رسائل الرئيس السيسى خلال افتتاح مشروعات تنموية بجنوب الوادى "فيديو"

الأحد، 26 مايو 2024 08:00 ص
رسائل الرئيس السيسى خلال افتتاح مشروعات تنموية بجنوب الوادى "فيديو" الزميل محمد أبو ليلة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

بث تليفزيون اليوم السابع تغطية خاصة حول أبرز رسائل الرئيس عبد الفتاح السيسى خلال افتتاح عدد من المشروعات التنموية بجنوب الوادي، حيث قال الرئيس عبدالفتاح السيسى، إن الدولة فى النهاية "موازنة"، مضيفا: "أنت النهارده مش عاوز تيجى تمس حاجة الغلبان عاوز تساعد من غير ما تؤذيه".

واستعرضت التغطية ما قاله الرئيس السيسى، خلال افتتاح عدد من المشروعات التنموية بجنوب الوادي:" لو الرغيف النهارده بـ 3 أو 4 أو 5 جنيه، فيه ناس تقدر تشتريه، بس مش كل الناس تقدر تشترى كده، فلازم نكون متفهمين لأن الدولة فى النهاية موازنة وطاقتها المالية كده".

وشرحت التغطية أن الرئيس السيسى وجه المسؤولين بالتحدث للرأى العام عن التحديات التى تواجه الدولة قائلا: "اتكلموا وقولوا الحكاية إيه للناس، قولوا ليه الكهرباء ليه مبتتعملش، ما تقولوا ليه؟ لو أخدت تمن الكهرباء الحقيقية هضاعف تمنها مرتين، طيب الغلبان هيروح منى فين؟ أقطع الكهرباء ولا أغلّيها؟ وأغلّيها قد إيه؟".

وأضاف: "اللى بيدفع جنيه هيدفع 2 و3، لو مواطن بيدفع 100 جنيه فى الشهر هاخد منه 300 جنيه طيب بنعمل إيه، بشرحها من باب إيه؟، أنا بتحمل المسؤولية أمام الله وقدامك علشان الكهرباء تستخدم 24 ساعة مفيش قطع كهرباء خالص لازم أخلى تمن الكهرباء قد تمنها مرتين 3 بقول تانى ليه مبزودش كده؟ علشان مديونية وزارة الكهرباء للبترول قد كده.. طيب اللى باخده أقل من التمن، وبالتالى أنا مديون لوزارة البترول".

 










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة