"كلمة أخيرة" يعرض قصص نجاح ملهمة لسيدات بعد سن الـ50

الإثنين، 07 مارس 2022 01:18 ص
"كلمة أخيرة" يعرض قصص نجاح ملهمة لسيدات بعد سن الـ50 لميس الحديدى
كتب أحمد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

خصص برنامج كلمة أخيرة، المذاع على قناة on، فقرة حول قصص نجاح ملهمة لسيدات بعد سن الـ50، حيث قالت الدكتورة أميمة إدريس أستاذ طب النساء والتوليد بقصر العينى، أن "الست التى ترى أنها وظيفتها تخلف تقعد تستنى سن اليأس بتاعها".

وأضافت أستاذ طب النساء والتوليد بقصر العينى، خلال البرنامج: ممكن بعد الخمسين الست تستمتع بنجاحها وزوجها، لترد الإعلامية لميس الحديدى: مش لازم يكون عندها زوج عشان تتفسح.

وقالت أستاذ طب النساء والتوليد بقصر العيني: بضايق من تسمية "سن اليأس".. واللى سماه راجل عربى أصيل والواحدة بتبقى حاسة إنها لازم تقعد جنب القبر، موضحة أن المرأة تتعرض لبعض الأعراض فى فترة الخمسين، مثل الهبو السخن، والتوتر وأعصابها تكون مشدودة وممكن نستعد ليها بالرياضة.

وقالت أستاذ طب النساء والتوليد بقصر العينى، ممكن بعد الخمسين الست تستمع بنجاحها وزوجها.. ولميس الحديدي: مش لازم يكون عندها زوج عشان تتفسح، مستطردة: أنا حققت نجاحاتى، وبعد سن الخمسين بقدر أسافر واستمتع بحياتى، وإحنا مش بنحس بالسن لما بنعيش بروحنا ومتعدوش أرقام السن بتاعكم.

فيما قالت الدكتورة ألفت علام استشارى العلاج النفسى، إنه بعد سن الخمسين لم أتوقف واتربيت على حاجات كتير بتعامل فيها.. وركزت أكتر فى حياتى العملية بعد الأربعين، بدورها قالت الإعلامية لميس الحديدي: إحنا اشتغلنا لما طلع عينا ومحدش إدانا فرص ومحدش بيدى فرص لحد.

وأضافت استشارى العلاج النفسى، خلال البرنامج :السن مجرد رقم والبنت تبنيه فى حياتها وفقا لقرارها هى ولو كان المجتمع يعطيها قيمة وبدائل لن تعتمد على الزوج والأولاد، موضحة أنه بعد سن الخمسين لم أتوقف واتربيت على حاجات كتير بتعامل فيها.. وركزت أكتر فى حياتى العملية بعد الأربعين.

وتابعت: بعض السيدات عمرهن حوالى 30 سنة وتشوفيهم تحسى إنهم فى سن الـ80.

بدورها قالت النائبة نشوى الديب عضو مجلس النواب:مشوارى طويل وتحديت الأحزاب ورأس المال.. ورأس مالى كان محبة الناس لأنى زرعت كتير، متابعة: كنت المرأة الوحيدة التى نجحت فى مجلس النواب من أول مرة وحصلت فى المرة الأخيرة على 71 ألف صوت بالمحبة وحب الناس.

وأضافت النائبة نشوى الديب، خلال البرنامج: لم أشعر بوصولى لسن الخمسين والعمل رسالة، وعندما لا أقدم شيء للمجتمع هحس بالزمن والسن.

وتابعت النائبة نشوى الديب عضو مجلس النواب: انفصلت عن زوجى فى سن الخمسينات وملقتش الونس اللى اتمنيته وممكن أتجوز وأنا عندى 60 سنة المهم الإضافة فى الزواج إية، وحياتى الشخصية محدش له دعوة بيها.

وقالت النائبة نشوى الديب: نفسى اتعلم عزف القانون وبعشقه جدا.

بدورها قالت الكاتبة غادة عبدالعال: بنشوف الستات الأجانب عندها 80 سنة وبتركب الجمل وهنا بيجيلها المرض من سن 40 وبتدفن فى الرملة، متابعة: بعد الأربعين الناس بيبوا رموا طوبتك وأنا "تحولت من single woman إلى single mother مع تخطى الخازوق وتبنيت طفل ولم أتزوج.

وأضافت الكاتبة غادة عبدالعال، خلال البرنامج، أن الفرص أمام النساء دائما موجودة ولكن المجتمع دائما يرسل لهم رسائل سلبية.. ونحتاج لتغيير مفهوم أن "الست شبه أمها، وبعد كفالتى لولد وليس بنت المجتمع انتقدنى.. وأنا أول ما شوفت "آدم" حسيت إنه ابنى ولم أرضعه وهيبقى أبنى.

وتابعت غادة عبدالعال: بنشوف الستات الأجانب عندها 80 سنة وبتركب الجمل وهنا بيجيلها المرض من سن 40 وبتدفن فى الرملة، وبعد الأربعين الناس بيبوا رموا طوبتك.. وأنا "تحولت من single woman إلى single mother وتبنيت طفل ولم أتزوج.

 







مشاركة




لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة