جيانا فاروق تحتفل بذكرى التتويج ببرونزية الأولمبياد

الأحد، 06 أغسطس 2023 11:15 ص
جيانا فاروق تحتفل بذكرى التتويج ببرونزية الأولمبياد جيانا فاروق
كتبت ياسمين يحيى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

احتفلت جيانا فاروق بطلة الكاراتيه المعتزلة، بذكرى تتويجها بالميدالية البرونزية التي حققتها في أولمبياد طوكيو 2020 ، كأول ميدالية أولمبية تتحقق للعبة الكاراتيه في أول دورة تشارك فيها رياضة الكاراتيه.

وكتبت جيانا فاروق عبر صفحتها بموقع التواصل الاجتماعى فيس بوك :" لسه فاكرة كل تفصيلة فى اليوم ده..كل الضغط النفسى والتوتر اللى عيشته..الظلم اللى اتعرضتله فى التحكيم..بس بردو لسه فاكرة لحظة طلوعى على المنصة..كل تشجيعة سمعتها من حد..كل حد كان واقف جمبى..كل اللى فرحولى من قلبهم بجد..و اختيارى انى اشيل علم بلدى فى حفل الختام..على قد ما كان الوصول للميدالية دى متعب و مرهق نفسيا و بدنيا بس على قد ما كان كرم ربنا كبير اوى انه ادانى اغلى ميدالية فى مشوارى الرياضى…الحمد لله دائما وأبدا❤️❤️❤️. #tb to my forever favorite memory❤️❤️

اختار الاتحاد الدولي للكاراتيه البطلة جيانا فاروق لاطلاق مشروع wkf لمساعدة السيدات فى التصدي والتعامل مع العنف الذى يتعرضون له فى الأماكن المختلفة  سواء فى الشوارع أو المنازل.

يذكر أن جيانا فاروق هى أول لاعبة تحقق ميدالية أولمبية فى لعبة الكاراتيه حيث توجت بالميدالية البرونزية فى دورة الألعاب الأولمبية بطوكيو.

أعلنت جيانا فاروق بطلة الكاراتيه اعتزالها اللعب العام الماضي، مكتفية بالميداليات والألقاب التى حققتها فى مشوارها الرياضى، لتتجه إلى العمل الإدارى.

 

جيانا فاروق
جيانا فاروق

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة