أكرم القصاص - علا الشافعي

حسن يوسف: "البوس" فى الأفلام له معنى ولم أقدم مشاهد "فاحشة"

الأربعاء، 30 نوفمبر 2016 07:00 ص
حسن يوسف: "البوس" فى الأفلام له معنى ولم أقدم مشاهد "فاحشة" حسن يوسف
كتب العباس السكرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

عاب الفنان الكبير حسن يوسف وجود ألفاظ ومشاهد خادشة للحياء فى الأعمال الدرامية، معلنا رفضه إياها، وقال: "أنا طول عمرى ماقولتش كلام فاحش فى أعمالى، حتى فى عز شقاوتى لم أقل ألفاظًا بذيئة أو قول فاحش ولا عملت حتى مشهد فاحش، لست وحدى بل أنا وجيلى كله".

وحول ضرورة "القبلات" فى السينما قال الفنان لـ"اليوم السابع": "بحكم ممارستى للإخراج أجيب عن هذا السؤال، فالقبلات فى المشهد السينمائى لا بد أن يكون لها معنى، مثلا لو المشهد لازم ينتهى بُقبلة فهى تعطى المعنى المراد منه، لكن الاستغراق فيها مش مطلوب".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohamed

ياسلام!

بركاتك يا شيخ حسن ! اية الحلاوة دى

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmed a-a

حسبي الله ونعم الوكيل

هو حد قدم وساخه اكتر منك .. نسيت افلامك القذره وافعالك الحقيره (الجبان والحب -24 ساعه حب -الكدابين الثلاثه -شاطي المرح ...............شويكار - سهير رمزي -سعاد حسني............ .. وف الاخر عملت مسلل للشيخ الجليل الشعراوي. ان لم تستح فافعل ماشئت ..منكم لله يا عالم قذره تسببتم في افشال اجيال كامله .حسبنا الله ونعم الوكيل .

عدد الردود 0

بواسطة:

.....

......

الله يفتح عليك يا شيخ حسن يا بركة أيوة البوس ليه هدف للانه يبرز المعني ويوضحه دي استعارة مكنية دي يا شيخ حسن هو الشرع بيقول اييييييه ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

hazem

افلامك كلها محترمة آخر حاجة

اه فعلا كل افلامك و كل افلام شمس البارودي قمة الاحترام مفهاش اي مشاهد ساخنة و خصوصا فيلمها حمام الملاطيلي

عدد الردود 0

بواسطة:

hamdi alfoly

النفاق

سبحان الله يتكلم عن الفن وكأن الفن ده من الإسلام يا اخى اتق الله واتفرغ لعبادة ربك لعل الله يغفر لك ما قد سلف. وكمان مطلق اللحية وماسك السبحة فى ايدك ؟؟؟ صحيح احنا بقينا فى زمن الرويبضة اللهم اهدهم اجمعين

عدد الردود 0

بواسطة:

منوفى

كنت اتمنى ان تنهى اعمالك بامام الدعاه

لكن من ساعة معملت زهره وازواجها الخمسه وانته خبت**ورجعت مراهق على كبر

عدد الردود 0

بواسطة:

فؤاد حموده

إذا بليتم فاستتروا

ياراجل حرام وعيب الكلام ده , ياريتك ماتكلمتش خالص

عدد الردود 0

بواسطة:

ممدوح حسين

زهايمر

اقسم بالله ما فى فيلم بشوفوا لك يا شيخ حسن الا مابقول عليك القشاش انت مفيش واحد ياراجل الاما بوستها اعدهم والزهايمر عمل عمايله معاك انا واحد كل ما اشوف افلامك بحسدك على جميلات السينما المصريه الى دوستهم كفايه فيمك مع وردة ونجاه وافلامك مع سعاد حسنى. ولما وقعت وقعت واقف ياراجل اطلعلك من هدومى واستريح

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

وانت الصادق يا أستاذ حسن

من غير قبلة برضه سواء باستغراق او بغيره كان المشهد هايكمل والفيلم هايكون احسن وانظف - بس سؤالي - مع كامل احترامي - انت ازاي بتقنعوا الممثلات بموضوع القبلات ده - يعني انا اعرف ان اعرافنا الشرقية لا تسمح بهذا على كل المستويات مهما كان السبب - قول الرجالة مش فارقة معاهم (مصلحة يعني حاجة ببلاش كده) انما الستات والبنات ازاي بتقنعوهم والاهم من ده ازاي بتقنعوا اهلهم بكده.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

قبلة لها معنى !

قال صلى الله عليه وسلم ( فيما معناه ) أن تضرب بمخياط في رأسك أهون من ان تمس امرأة لا تحل لك - أو كما قال صلى الله عليه وسلم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة