بالفيديو.. "ياسمين" ست بـ100راجل.. جمالها لم يمنعها من مسح السيارات وكل حلمها توك توك

السبت، 28 يناير 2017 01:55 ص
بالفيديو.. "ياسمين" ست بـ100راجل.. جمالها لم يمنعها من مسح السيارات وكل حلمها توك توك ياسمين تمسح السيارات بوسط البلد
كتب إسلام جمال _ محمد فيصل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

 تتنقل بين السيارات المارة فى شوارع وسط البلد، تمسك بيدها "فوطة" مبللة، يسمح لها البعض بمسح زجاج سياراتهم، بينما يقابلها البعض الآخر بالرفض، تعمل لساعات طويلة، حتى يخيم الليل على أرجاء المكان، فتعود لمنزلها بـ"حفنة من الجنيهات" التى جمعتها خلال يومها، لتضعها فى يد زوجها الذى يعمل سائق أجرة على توك توك، لتعينه على مواجهة متطلبات الحياة.

"ياسمين صلاح"، سيدة فى العام الـ 27 من عمرها من محافظة بورسعيد، كانت تعمل فى مجال السياحة بصحبة زوجها فى مدينة الغردقة لمدة 8 سنوات، إلا أن الأحوال التى آلت إليها السياحة، وعدم وجود فرص عمل، جعلها وزوجها ينزحان إلى القاهرة، أملا فى البحث عن لقمة العيش.

استقر المقام بياسمين وزوجها فى منطقة شبرا الخيمة، منذ عامين، ولم يجد زوجها سوى العمل كسائق بالأجرة على "توك توك"، ولم تجد الزوجة أى فرصة عمل، فى ظل الأجواء الاقتصادية الصعبة التى يعيشها المصريون، فقررت أن تقوم بمسح زجاج السيارات، واختارت من منطقة وسط البلد محلا لعملها.

وأوضحت ياسمين أنها مجبرة على الوقوف فى الشارع وتحمل بذاءت المارة، فى سبيل لقمة العيش، قائلة :"مالقتش شغلانة تانى وقلت لأ، كفاية إنى بتحمل الإهانة وخصوصا من الستات اللى بتشاورلى وتقولى روحى شفيلك شغلانة، ومن يدوس بالسيارة على قدمى  وواحدة من يومين جاية بتقولى تعالى أشغلك رقاصة وسيبى جوزك، ما أنا لو عايز اشتغل رقاصة كنت اشتغلت من الأول".

"جوزى شغال على توك توك، ومعروف إن خير التوك توك كله لصاحبة وجوزى ما بياخدش إلا حاجة بسيطة، وساكنين فى شقة إيجار جديد بـ 400 جنيه فى الشهر"، هكذا روت ياسمين ظروفها الاجتماعية. وتتمنى أن تجد من يساعد زوجها فى دفع مقدم توك توك، حتى لا تضطر للعمل فى الشارع مجدداً، قائلة :"التوك توك مقدمه 5 آلاف جنيه وده مبلغ كبير بالنسبة لنا، ونفسنا حد يساعدنا وإحنا هنكمل وندفع أقساطه، وساعتها مش هنزل من بيتى، ولو نزلت مش هنزل عشان أتبهدل فى الشارع".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود المصري

مثال للعفه والشرف

ياريت تقولوا لينا نقدر نساعدها ازاي .. رقم حساب بنكي للجريده مثلا او رقم او اي حاجه عشان نقدر نساعدها

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء الشافعى

الستر يارب

ياريت كيفية التواصل وربنا يقدرنا ونساعدها

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء الشافعى

الستر يارب

ياريت كيفية التواصل وربنا يقدرنا ونساعدها

عدد الردود 0

بواسطة:

hgidel

مثال رائع للعفة والشرف

من فضلكم ضعوا لنا حتى عنوان زوجها وما يقدرنا عليه الله نفعله .مثل هؤلاء نساعدهم وعلى المجتمع تحمل مسؤوليته .ارجوكم

عدد الردود 0

بواسطة:

ادهم

ماتحاولوش

مسح زجاج السيارات ليس حرفة مفيدة ، بل هى تسول مقنع ، لا مجال للمقارنة بينها وبين السيدة المكافجة التى قابلها الرئيس !

عدد الردود 0

بواسطة:

نهي

اريد التواصل معها

من فضلكم رقم تليفون ليها

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء الدين عمرو حسن

فاعل خير عايز يدفع مقدم التوكاوك

السلام عليكم انا مستعد ادفعلهم مقدم التوكتوك اللي هما عايزينه ومفيش مشكله ان شاء الله....مش عارف اتواصل معاكم ازاي انا في السعوديه وده رقمي 00966540497924

عدد الردود 0

بواسطة:

صلاح رمضان

الهمه يا محترمين نساعد المحتاجين

عايز اعرف اى طريقه نساعد بها هذه السيده ربنا يكرمكم جميعا ونحن مستعدون للمساعده بإذن الله

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

الاعلام أصبح بديل أجهزة الدولة .. و تحيا مصر

فين اجهزة الدولة و الحكومة و الاحصائيات و التضامن "الاجتوماعي " كل واحد او واحدة عايز يوصل رسالة " للرئيس " بقصد و عمد او بدون قصد و بالصدفة يكون عن طريق الاعلام و اليوتيوب ... على اعتبار اننا للاسف ما زلنا نتعامل على ان رئيس الدولة هو الدولة .. و بالتالي نحل مشاكل افراد معدودة و نصدرها للاعلام و نعمل لنا فرقعة اعلامية يومين ذي البنت بتاعة الاسكندرية .. كدة احنا بنهرج و " بنرئع " مش بنصلح و نبني دولة ... و تحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر .. و صباح الفل يا عبس

عدد الردود 0

بواسطة:

سعيد

هده النمادج كثيرة لدا التكافل واجب على الحكومة والقادرين

الحكاية عايزة تنظيم وتنسيق بين بيت الدكاه و التكافل والشئون الاجتماعية والمؤسسات الدينية واصحاب القلوب الرحيمة من القادرين الدين يرغبون فى تقديم العون ولكن لايعرفون الوسيلة الصحيحة والمضمونة لايصال العون الى مستحقيه الدين سيماهم على وجوههم لا يسالون الناس اجحافا ولا يحترفون التسول كما يفعل البعض لقد ضرب السيسى اروع الامثلة حين رعى السيدة منى سيدة العربة بقى ان يتبعه كل راع مسؤل عن رعيته

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة