"فتاة زايد" تهرب من دار الإيواء.. ومسئول: مخاوية جن وكانت بتعمل حاجات غريبة

الثلاثاء، 03 أكتوبر 2017 01:43 م
"فتاة زايد" تهرب من دار الإيواء.. ومسئول: مخاوية جن وكانت بتعمل حاجات غريبة فتاة زايد بنت الناس فى دار الإيواء
كتب محمود حسن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

فى تطور مثير لقضية "فتاة زايد بنت الناس" نشرت عنها "اليوم السابع" والتى تعانى من اضطرابات عقلية وتسير فى شوارع مدينة الشيخ زايد بالجيزة عارية وتتحدث لغات أجنبية، ونالت اهتماما إعلاميا ورسميا كبيرا، أعلنت دار بسمة للإيواء بالشرقية، والتى نقلت إليها وزارة التضامن الفتاة هربها صباح اليوم، وأرجعوا الأمر إلى وجود "قوى خارقة" أو "جن" ساعدها على الهروب.

 

وفى تصريح لـ "اليوم السابع"، قال محمود درج مسئول فريق بسمة للإيواء: "القصة غريبة جدا، الدار كلها متأمنة والشبابيك متأمنة، وقعدت تخبط فى المكان، وأخدت لاب توب بتاع حد زميلنا ومشيت".

 

وتابع محمود درج: "شفنا حاجات غريبة خلال تواجدها فى الدار، باب الشقة اللى فيها مكان إقامتها كان مقفول وبعدين لاقيناها ماشية على السلم، طيب خرجت إزاى؟، خرجت النهاردة والباب مقفول كويس، ومش عارفين خرجت إزاى، حتى أثناء وجودها فى الدار بترسم حاجات غريبة مش فاهمينها، وعلى الحيطان كاتبة حاجات غريبة مش فاهمينها".

 

وواصل درج حديثه: "الناس قالوا لنا أن الجن ما يقدرش يحرك حاجات مقفولة، إحنا مش قادرين نفهم ده حصل إزاى، اعتقد إنها ممكن تكون مخاوية جن، وبتكلم فى واقع حصل، وده اللى بتكلم فيه، إزاى عملت ده"،مختتمًا تصريحاته قائلا: "إحنا على أمل إننا نلاقيها عمالين ندور عليها فى الزقازيق، ولسة ما عملناش محضر".

 

وكانت اليوم السابع قد نشرت قصة "فتاة زايد بنت الناس"، التى رصدها أهالى مدينة الشيخ زايد بالجيزة، خلال الأيام الماضية تسير فى شوارع المدينة، عارية تماما فى كثير من الأحيان، وبات واضحا من تعليقاتهم، أنها تعانى من اضطراب عقلى بالغ، نتيجة إصابتها الواضحة بمرض "الفصام"، والذى يعانى مريضه من ضلالات وأوهام وتفكير غير سوى، ربما نتيجة مشكلة جينية، أو ظروف سيئة تعرض لها، كما أنها تتعرض للتحرش والمضايقات من عدد من الشباب، إلا أنهم أكدوا أنها "بنت ناس"؛ حسب قولهم، تتكلم أكثر من لغة أجنبية، وتشتم من يضايقونها باللغة الإنجليزية، لكنها تعانى مرحلة شديدة من الاضطراب العقلى تجعلها غير قادرة على الوصول لأهلها.

 

خبر فتاة زايد
اليوم السابع كانت أول من نشر عن قضية الفتاة









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

سمسم

كلمتين وبس

المفروض يكون في كاميرات مراقبة في دور الرعاية مش كدة ولا ايه

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

جاميكا....تانى ..جن ايه ياعم الحاج.....لو كان فيه جن بيساعدها ماكانش مظاهر البؤس والفقر على وجهها

👀👀...لو كان فيه جن بيساعدها كان ساعدها فى دخول بنك وحلت مشكلتها..ولا الحوجه لملاجىء التضامن

عدد الردود 0

بواسطة:

صريح

انا قلت من البدايه ان البنت دى معاشرة الجن ولازم عرضها على شيخ او قسيس يطلع منها الجن

...

عدد الردود 0

بواسطة:

علي سالم

البنت مخاويه!

سلامتها ام حسن وسلامتك يا حسن!

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد أحمد

أربعه ساعات علي نشر هذا الخبر

حتي الأن لا يوجد اي رد فعل من المسئولين لإقالته!

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

ما عفريت الا بنى ادم

ما يمكن حد من الدار البنت احلوت فى عينيه وضايقها علشان كده هربت وبعدين القاهرة دى كلها مفيهاش دار مناسبة ليها تروح الشرقية ليه ارحمو من فى الارض يرحمكم من فى السماء

عدد الردود 0

بواسطة:

محسن محمود

المصري و اختراع الاعذار

ينبغي ان ننحني احتراما للاستاذ محمود دراج . انه اول من اخترع هذا العذر للاهمال . ان يعلن ان اهمال الدار هو بسبب الجن هو عذر جديد لم يجرؤ من قبله ان يخترعوه.

عدد الردود 0

بواسطة:

Dr.zzz

فعلا مصر أم الدنيا ناس طيبين أوي أوي

yy

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة