خبير استراتيجى: كورونا قد يغير خريطة الدول التى تقود العالم ومصر خرجت من المحلية

الثلاثاء، 07 أبريل 2020 06:41 م
خبير استراتيجى: كورونا قد يغير خريطة الدول التى تقود العالم ومصر خرجت من المحلية كورونا
كتب أحمد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال باسل يسرى الخبير الاستراتيجي بمركز الأهرام للدراسات السياسى والاستراتيجية، إن خطاب الرئيس عبد الفتاح السيسى للشعب المصرى تضمن دعوة للمصريين بضرورة الصمود ومساعدة الدولة المصرية في مواجهة فيروس كورونا.

وقال الخبير الاستراتيجي بمركز الأهرام للدراسات السياسى والاستراتيجية، في تصريحات لقناة إكسترا نيوز، إن فيروس كورونا قد يغير خريطة الدول التي تقود العالم مستقبلا، وسيكون لها انعكاس كبير على شكل العالم خلال الفترة المقبلة.

ولفت الخبير الاستراتيجي بمركز الأهرام للدراسات السياسى والاستراتيجية، إلى أنه بالإجراءات التي اتخذتها الدولة المصرية في مواجهة كورونا بالإضافة إلى خطاب الرئيس السيسى، فإن مصر تمكنت من الخروج من المحلية.

وكان الرئيس عبد الفتاح السيسى حذر من البناء المخالف، متابعا: "بمر مرور خفيف فى أوقات مش متوقعة وبشكل هادى، فوجئت بناس بتبنى وبقول الكلام ده للمحافظات ومحافظة القاهرة وهدى مثال واضح مصرف الطوارئ كان عبارة عن منطقة مخلفات وناس عايشة بشكل لا يليق عملنا إسكان ليهم وسكناهم فيها وعملنا محور عشان يخلى الناس تطلع على الدائرى بسهولة وفجأة القى الناس بتبنى، فين التخطيط والرخص للكلام ده".

وأضاف الرئيس: "ده كلام خطير أوعوا حد يتصور أن الدولة مشغولة فى المواجهة مع فيروس كورونا دى إحنا بنحل مسائل من سنين فى التعدى على الأراضى ومش هنقبل كده.. محدش هيتصور أن البناء المخالف هنسيبه".. بعض الشوارع لا تستوعب عربيات الناس.. هو حد يتصور حجم العمل اللى أتعمل فى شرق القاهرة وشلنا خطوط المترو وخلينا شوارع وفجأة بقت كلها جراج.. ولقيت فيه نقاش أركن عربيتى فين هو الشارع معمول عشان الناس تمشى فيه ولا نركن عربيات فيه؟."

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن الدولة المصرية تسعى جاهدة لاستمرار المشروعات القومية رغم أزمة كورونا.

وقال الرئيس، إن اختبار قدراتنا على افتتاح مشروعات جديدة فى ظل الظروف مخاطرة، متابعا: "بس خايف على روحكم المعنوية والبلد فيها حاجات كتيرة تم تنفيذها خلال السنين اللى فاتت، والكلام ده ممكن نفتتحه النهاردة لكن تم تأجيلها إلى السنة القادمة".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة