت فى زيارة لا قاربى فى مدينة الشروق منذ اشهر قليلة ووجدت سيدة نائمة فى الطريق عارية تماما من الواضح انها مريضة ايضا تحتاج لدخول المستشفى انقذوها ارجوكم من الاغتصاب انها فى مدينة الشروق نرجو الاهتمام

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة