تعرف على 10 جمل خالدة لأحمد زكى عن الحب .. اتعلموا منه تحبوا

الجمعة، 19 أغسطس 2016 08:00 ص
تعرف على 10 جمل خالدة لأحمد زكى عن الحب .. اتعلموا منه تحبوا أحمد زكى
كتبت أسماء زيدان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أحمد زكى، أو كما لقب بالنمر الأسود، أسطورة عصره، البيه البواب ومعالى الوزير والرئيس، اللاعب بالبيضة والحجر، والبرئ والرجل الثالث الذى غاب عن عالمنا قبل 11 عاماً ليؤكد أن العمر لحظة ولكنه ظل صامداً رغم ما لحق به من مرض ليكون كالأشجار تموت واقفة، ورغم مرور السنوات على وفاته ظل رفيق درب الشباب بمقولاته الخالدة فى السينما المصرية والتى كا أشهرها.

فى مشهد جمعه بالنجمة الراحلة سناء جميل، بفيلم اضحك الصورة تطلع حلوة، حين تقول له والحب ياسيد، فرده عليها" و أنا هعمل فى ده إيه ياما، ده لا بيتمنع ولا بيتحاش ومليش حيلة معاه لا أنا ولا غيرى".


مشهد من فيلم اضحك الصورة تطلع حلوة

وفى مشهد آخر من الفيلم نفسه، لحظة زواج حبيب ابنته بأخرى حين يخاطبه أمام الجميع بالفرح قائلا كلمته الشهيرة " كلمة أنا بحبك عقد، اللمسة عقد، النظرة عقد، الوعد بالجواز دا أكبر عقد" .


كلمة بحبك عقد

ومشهد ثالث بالفيلم ذاته وهو يواسى ابنته لفراق حبيبها، قائلا" الواحد يزعل على حاجة كانت فى إيده وراحت منه، إنما يبقى غلطان على حاجة كان بيتمناها وماجتش".


احمد زكى ومنى زكى

ويردد أبناء الجيل الحالى كلمة خالدة للنجم الأسمر " مفيش حد بيهمه غير نفسه بس احنا العشم واخدنا شويتين"، ومفيش فرحة ببلاش .. كل فرحة وليها ثمن" .

 

وجملة أخرى بفيلم النمر الأسود، حين يقول للراحل أحمد مظهر" الحاجات بتيجى أول ما نبطل ندور عليها أو نستناها المشكلة بقى هل لما هتيجى هتكون لسة جوانا بنفس الشغف؟

مشهد من فيلم النمر الأسود

وعبارة شهيرة يرددها الشباب أثناء عنائهم من قلة التقدير فيقتبسوا كلمة زكى الشهيرة " فى ناس حطيناهم فوق راسنا، بس الظاهر كده إن المكان طلع عالى عليهم" .

وكذلك جملة " كلهم كدابين وعارفين إنهم كدابين وعارفين إن إحنا عارفين إنهم كدابين وبرضه مستمرين فى الكدب وبيلاقوا اللى بيصقفلهم".

وبلسان عاشق قال" أنا معرفش إيه هو الحب لكن لو الحب هو إنى أبقى مش شايف حد غيرك قدامى، وإن أبقى عايزك ليا لوحدى ومافيش حاجة فى الدنيا ليها قيمة غيرك إنتى يبقى أكيد أنا بحبك" .

 

كما قال " شوية جنان عشان نعرف نعيش". 

 
 
وفى فيلم معالى الوزير يتحدث بلسان حال معظم الأزواج حين يقول لعطية دراعه اليمين، " حب إيه يا عطية اللى جاى تقول عليه ماكلنا حبينا أخرته إيه الحب دا سنة بعد الجواز سنتين وبعدين مراتك بتبقى زى أختك بالظبط".

 


مشهد من فيلم معالى الوزير









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

سامي نبيل

كاتب الحوار شريك رئيسي

الأغاني تشتهر دائما بأسماء المطربين -- ويكاد الناس كلها أن تنسى الملحن و المؤلف -- كذلك الحال في السينما -- الأبطال هم النجوم -- وقد يشتهر المخرج -- ولايكاد يسأل أحد عن كاتب القصة أو كاتب الحوار -- تحية لكل من كتب كلمات أثرت في حياتنا الفنية

عدد الردود 0

بواسطة:

ميري

مهما مرت السنيين يبقي احمد زكي اسطوره لايرتقي احد لها وحاله متفرده وموهبه عبقريه لامثيل لها

لا انساك وتدمع عيني من الحزن والفرح عندما اري افلامك . تأخذني بعيدا الي العالم الذي تجسده وفجأه مع كلمه النهايه علي الشاشه اجد نفسي مازلت اجلس في مكاني و لاأجد مفر ولاإختيار سوا ان اعيش كما انا وأخرج من الحاله التي وضعتني انت فيها . اطلب لك الرحمه والسعاده في الحياه الاخري بقدر مأسعدت البشر . انت في القلب يأحمد زكي وستظل الي الأبد

عدد الردود 0

بواسطة:

nadia

رقم 2 إحساسك عالي ربنا يرحمه

سبحان الله ازاي نتعلق بشخص لا عمره شافنا و لا اتكلمنا معاه علاقة من نوع خاص و تستمر للأبد لما يموت الشخص برده نفضل نحبه و نبكي عليه لما نشوف أفلامه نفتكروه يمكن ياميري لقتي فيه حاجات مش موجودة عند أي شخص أو حبتيه في دور عشتيه في الواقع ربنا يرحمه كان ممثل جميل و صادق في أدواره كلها أنا شخصيا بحبه في الأمبراطور جداً و كل مأتفرج عليه أحبه أكتر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة