معاناة 4 شقيقات يعانين من ضمور بالمخ.. والأم: "نفسى فى شقة تلمهم"

الأحد، 03 يناير 2021 02:03 ص
معاناة 4 شقيقات يعانين من ضمور بالمخ.. والأم: "نفسى فى شقة تلمهم" الشقيقات الأربعة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تغطية خاصة أجراها تليفزيون اليوم السابع من داخل منزل الشقيقات الطيبيات الأربع  بمنطقة روض الفرج واللاتي يعانين من ضمور في المخ، حيث أعد التغطية وأجرها محمد محسوب ، بعدسة يونس محمود و إسلام سمير.

وقالت الأم في حديثها لتليفزيون اليوم السابع، إن الفتيات الأربع يعانين من ضمور في المخ، حيث إن الكبرى تبلغ 19 عاماً ولا زالت ترتدي حفاضات أطفال "بامبرز" حتى الآن وكذلك بقية شقيقاتها ولا يستطيعن فعل أي شيء لأنفسهن.

وأضافت أن بناتها الأربع يعانين من الضمور منذ الولادة، مشيرة إلى أن الصغرى تبلغ 8 سنوات. مشيرة إلى أن الفتيات يعانين من ضمور فى الجهاز التناسلى وأصيبن إحداهن بشلل لفترة وأجريت عملية لها حتى تم علاجها.

وأوضحت الأم أنها ألحقت اثنتين بمدارس التربية الفكرية بمنطقة الدقى بالجيزة لفترة لكنها لم تستطع إحضارهن للمدرسة بسبب التكاليف المادية الكبيرة وصعوبة التنقل فى وسائل المواصلات العامة فقررت خروجهن من التعليم.

وتابعت بصرف أدوية عليهم من جيبى بأكتر من ألف جنيه فى الشهر، وكمان بياخدوا حقن أسبوعياً، وحالتهم الصحية فى النازل وأنا وأبوهم تعبنا صحياً ونفسياً وأبوبهم راجل موظف.

وتابعت : بيجيلهم نوبات هيجان وأحيانا مش بياكلوا لـ3 أيام ومش بيناموا، عاملينها وردية أنا نايمة أبوهم صاحى والعكس. وقالت : مقدرش أسيبهم لوحدهم ممكن يعملوا حاجة فى بعض.

فى سياق متصل قالت : أنا وجوزى وأولادى مع أخويا وأولاده فى شقته 60 متر إيجار قديم علشان مفيش فلوس نأجر شقة متابعة : هنعمل إيه ؟. وحول خروجهم من المنزل قالت : بيخرجوا قليل جداً وكل مشكلتهم لما بيخرجوا العيال بيتلموا عليهم وبيضيقوهم، متابعة مش دايماً بنزل بيهم.

وتابعت: أناشد المسئولين بشقة لأطفالى علشان نحفظهم فيها وتكون مستقلة وخاصة بيهم محدش يزعجهم ولا يضايقهم.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة