"مصر للطيران": زدنا تعاقداتنا لـ45 طائرة جديدة بـ6 مليارات دولار

الأربعاء، 15 نوفمبر 2017 12:54 م
"مصر للطيران": زدنا تعاقداتنا لـ45 طائرة جديدة بـ6 مليارات دولار صفوت مسلم رئيس مجلس إدارة الشركة القابضة لمصر للطيران
كتبت رحاب نبيل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال صفوت مسلم، رئيس مجلس إدارة الشركة القابضة لمصر للطيران، إن الشركة تسير بخطى سريعة باتجاه تحديث أسطولها، وفى هذا الصدد تعاقدت على 45 طائرة جديدة من أحدث الطرازات العالمية، بقيمة إجمالية 6 مليارات دولار، فى صفقة هى الأكبر فى تاريخ الشركة.
 
 
وبحسب تصريحات "مسلم"، جرى الاتفاق على هذه الصفقة خلال مشاركة مصر للطيران فى معرض "Dubai Air Show"، وهو أحد أهم الفعاليات العالمية فى مجال النقل الجوى، وقد تمكنت مصر للطيران على مدار دورتى المعرض من عقد أحدث صفقاتها لتحديث الأسطول، إذ تعاقدت العام الماضى مع شركة بوينج العالمية على شراء 9 طائرات من طراز B737-800 NG، ومن المنتظر وصول الطائرة التاسعة من الصفقة فى ديسمبر المقبل.
 
وأضاف رئيس مجلس إدارة مصر للطيران، أن الشركة استمرت فى صفقاتها الكبرى خلال الدورة الحالية من المعرض، مع كبرى الشركات العالمية المصنعة للطائرات، ومن خلال هذه الصفقات المتتابعة نجحت فى ضم 45 طائرة للأسطول خلال هذا العام، تصل على مدار العامين المقبلين، وبهذا يصبح إجمالى الطائرات التى تعاقدت عليها مصر للطيران مؤخرا 54 طائرة، وهذا أحد أهم إنجازات الشركة طوال الفترة الأخيرة.
 
 
 
 
 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

طبعا الطيارات دى لموسم الحج وبقيه السنه تكون الطيارات فى حظاىرها..مخلله لسوء اداره مصر للطيران

☺...كلما اذهب لفيينا وارجع من فيينا..يجيبوا لينا طياره صغييره...عشان الركاب لا يتجاوزا الخمسين...لان المسافرين يهربون لشركات طيران اخرى بسبب غلاء تذكره مصر للطيران عن الشركات الاخرى لنفس المقصد...

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمن عبدالعزيز

زغردي ياللي مانتيش غرمانه

طبعا الباشا مش دافع من جيبه حاجه كله علي حساب صاحب المحل اللي هو الشعب المصري . الشركه بتخسر وبتخسر بالمليارات مش مليون ولا حتي ميه اذا من فين التمويل ؟؟ في الوقت اللي الشركه فيه بتلغي رحلات لعدم الجدوي بالافي شركات لسه باديه من عشر سنين بتبقي كامله العدد وفي خطوط طويله زي كوريا الجنوبيه واليابان بل وفيتنام هل الباشا فكر في ايه الاسباب ؟؟؟ مره حجزت تذكره اون لاين ولظروف لغيتها فلوسي رجعت بعد 25 يوم في شركات تانيه بترجع في نفس اليوم والكارثه بتكلم خدمه العملاء يقول لك مش مسئوليتنا ابعت ايميل لبتوع الاون لاين بعتلهم عشرات الايميلات مافيش حد رد والكارثه ان في ناس قرت الميل بعد ما اتبعت بشهرين دول بتوع الاون لاين حد حيقول لي عرفت ازاي انهم قروا الميل بعدها بشهرين اقول لك ان في حاجه في الايميل بتعرفك اتقري متي السوس بينخر في مصر للطيران والباشا بيحدث الطيارات وكلنا عارفين ليه السبب لكن بالتاكيد مصر للطيران مش محتاجه العدد ده اطلاقا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة