"حكاية ليلى" رواية جديدة لـ رحاب هانى فى معرض الكتاب

الإثنين، 28 يونيو 2021 04:01 م
"حكاية ليلى" رواية جديدة لـ رحاب هانى فى معرض الكتاب غلاف الرواية
كتب محمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
صدر حديثا، رواية جديدة تحت عنوان "حكاية ليلى" للكاتبة رحاب هانى، وستتوفر في معرض القاهرة الدولى للكتاب، في دورته الـ 52، بمركز مصر للمعارض الدولية بالتجمع الخامس، تحت شعار "في القراءة حياة".
 
تناقش الرواية، قضية شائكة تتعلق بالعلاقات الإنسانية، التى تأخذ منحنى ومسار بعيد الأمد حيث التقلبات الطارئة والعادية، والمرهونة دائمًا بالقدرة على تجاوزها من عدمه. 
 
رواية حكاية ليلى
 
وجاء على غلاف الرواية: كل واحد بيحسب الخسارة وفقا لقيمة الأشياء في حياته.. البعض بيشوف أن عدم الوصول بعلاقة معينة لبر الأمان (أي كان ده إيه) خسارة.. بينما أجد العكس تماما قمة الذكاء والنجاح هو الانسحاب في الوقت المناسب.. إنك تترك الشىء اللى أنت بتحبه عشان اكتشفت إنه معركة خسارنه! وعيك ده. إدراكك ده بيجعلك كسبان كسبان وقت ومجهود مش من المفروض أنه يضيع عالفاضى، كسبان حياة بتكلمها وأنت عارف إنك حاولت بس الأبطال مشن دايما بيكسبوا بالعكس الابطنتال هما اللى بيخسروا حاجات بيحبوها وبعدين بيرجعوا يكملوا.. الأبطال هما اللى عندهم (قوة) الرحيل.. القدرة على الترك بكل ما يحمله من آلام. الأبطال هما اللى عندهم قدرة الانسحاب في الوقت الصح!. 
 
رحاب هاني مدرس بكلية الإعلام جامعة القاهرة قسم الصحافة شعبة اللغة الإنجليزية، عملت كصحفية منذ 2006، وحتي الآن في العديد من المواقع الإخبارية و الصحف المطبوعة وعملت أيضا كمدير تحرير بقنوات سي بي سي. لديها 4 كتب في الأسواق: "كلام فاضي"، "الغطا والحلة"، "عنبر الحواديت"، "بُوسطة".









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة