خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

محمد صلاح العزب

حد يطيّر لنا التوك توك الطائر

الإثنين، 24 أكتوبر 2016 10:00 ص

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

حد يطيّر لنا التوك توك الطائر

اللي بنى مصر كان في الأصل حلواني، عشان كده طالعة كنافة بالمكسرات، لهذا ليس من العجيب أن يخرج علينا مواطن حاصل على دبلوم صنايع والبخت ضايع، مدعيا أنه اخترع "توك توك طائر".. ماشي يا سيدي.. آمنا بالله ، توك توك، وطائر.. الاتنين؟!.. قالك: "آه، عشان أخفف زحام القاهرة"، وماله؟َ! خفف، المهم إن المخترع المصري العظيم كل يومين يطلع يقولك أدينا قربنا نخلص، والناس قاعدة مستنية إن التوك توك يطير، أهو أي أكشن في البلد، لكن هوب، الراجل طلع في الآخر، وسبحان الله : قالك : "أنا عاوز أطيره، بس مش عارف".. لأ ده انت جاي تهزر بقى، بص يا عبقرينو، ابقى اديه لحد يطيرهولك.


المواطن الفقير بين المطرقة والستات

ترتفع الأسعار، ويزداد الفقر، وبدلا من توجيه الحكومة عنايتها نحو الفقراء، تسمع عن "اللعب" في بطاقات التموين، تحت مسميات عديدة: تطهير بطاقات التموين، وتقليل عدد الأفراد المستفيدين من البطايق، وإعادة فرز المستحقين، وهو كلام حق، ولكن من يضمن أنه لن ينفذ بالباطل، وألا يدفع الثمن من لا يجدون قوت يومهم؟!.. يكفي اعتراف الحكومة بالفساد في استخراج البطاقات وعجزها عن السيطرة عليه، لتوقن أنها لن تستطيع السيطرة على الفرز والتطهير، وربنا يستر علينا وعلى أهالينا.
 

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

الناقد أحمد المالح

أه لو لعبت يا زهر

سيدى عبر دغدغة احلام البسطاء يبحث الكل عن المجد والنجاح ويظلون يعملون ليل نهار من اجل تحقيق الطموح .والملايين ايضا وهذا شاب طموح يريد ان يحقق احلامه .دعنا لا نستهزأ بالأخري ونقلل منهم فمن الممكن ان يخرج منهم المبدعين والمخترعين حتى ولو كانوا قلائل ثم انك عندا تسخر من التعليم الفنى والصناعى بالذات ومنهم المبدعون والجيدون حتى وان كانوا قلائل يجب ان تحاسب الوزارة لماذا وصل التعليم الفنى الى هذا الحد من الانهيار والضعف ؟على العموم لتكن هناك وزارة خاصة للابداع والاختراع تقيم الاعمال والابحاث وجديتها من عدمه وتعرف الجيد والردئ منهاولكن ايه حكاية بتوع التكاتك كلهم عباقرة واحد بتجرى وراه الفضائيات عشان اتكلم عن الزيت والسكر والتانى بيخترع توك توك طائر انا خلاص هجيب لى توك توكويكون وشه حلو على واقدم برنامج توك توك شو.قول يا رب ..ثانيا سيدى اللى فينا فينا هتحصل مجاملات وعشان سيد بيه وعلى افندى هتمشى كل الامور وكأنك يا ابو زيد ما غزيت ولا روحت ولا جيت ..وكل البطايق هتتقبل وسلم لى على قانون البطاقات الجديد ثانيا .موضوع بطاقات التموين يجب ا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة