الحكومة: الاستعانة بموظفى الدولة فى تعداد السكان بمكافأة 3000 جنيه

الأربعاء، 01 مارس 2017 01:54 م
الحكومة: الاستعانة بموظفى الدولة فى تعداد السكان بمكافأة 3000 جنيه اللواء أبو بكر الجندى رئيس الجهاز المركزى للتعبئة والإحصاء
كتبت هند مختار - تصوير سليمان العطيفى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال اللواء أبو بكر الجندى، رئيس جهاز التعبئة العامة والإحصاء، إن مجلس الوزراء برئاسة المهندس شريف إسماعيل، استعرض الأعمال الجارية بالمرحلة الأولى من تعداد السكان.
 
وأوضح "الجندى" فى مؤتمر صحفى بمقر مجلس الوزراء، اليوم الأربعاء، أن المرحلة الثانية لحصر التعداد سيعمل بها 41 ألف معاون، لافتًا إلى أن رئيس الوزراء وافق على إصدار كتاب دورى لكل أجهزة الدولة، للاستعانة بأصحاب الخبرات فى الجهاز الإدارى للدولة، للعمل فى الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء، على أن يجيد المتقدم استخدام الحاسب الآلى. 
 
وأشار رئيس جهاز الإحصاء، إلى أن مصر من الدول العريقة فى إجراء التعداد السكانى، موضحا أنه ستكون هناك مكافأة لمن ستتم الاستعانة بهم من العاملين بالجهاز الإدارى للدولة، بقيمة 3 آلاف جنيه على مدار فترة عمله فى التعداد، التى تصل إلى شهر ونصف الشهر.
 
 
 
 
 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد

انعدام النظام

يوم الجمعه خبط عليا مندوب تعداد السكان وعايز بيانات الأسره ، طلبت الكارنيه طلعلي كارنيه مبهدل أنا لو هازور واحد هايطلع أشيك منه ألف مره ، لاحظت إنه هايكتب البيانات في كراسه وولا مسطره وولا فيها أي حاجه ، بنتي إللي في رابعه ابتدائي منظمه عن كده ، قلتله يابني إنت مش مقنع أنا مش هاديك أي بيانات ، لاقيته اتكسر كده وجاله إحباط رهيب وطلع تابلت قاللي والله أنا معايا تابلت الهيئة ولاقيته بيشغله ، قلتله بتعمل إيه ، قاللي هاوريك اللوجو بتاع الهيئة ، قلتله لأ انا هادخل علي جوجل أطلع منه أحلي لوجو لكل هيئات بلدك ، المهم التابلت مرضاش يفتح بعد عشر دقايق محاولات من المسكين ده ، إنتو مجموعة مهرجين .

عدد الردود 0

بواسطة:

michael

فضائح

طيب اه فائدة البطاقة الالكترونية اللي معانا؟ هي مش المفروض عليها جميع البيانات؟ واذا كانت المعلومات مش عليها يبقي اه الفرق بينها وبين الورقية القديمة؟

عدد الردود 0

بواسطة:

Zaka

سياسة

نعيد الحسبة مرة ثانية...41..الف موظف في 3000الاف جنية....123000000.......حته.الصبر.اسكندرانى.مين يدفع الفاتورة؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر

استعينوا بالشباب اللى مش لاقى شغل

استعينوا بالشباب اللى مش لاقى شغل موظف الدوله بيقبض بطلوا غباء

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمن عبدالعزيز

اذا كان الموظفين مش شايفين شغلهم حيعملوا التعداد صح

اذا كان الموظفين مش شايفين شغلهم حيعملوا التعداد صح يعني مزيد من العقل والحكمه طبعا النتائج كلها حتطلع غلط في غلط

عدد الردود 0

بواسطة:

amr salama

عايز اعرف مكان التقديم

ممكن اعرف كيفية التقديم

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

اموال الشعب يتم انفاقها فى التهريج والهيافه لمصلحة من

لماذا يتم انفاق اموال الشعب فى الهيافه والتهريج رغم وجود 30 مليون شاب عاطل عن العمل ورغم الفقر الشديد الذى ينخر فى عظام المصريين . حرام ان يتم انفاق هذه المليارات فى بلد تحتاج الى بناء مصانع للشباب . وما هو دور جهاز التعبئه والاحصاء والذى لديه جميع بيانات المواطنين وديانتهم وما هى فائدة الرقم القومى وقد اعلن جهاز التعبئه والاحصاء بأن عدد الاقليات 5 مليون و600 الف ديانات غير اسلاميه من مجموع 93 مليون علاوه على 8 ملايين مصرى بالخارج . ما هى الحكمه الخبيثه لانفاق المليارات لتغيير عدد الاقليات واللعب بقاعدة البيانات لارضاء اللوبى الصهيونى والضحك على الشعب وتخديره تمهيدا لتقسيم البلاد . هل هذا صحيح وان لم يكن صحيحا فلماذا انفاق المليارات من اموال الشعب فى الهواء دون تشغيل الشباب العاطل .

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

خدعة حصر التعداد رغم وجود الرقم القومى والتكنولوجيا الحديثه

التعداد هو خدعه خبيثه ماكره لتغيير تركيبة الشعب المصرى صاحب الاغلبيه المسلمه وزيادة اعداد لاقليات لتصبح 25 مليونا طبقا لمخطط صهيونى ماسونى خبيث يطال مصر والاستعانه بالموظفين المرتشين عن طريق كتابة بيانات خاطئه يدويا فى الكشكول وتجاهل الجهاز المركزى للتعبئه والاحصاء الذى يملك جميع بيانات المصريين

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

الاخ تعليق6)..عمرو سلامه..اذهب الى الجهاز القومى للتعبئه والاحصاء. ( بمدينه نصر )..واسال عن طلبك

اؤيد تعليق 7?""***"" مصرى..اهدار للمال العام...كل المعلومات اصلا موجوده ف الرقم القومى..

عدد الردود 0

بواسطة:

حمدى عباس ابراهيم

أقسم . والله على ما اقول شهيد

طرق بابى عصر اليوم شاب وسألنى انى وعن من معى وأجبته ثم سألنى عن جارى المقابل لى وأجبته وسالنى عن من يعلونى فى الطوابق وأجبته لما طلبت منه أن يصعد بنفسه اليهم فاعتذر بأنه مرهق ! بما يشير الى أن تجميعه للبيانات السكانية تجرى من غير مصادرها اعتمادا على املاءات الغير وربما يجرى بعضها من املاءات نفسه !

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة