أكرم القصاص - علا الشافعي

دينا عبد الكريم ترصد أشهر 10 أكاذيب بيقولها مهندس الديكور

الجمعة، 12 أغسطس 2022 09:55 م
دينا عبد الكريم ترصد أشهر 10 أكاذيب بيقولها مهندس الديكور دينا عبد الكريم
محمود رضا الزاملى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
رصدت الإعلامية دينا عبد الكريم فى حلقة اليوم من برنامج "شغل عالى" الذى تقدمه على قناة "cbc"، أشهر 10 أكاذيب بيقولها مهندس الديكور، قائلة الكذبة الأولى تتمثل في "مش حقيقى اللى بتشوفه" والسعر أكيد مختلف لإقناعك انت وخطيبتك أن سعر الديكور هيكون مختلف. 
 
وأضافت دينا عبد الكريم:  "الكذبة الثانية فى شغلانة مهندس الديكور" الشغل داه يخلص في شهر" وهو لا يقصد أنه يكذب عليك لكن ترتيب الوقت مع مهندس الديكور غاية في الصعوبة، ويجتمع معاه مجموعة من الصنيعية اللى دايما بيتحججوا بأمور خارجة عن مهندس الديكورر.
 
وتابعت الإعلامية دينا عبد الكريم  والكذبة الثالثة "عندى فنيين مش صنايعية"، والحقيقة مش عارفه ايه الفرق بين الفنيين والصنيعية، كل واحد بيحاول يقنعك بتمنه وهو ليه غالى ويعلى من قيمة الفريق اللى معاه، والكذبة الرابعة "احنا بنجيب الخامات من برا" والكذبة دى فيها جزء من الحقيقة، واى خامات من برا البلد بتكون غاليه .
 
وقالت أن الكذبة الخامسة الصور 3d، مهندسين ديكور بياخدوا الشغل على رسم الـ 3d، لكن في الواقع يقولك الشغل تطلب صورة عادية، أما الكذبة السادسة الخامات ثم الخامت، واستخدام الخامات وعدم هدرها ممكن تخليك تختار مهندس عن غيره، والكذبة السابعة تتمثل في "دى موضة السنة دى"لكن اى حد فاهم في اصل الشغلانه هيعرف أن الأصل في هندسة الديكور مش بس الموضة لكن الاستخدام والمكان الذى يشبهك هو دا اللى تدور عليه. 
 
وأكدت أن الكذبة الثامنة "ذوق حضرتك حلو جدا" بس انا شايف أننا نعملها بالطريقة دى، وشوفنا أماكن مصروف عليها كثيرا، لكن حسينا أنا الشكل مش حلو، والمفاجأة أن فيه مهندس اللى نفذها، والكذبة التاسعة "العيب في التأسيس"، لحل أي أزمة، والكذبة العاشرة، "أنا مهندس ديكور"،   حد مش متخصص يقول لك أنا مهندس ديكور وللتأكد اطلع على بطاقته الشخصية لأن هذه المهنة تعانى من الدخلاء. 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة