البنت بتاعت "إزيكم يا حلوين" بدأت مشروعها بـ400 جنيه وبقت ملكة كريمات التجميل

السبت، 11 ديسمبر 2021 07:33 م
البنت بتاعت "إزيكم يا حلوين" بدأت مشروعها بـ400 جنيه وبقت ملكة كريمات التجميل صاحبة مصنع كريمات شعر
محمد فتحي عبد الغفار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

بـ400 جنيه، بدأت بنت اسكندرانية مشروعها من منزلها، صفاء غنيم بدأت مشروعها، إلى أن أصبحت سيدة أعمال وصاحبة مصنع كوزمتيكس، وفى حلقة جديدة من برنامج "فتحى شو"، تقديم محمد فتحى عبد الغفار، التقينا بالضيف التى أخذتنا فى جولة طويلة داخل مصنعها، وسط عمالها وشاهدنا كيف تحول الحلم لواقع. 

 

تقول "صفاء غنيم": أنا بدأت من البيت وكالعادة مع مشاغل وروتين الحياة والأولاد فقررت تشتغل طلبت من زوجى تامر أشتغل، فى النهاية اتفقوا على أن يتم الشغل من البيت، وبالصدفة الباحتة كنت بجرب وصفة للشعر مستورة، والهدف كان بيع وشراء وجملة، واستلفت 400 جنيه بداية المشروع من زوجى ''.

وتابعت: "علمت نفسى بنفسى بمساعدة شريكى فى الحياة والبيت والشغل، بدأت بجروب على موقع التواصل الاجتماعى فيس بوك وجمعت فيه معظم البنات الأقارب والأصحاب، وكانوا يتبادلون الحديث عن البيت الطبخ والنظافة الشخصية وصفات حديثة، واشتغلت فى المنتجات المستوردة ونجحت بأن يكون عندها خبرة ''.

وأردفت: "أنا برة البيت راجل، وداخل البيت قدورة وأم وست بيت شاطرة، ومعنديش مشكلة أجيب مياه وملح وأغسل رجل جوزى، وأنا سيدة أعمال معنديش مشكلة ''

واستكملت: "الستات والبنات هما أساس الشغل بتاعى، وعشانهم عملت مبادرة ليهم اسمها اشتغلى من بيتك اون لاين، وسعيت ومازالت أسعى لأخد الموافقات من القوى العاملة ووزارة التضامن الأجتماعى، المبادرة كانت خاصة بالبنات اللى شبهى نفس ظروفى وهدفها الكسب الحلال من خلال خبرتها السنوات السابقة".

وأكدت: "ان وصفة زيت التطويل والإنبات كان نتائجها مبهرة وكان هو سر ثروتى لأنه السحر الاسود وهو العمود الرئيسى لشركتى الأن، شجعنى تامر وتمننا الإجراءات والتراخيص الرسمية وحصلنا على موافقات خاصة به، تامر ومروان وفريدة هما كل حاجة عندى.

وقالت إنها أكثر شخصية على فيس بوك تقوم بعمل مسابقات فورية وهدايا قيمة جدا والاستلام على الفور والشروط بسيطة وآخر مسابقة تمت هى مسابقة على خاتم ألماظ من براند معروف وأجهزة كهربائية.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة