خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

دراسة تؤكد: الرجال الخانعون لسلطات زوجاتهم أكثر سعادة

الأربعاء، 26 أكتوبر 2016 08:45 ص
دراسة تؤكد: الرجال الخانعون لسلطات زوجاتهم أكثر سعادة شجار زوجى – صورة أرشيفية
سياتل /أ ش أ/

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشفت دراسة امتدت 12 عاما، وأجريت على 130 زوجا وزوجة، عن أن الرجال الذين يسمحون لزوجاتهم بالتأثير على قرارتهم هم الذين يتمتعون بعلاقة زوجية أكثر سعادة وهم الأقل عرضة للطلاق.

 

وأكدت الدراسة أن 65% من الرجال يزيدون الأمر سوءا خلال المشاجرات أو المناقشات الزوجية، حيث أن رد فعل الأزواج لا يظهر أنهم يستمعون لشكوى الزوجة، فعلى العكس من ذلك يرد الزوج بشكل دفاعى ويوجه اللوم للزوجة.

 

وأوضحت أن الانتقاد، والتصرف بشكل دفاعى والاحتقار والمماطلة هى علامات تشير إلى أن الزوج يقاوم تأثير زوجته عليه.

 

وأشارت إحصائيات الدراسة إلى أن هناك فرصة تصل إلى 81% أن ينهار الزواج ذاتيا، عندما لا يكون الزوج مستعدا لتقاسم المسئولية والمشاركة.

 

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

صحيح

Happy wife, happy life

عدد الردود 0

بواسطة:

واحد مصرى

و طبعا الدراسه دى الى عملها مصريين

و طبعا الدراسه دى الى عملها مصريين علشان نسب الطلاق فى مصر الى وصلت لمستوى كبير جدا. مش ناقص والله الا اننا نقرا خبر بيقول ان الراجل ممكن يخلف بدل الست فى يوم من الايام و اهو نوع من انواع التأثير على قرارات الراجل بردوا

عدد الردود 0

بواسطة:

المصرى فصيح

الدراسه دى صحيحه مائه فى المائه وعمليه جدا

اولا هما هنا غلطو فى شئ مهم جدا انهم بيقولو ان النساء بتؤثر فى القرار يعنى الرجل اخد قرار وهى اثرت فيه وحولته لاتجاه هى عاوزاه طبعا دى بتتسمى حاجه تانيه خالص وهى ان الرجل فقط هنا اتخاذ قراره بنفسه وسابه كليا للست وده خطا كبير جدا . الصح هو المشاركه بين الرجل والست فى اتخاذ اى قرار له صله بحياتهم زى الخلفه زى توضيب الشقه زى اى حاجه فيها مصيرهم وده فعلا بيعلى الناحيه المعنويه عند الست وبيخليها تحس انها هى اللى بتاخد قرار فى حياتها الزوجيه وكمان بيخليها تبقى قلبها على زجها فى كل شئاما العكس طبعا التهميش وغيره اكيد بيخليها بتحس انها مش شريكة حياتك ولا لها اى تاثير وزيها زى المخده اللى فى البيت وهنا بتبدا مشاكل كتير جدا جدا .ربنا يصلح الحال وياريت كل الناس يعملو بالموضوع ده فى حياتهم وهايشوفو النتيجه بعد كده

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة