أكرم القصاص - علا الشافعي

جهاز النقل الحضرى: سنطرح وسائل نقل عام بخدمة مميزة تذكرتها 8 جنيهات

الإثنين، 22 مايو 2017 04:51 م
جهاز النقل الحضرى: سنطرح وسائل نقل عام بخدمة مميزة تذكرتها 8 جنيهات لجنة النقل بمجلس النواب
كتب ـ هشام عبد الجليل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال سيد أحمد، رئيس جهاز النقل الحضرى بالقاهرة الكبرى، إن للجهاز دور عظيم يهدف إلى تخفيف التكدس المرورى، وهناك خطة بجدول زمنى سيتم تنفذها على أرض الواقع تهدف إيجاد حل فعال لقضية المرور فى مصر.

 

وأشار أحمد خلال كلمته اليوم باجتماع لجنة النقل والمواصلات، اليوم الإثنين، برئاسة النائب سعيد طعيمة، والمخصص لمناقشة الموزانة العامة للعام المالى 2017/2018، لعدد من الهيئات، إلى أن الخطة تهدف إلى طرح وسائل نقل عام بمواصفات معينة وخدمة مميزة وبدون الحصول على دعم الدولة، وتستهدف هذه المواصلات الطبقة التى تستقل سياراتها الخاصة يوميا والتى وصل عددهم إلى 80% يوميا، على أن يتراوح سعر التذكرة من 6 إلى 8 جنيهات.

 

وأضح رئيس جهاز النقل الحضرى، أن الهدف من هذه المواصلات هى توفير وسيلة مريحة لكل أصحاب السيارات الخاصة، ومن ثم سيتم تخفيف الزحام، إلى جانب أن تكلفة هذه المواصلات ستكون أقل من مد خطوط المترو.

 

كانت وزارة المالية اعتمدت مبلغ 250 ألف جنيه لجهاز النقل الحضرى بالقاهرة الكبرى فى الموازنة العامة للعام المالى 2017/2018.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد موسى عبد الغفار

زرع موبقات فى المجتمع

ما هذا المسئول اللى بيفكر ان يرسخ الطبقية المادية فى المجتمع بداعى الخدمة المتميزة ياريت تجعل اصحاب السيارات الخاصة تستغنى عن انتقاتهم بسيارتهم الخاصة وتحل تكدس الشوارع والبترول كمان

عدد الردود 0

بواسطة:

ســعيد مـتولـى

مش هاتسـاهم فى حل أزمـة المرور

مد خطوط المترو أفضـل ، و بعدين إيه إللى مكتوب فى أخر الخـبر {{ كانت وزارة المالية اعتمدت مبلغ 250 ألف جنيه لجهاز النقل الحضرى بالقاهرة الكبرى فى الموازنة العامة للعام المالى 2017/2018. }} هايشـتروا ميكروباس يحلوا به أزمة المرور بالقاهرة

عدد الردود 0

بواسطة:

Adel

ازاي

اعتمدوا مبلغ 250 الف جنيه للمشروع....دول يجيبوا ايه بالظبط...ميكفوش عربية نص عمر

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

عاوز يرفع تمن تذكره الاتوبيسات..ولكنه يناور ببالونه اختبار..كما عودونا قبل رفع اى سلعه او خدمه

**

عدد الردود 0

بواسطة:

mabrouk galal

فين البريستيج

ازاى يضيع الشعب المصرى او الطبقة اللى فوق البريستيج بتاعها ويركب اتوبيس مكيف يروح بيه الشغل !!!!!!!!!!!!!!!!! تعرف ان اكتر سيارات ملاكى تقريبا على مستوى الوطن العربى فى مصر !!!!!!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

جو

ما عندناش حاجة مميزة

اولا ايه هي معايير التميز ثانيا ايه تاثير الارتفاع الكبير ده علي المواصلات الغير مميزة ها يرتفع سعرها لكام يعنى المميز ها يتساوي مع الغير مميز بعد اد ايه وجمهورية الميكروباس ها تخلي الاجرة كام وبعد كدا استهلاك السيارة لفردين بالتاكيد استهلاكها ها يبقي اقل من ده بكتير ده ها يشجع اكتر علي اقتناء السيارة مش العكس و الاهم المرتبات ها تكفي نروح الشغل ولا هانقعد في البيت زاجرة المحافظات المميزة علشان نوفر الحوادث ها تبقي كام ولون الانوبيس المميز ايه الاحمر والازرق ايو شرطه طبعا

عدد الردود 0

بواسطة:

مصصصرى

اين انتى ايتها البارحــــــــــــة

سنة 69 تم تدشين خدمة مميزة...اتوبيس من التحرير الى مصر الجديدة _5 قروش .....

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد خليل

ارحموا

اكيد الناس ديت عندها ميكرواسات علشا عايزين يزودوا التسعيرة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة