عندما تتنبأ السينما بالواقع ..

مواطنون يرفضون كروت شحن المياه على طريقة فيلم "صرخة نملة"

الأحد، 27 مارس 2016 04:00 ص
 مواطنون يرفضون كروت شحن المياه على طريقة فيلم "صرخة نملة" عداد مياه- صورة أرشيفية
كتبت سمر عبدالله

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
مجموعة من المواطنون فى منطقة عشوائية يوجهوا إلى شركة المياه؛ لانقطاع المياه عنهم، وعند ذهابهم قال لهم الموظف الذى يعمل فى محطة الكهرباء "ارموا العدادات القديمة وجيبوا العدادات الجديدة اللى بتشتغل توماتيكى تشترى كارت شحن زى الموبايل وتشحنه الميه هتجيلك وأول ما يخلص الكارت هتقطع الميه عندك"، وفور اعتراض المواطنون قال لهم الموظف "ميه النيل هتنشف ودول المنبع قفلتها بالسدود، الميه بخ والحمى بعد كدا بكوباية ميه بس".

مشهد من فيلم "صرخة نملة" لم يستمر سوى دقائق معدودة، إلا أنه استطاع أن يُلخص مأساة عدد من المواطنين مع مشكلة المياه، فلم يكن يتوقع أحد أن يحدث هذا على أرض الواقع، حيث أعلن المهندس حنفى محمد حنفى رئيس شركة مياه الشرب بالجيزة أن شركة المياه أنهت الاستعدادات الخاصة بتركيب العدادات مسبوقة الدفع والتى سيتم شحنها حسب قيمة الاستهلاك الخاصة بالعملاء، ومن يتخلف عن شحن العداد سيتم قطع المياه عنه بعد إنذاره.

"محمد.. مش هركبه واللى عايز يحبسنى يحبسنى"


يقول محمد فاروق أنه لم يركب العداد الذكى للماء مطلقًا، فهو يشير إلى أن العدادات الذكية التى تعمل بشحن الكروت ستكلفه كثيرًا، فعندما زادت أسعار المياه فى الفترة الأخيرة تأزم الوضع المادى داخل المنزل واقتطع جزءً من راتبه لسد الزيادات الطفيفة التى طرأت على فاتورة المياه قائلاً "هيكلفنا كتير وهنشحنه كل شوية مش هنلاحق عليه".

"منى.. احنا لاقيين ناكل عشان نشحن عداد المياه"


بينما تقول منى فتحى أنها تعمل ليل نهار، كى تستطيع سداد كل ما يتطلبه المنزل وأولادها ورغم ذلك لم تستطع سد الاحتياجات الأساسية للمنزل، وتضيف منى "هو احنا لاقيين ناكل عشان نشحن عداد المياه؟ احنا يوم فيه ويوم مفيش هنلاقيها منين ولا منين مدارس وميه وكهرباء ده حتى الأكل على، حرام".

"الحاج سعيد.. عندى محل أكل هيتخرب بيتى مش هركبه"


بينما يقول الحاج سعيد الذى يمتلك احدى محال الطعام فى منطقة شعبية أن شحن عداد الماء بكروت شحن سيجعل تكلفة المياه شهريًا كثيرة عليه، ما يضطره إلى رفع السلع التى يبيعها، وبالتالى فلن يأتِ له عدد كبير من الزبائن، ويضيف الحاج سعيد "ده خراب بيوت علينا يعنى أقفل المحل أحسن ما أقعد أشحن كل شوية بقى؟ مش هركب العداد مهما حصل وتحت أى ظرف".

"عمار.. مرتبى 700 جنيه أشحن بيهم ميه وأجوع باقى الشهر؟"

بطريقة أخرى ينظر عمار محمد إلى تركيب عدادات مياه ذكية وشحنها بكروت شحن، فهو يفكر إذا كان يقوم بعمل شئ بالماء ونفذ الشحن ولم يمتلك أموال كأيام كثيرة فى الشهر فماذا يفعل؟
واستكمل عمار قائلاً "مرتبى 700 جنيه أدفعهم فى كروت شحن ميه وأعيش جعان؟ مش هركب العداد تحت أى ظرف ولو عايزنا نموت من العطش نموت".


موضوعات متعلقة..



ننشر شروط التعاقد على تركيب عدادات مياه للشقق والمحال التجارية بالجيزة


"مياه الجيزة" تنهى استعداداتها لتركيب عدادات مسبوقة الدفع لـ45 منطقة









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

shady hady

متجوش على الغلابه

عدد الردود 0

بواسطة:

وائل

ممكن بجنيه بس

عدد الردود 0

بواسطة:

باسم

صرخة نملة يعود من جديد

عدد الردود 0

بواسطة:

عادل

السيسي هو كلمة السر

عدد الردود 0

بواسطة:

ابراهيم على هويس

هل هذة نكتة

عدد الردود 0

بواسطة:

مجد

غريبة! مش المسئول الحكومي قال انها مرحلة اولي لـــ

عدد الردود 0

بواسطة:

ياريت

ياريت

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري مش لاقى ياكل

الى سيادة الرئيس السيسى ... من فضلك أوقف هذه المهذلة

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

واحد عنده مخ

هي الناس دي مابتدفعش مياه؟

طب أنا مش فاهم الناس المعترضة دي إيه وجه إعتراضهم؟ يعني هم مابيدفعوش مياه أصلا ومتضايقين؟ لأن الفرق إنك هتدفع مقدم بدل مؤخر.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة