للمرة الثانية..

بالصور.. أمريكية تسعى لزيادة وزنها إلى 700 كيلو وتؤكد: أزيد وزنى بشكل صحى

الثلاثاء، 14 مارس 2017 07:00 م
بالصور.. أمريكية تسعى لزيادة وزنها إلى 700 كيلو وتؤكد: أزيد وزنى بشكل صحى سوزان إيمان
كتبت أميرة شحاتة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
سوزان إيمان من أريزونا بأمريكا نموذج غريب وجديد على الأطباء والرأى العام، فالجيمع يحاولون أن ينقصوا فى الوزن ليتمكنوا من الحياة دون آثار جانبية للسمنة والإصابة بأمراض خطيرة، لتأتى لنا بفكرها الجديد ساعية أن تصبح أسمن امرأة فى العام، مع العلم أن هذه ليست مرتها الأولى فى المحاولة، وتؤكد أنها ستثبت وجهة نظرها فى أن أى شخص يستطيع أن يتمتع بوزن زائد ولكن بطرق صحية.
 
سوزان
سوزان تأكل وتزيد من وزنها
 
وذكر الموقع الأمريكى newhealthadvisor، يساوى وزن سوزان الآن 317.5 كيلو وتطمح لزيادته أكثر من 700 كيلو، وهذه محاولتها الثانية بعد أن تحدت نفسها مسبقا ووصلت لوزن 363 كيلوجراما، إلا أنها سرعات ما خسرت الوزن ووصلت لـ272 كيلوجراما فى ذلك الوقت، ولكنها فعلا تحب وزنها كما أن خطيبها تركها  ووجدت حبيبا آخر مؤخرا.
 
سوزان إيمان أسمن امراة
سوزان مبتهجة بزيادتها
 
والأغرب من كل ذلك أن هذه السيدة فى عامها الثانى والثلاثين من عمرها، ولديها ابنان، وتتسوق مع أحدهما فى السوبر ماركت من 6 إلى 8 ساعات فى كل مرة من أجل إحضار الأطعمة التى ستتناولها وتكسبها المزيد من السعرات الحرارية أسبوعيا، وعلى الرغم من تحذيرات الأطباء لها أنها ستموت فى طريقها هذا لزيادة الوزن، ولكنها تريد إثبات عكس ذلك.
 
سوزان مع ابنائها
سوزان مع أبنائها
 
وتقول سوزان إنها ستصل لهدفها بشكل صحى من خلال خضوعها لاختبارات أكسجين الدم، وضغط الدم يوميا، وكذلك لمجموعة من التمرينات الرياضية.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

لا حول ولا قوة الا بالله

ربنا هو الشافي

ربنا يشفي كل مريض. والله ارحم موتانا وأموات المسلمين جميعا ان شاء الله.ولا حول ولا قوة الا بالله. وأصحاب العقول في نعيم.

عدد الردود 0

بواسطة:

مش لازم

صورتك و انت مبتهجه مخلياني عايز ارجع اللي في بطني

ربنا يشفيكي في عقلك لانك ست مجنونه

عدد الردود 0

بواسطة:

الشيم

إيجابي

عجبآ ماهذا .المهم ترى عندنا يبون البنت سمينة عشان تتزوج ..ام الرشيقة ي حررام مسكينه ..افا افا لقوانيين البشر ... انا رشيقة وجميلة ومن يريد يتزوجني يتزوجني لخلقي وديني وجمالي ..والله مو لوزن 88 مدري90

عدد الردود 0

بواسطة:

احلام

يخربيت التخلف

يخربيت التخلف والمصيبه انها فرحانه وبتتصور يارب العقل من عندك

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد

رقم 3 الرشيقة او النحيفة طبعا أفضل

حتى دا المتعارف عليه فى كل دول العالم لكن فى الدول العربية مقاييس الجمال معكوسة ولاتنسى ان السمينة بعد الزواج تزداد سمنا وقبحا وانخفاض فى الحركة والمجهود

عدد الردود 0

بواسطة:

بهجة حياة

وجهة نظر مريضة

ازاى صحية يعنى هو فيه بدانه صحية بدل ما تدور على حل ينقذ حياتها مبسوطة بنفسها وبأطنان الشحوم فى جسمها ربنا يعافينا يارب ويشفيها هى وكل مريض يارب على الاقل حتى جسمها مش جسم بدين عادى ده ثنيا وكهوف وهضاب وانفاق ربنا يهديها حل من عنده ويبقيها حية تربى ولادها وهى فى صحة افضل من كدا

عدد الردود 0

بواسطة:

ابراهيم

ايه القرف ده!!!!

انتي محتاجة تزيدي في رجاحة عقلكي وليس في زيادة تلك الجيوب والطبقات المتدلية و القبيحة من الشحم واللحم،نموذج فاشل للأمهات ،كيف ستساعد ابنائها بتربيتهم ومشاركتهم ألعابهم ونشاطاتهم وهي بتلك الحالة!!

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

رد فعل عكسى !!

واضح ان الست دى بتعمل ده عند مع مفاهيم مجتمعها !! بمعنى ان المجتمع الأمريكى مش بس بيشوف السمنة حالة مرضية مضرة بصاحبها , لأ ده كمان بيشوف المرأة السمينة امرأة قبيحة , بمعنى ان مفيش كتير رجالة بيحبوا يرتبطوا بأمرأة سمينة , ايا كانت مقوماتها الشخصية , لأنهم بيشوفوا الجمال من الزاوية الجسدية وبس , فالست دى واضح انها بطبيعتها سمينة , سمينة زى كتير من الستات عندنا مثلا , فحاولت تخس علشان تعجب المجتمع , فمعرفتش لسبب او لآخر , فكانت النتيجة انها ثارت على مفاهيم المجتمع ده وقررت تتخن اكتر واكتر واللى مش عاجبه يتفلق !! بتقولهماها انا سمينة ومعجبة بسمنتى وهسمن اكتر واكتر كمان , وهعيش وهحب وهتجوز وهثبتلكم ان انتوا اللى غلط مش انا , ده مرجعه الى ان هى الموضوع اصلا واصلها من زاوية غلط !! واصلها من زاوية انها بتخس وبتحافظ على وزنها علشان تعجب الناس اللى حواليها , مش علشان هى تبقى احسن وتبقى صحتها كويسة !! هى مش مقتنعة ان السمنة مضرة بالصحة , هى شايفة انهم عاوزينها تخس علشان شكلها يعجبهم مش اكتر !! فبالتالى طبقت مبدأ لو انا هخس علشان خاطر الناس فلأ بقى , انا هفضل اسمن واسمن وتتحرق الناس ورأيهم !! ودى حقيقة بنقولها لأى حد ايا كان جسمه وشكله , سواء كان سمين او نحيف او عادى , لو هتخس خس علشان نفسك , علشان صحتك واسلوب حياتك . علشان تقدر تستمتع بحياتك مع اللى بيحبوك وتستمتع بشغلك وهوايتك , اوووووعى يكون هدفك من كونك تخس ان الناس تشوف شكلك حلو !! لأنه ايا كان شكلك عمره ما هيعجب كل الناس , زى ما جحا قال لأبنه رضا الناس غاية لا تدرك !! والجمال نسبى , فيه ناس بتشوفه فى السمنة وناس فى النحافة , ناس فى البياض وناس فى السمار , ناس فى الشعر الأسود و ناس فى الأشقر , ناس فى الشعر الخشن وناس فى الناعم , وهكذا , ودى حكمة من ربنا سبحنه وتعالى علشان كل واحد يلاقى اللى يعجب بيه ويشوفه جميل, والمثل الشعبى بيقول , كل فولة ولها كيال !! بمعنى ان كل انسان ايا كانت صفاته له اللى يحبه ويشوفه احسن الناس , لأن كلنا صنعة الخالق سبحنه , وكل فرد مننا فيه لمحة من جمال الخالق عز وجل , واللمحة دى بتلاقى اللى يشوفها ويحسها , فأحنا بنقول ان الحفاظ على الوزن المثالى واجب لأنه حفاظ على الصحة اللى هى اغلى نعمة من ربنا , ولأن السمنة مرض واجب العلاج منه لأنه بيجر فى ديله كووووووووووووول الأمراض , وده اللى النبى صلى الله عليه وسلم قاله ( ما ملأ امرىء من وعاء شرا من بطنه , حسب ابن آدم لقيمات يقمن صلبه ) ( نحن المسلمون لا نأكل الا اذا جعنا واذا أكلنا لا نشبع ) ( المعدة بيت الداء والحمية رأس الدواء ) واللى قاله ربنا سبحنه وتعالى فى كتابه الكريم (( وكلوا واشربوا ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) وربنا مأمرناش بشىء الا وفيه الصالح لينا , لأنه خالقنا واعلم بخلقه , فاللى عاوزه اقوله ان الست دى مريضة نفسيا , فاهمة انها بتعاند مجتمعها وهى فى الواقع بتعاند نفسها .

عدد الردود 0

بواسطة:

salem

اعتزلت النساء بسبب صورتك !!!!

منك لله .. صورتك المؤرفة خلتني اعتزل النساء ....

عدد الردود 0

بواسطة:

جعفر كريم

نن

موزين عليها

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة