"عم سيد" طالع نخل سبعينى.. 40 سنة عمل ضد اتجاه الجاذبية.. يتسلق 25 نخلة فى اليوم.. الصبر وقوة التحمل أهم مؤهلاته ويميز الثمرة الحلوة بنظرة عين.. يعشق المهنة رغم خطورتها ووقعة الشاطر بـ كسر في العمود الفقري

الجمعة، 09 أكتوبر 2020 05:30 م
"عم سيد" طالع نخل سبعينى.. 40 سنة عمل ضد اتجاه الجاذبية.. يتسلق 25 نخلة فى اليوم.. الصبر وقوة التحمل أهم مؤهلاته ويميز الثمرة الحلوة بنظرة عين.. يعشق المهنة رغم خطورتها ووقعة الشاطر بـ كسر في العمود الفقري عم سيد طالع النخل
منة الله حمدى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

طالع النخل مهنة يزيد عمرها عن 4000 عام، تعد أقدم مهنة في التاريخ وواحدة من أكثر المهن خطورة وإجهادًا، حيث يتسلق صاحبها ارتفاعات طويلة ضد الجاذبية الأرضية، وهى المهنة التى ورثها "عم سيد" ابن الشرقية أبًا عن جد وبدأ بها منذ 40 عامًا حيث يتسلق النخيل بحركات رشيقة وخفه متناهية ليستقر أعلاها ساعات ويختفى بين "قنوها" يسترق السمع وما يقوله الريح للنخيل ليدنو للأرض مبتسمًا وقد جنى ثمرها النضيد.

عم سيد 70 سنة وطالع النخل

في إحدى مدن محافظة الشرقية وفى هذا التوقيت من كل عام تجد مدينة القرين التي تشتهر بلقب "صاحبة المليون نخلة" تزدهر بموسم جنى البلح، "اليوم السابع " شارك أهل المدينة فرحة الحصاد، والتقى مع الحاج سيد على إبراهيم على الذي يبلغ من العمر 70 عامًا ويعمل "طالع نخل" منذ صغره، فعشق المهنة رغم خطورتها وعرف كل أسرارها.

طالع النخل (8)
طالع النخل

 

بداية موسم جنى البلح

يقول عم سيد:"شغلانتى وبحبها ورثتها من أبويا وجدى، اتجوزت منها وجوزت ولادى، ماعرفش غيرها".

يضيف "الموسم عندنا يبدأ من شهر سبعة (يوليو) لأخر تسعة (سبتمبر) بعد كده ننظف النخل ونجهزه للسنة الجاية، بيجى صاحب المزرعة يتفق معايا على نظام الشغل وعلى أجرى يوم بيومه النخلة الواحدة من 10 إلى 20 جنيه، على حسب طبيعتها وارتفاعها، ممكن يدخلى في اليوم 100 جنيه، بطلع حوالى 4 أو5 نخلات في اليوم وساعات بتوصل إلى 25 نخلة لما يكون الشغل كتير، بقعد عليها ساعة أو نصف ساعة حسب الخير اللى عليها".

 

طالع النخل (4)
طالع النخل 

 

صفات طالع النخل

يتشابه النخل مع الإنسان في صفات عديدة منها الطيبة والصبر، ويقول طالع النخل" في نخله طيبة شكلها حلو وجامدة وبلحها مسكر وليها سلالم سهل الواحد يطلعها، وتلاقيها كلها خير، وفى نخل تانى ناعم صعب جدًا، نطلعه بالراحة عشان مانقعش، وزى ما النخل صابر على الزمن وتشوفه واقف شامخ مايهزوش ريح لازم يكون طالع النخل عنده صبر وقوة تحمل، يقدر يتحكم في أعصابه ويعرف يتصرف بسرعة في أي موقف يقابله لأنه بيبقى فوق في الهوا ".

ليس هناك سن محدد لمزاولة مهنة طالع النخل، فكلما كان الإنسان ناضجا بالقدر الكافي ولديه الشجاعة على تسلق النخل الذي يمكن أن يبلغ طوله أكثر من 20 مترًا. ويقول عم سيد "يبدأ سن تسلق النخل من 12 سنة وإلى عمر طويل يفضل يطلع، ممكن يوصل 80 سنة طول ما قادر يطلع بيطلع".

طالع النخل (22)
طالع النخل 

 

أدوات طالع النخل

"أدواتى الشرخ والمطلاع واللجاحية والمشنة والحبل" هكذا وصف "عم سيد" أدواته والمطلاع هو حبل شديد عرضه لا يقل عن 15 سم يستخدمه في تسلق النخلة يلتف حول جسمه وحول النخلة أثناء الصعود، اللجاحية هو شبه وسادة مبطنة رقيقة جدًا كى يقوم بإسناد ظهره عليها اثناء الطلوع ولا بد أن تكون متشابكة بالحبل، والشرخ هو البلطة التي يستخدمها في تقطيع جريد النخل أو القنو، أما المشنة فهى الوعاء الذي يجنى فيه ثمار البلح الناضج.

طالع النخل (1)
طالع النخل 

 

مخاطر مهنة طالع النخل

وتابع عم سيد حديثه لليوم السابع قائلًا "بطلع من البيت بدرى بعد صلاة الفجر على طول لأن الشغل في الحر متعب جدًا لازم أخلص على الساعة 11 الظهر قبل الأذان عشان الشمس ماتأذنيش، وقبل ما طلع بقرأ آية الكرسي والتحصينات عشان ربنا يسترها معايا، وبتوكل على الله وأخلع الجزمة لأنى لازم أطلع حافى وبعدين أطلع، في مخاطر كثير بتقابلنى مثلًا لو النخلة مايلة لازم أطلع براحة خالص عشان ماتكسرش، وفى مرة ثانية لاقيت ثعبان ملفوف على النخلة من فوق وقتلته بالشرخ، كمان فوق على النخلة فوق يطلعلى عقرب أو فار، دا غير أن حزام اللجاحية بيكون ضاغط على الكلى وبيتعبنى، غير السلاية إللى بتدخل في رجلى وإيدى من خشب النخلة وأنا طالع،  الشغلانه كلها مخاطر".

 


طالع النخل (3)
طالع النخل 

مخاطر الوقوع من أعلى النخل

واستطرد طالع النخل: "وقعت من فوق النخلة 4 مرات، أصعب مرة فيهم اتكسرت خالص، العمود الفقرى اتكسر 3 حتت، وفضلت 9 سنين نايم على لوح خشب مش عارف أمشى إلا لما عملت العملية، والحمد لله خفيت وطلعت النخلة تانى، هاكل عيش منين ماليش شغلة غيرها دى، الواحد لما بيقع مابيلاقيش حد، لا فيه نقابة ممكن نلجأها ولا وزارة نروح لها إللى بيقع من فوق النخله إما بيموت أو بيتكسر ويعيش مشلول، إلا اللى ربنا بيكرمه، شباب كثير زى الورد مرميين في بيوتهم زى الميتين، إحنا طالعين النخل حالنا صعب، ده غير إننا بنشتغل مرتين في السنة بس موسم التلقيح وموسم الحصاد، وباقى السنة مافيش شغل، للأسف شغلانتنا دى مالهاش بديل".

ويوضح: "موسم البلح زيه زى موسم القطن والقمح، بعد الشغل والتعب بناخذ الفلوس واللى عنده بنت بيجوزها أو لد أو نعمل مصلحة مهمة بعد ما الموسم بيخلص".


طالع النخل (2)
طالع النخل 

 

أنواع البلح

بخبرة السنين تحدث الرجل السبعينى عن أنواع البلح التى يحفظها عن ظهر قلب وقال "عامرى، حيانى، بنت عيش ، زعلول، ثماني، بارحى، مجدول، صفار مايين" وتابع "أنا بعرف البلحة المسكرة من شكل النخلة، لأن إحنا من كثر الشغل بنعرف البلحة الحلوة من الوحشة، البلحة المسكرة تلاقيها لونها جميل وأحمر".

طالع النخل (13)
طالع النخل

أمنية عم سيد وسعادته

وأنهى عم سيد طالع النخل حديثه قائلًا" السعادة في الرضا، لما أرضي بقدر ربنا منتهى السعادة، ولما جوزت عيالى ولدين وبنتين كنت في منتهى السعادة، ولما بشوف أحفادى حوليا هي دى السعادة، ولما برجع سليم بصحتى بعد ما أطلع النخلة بكون سعيد، وتكمل سعادى لما أحج بيت ربنا، أنا نفسي أحج".

طالع النخل (5)
طالع النخل 

 

طالع النخل (7)
طالع النخل

 

طالع النخل (9)
طالع النخل 

 

طالع النخل (10)
طالع النخل

 

طالع النخل (11)

طالع النخل 
 
طالع النخل (12)
طالع النخل 

 

طالع النخل (14)
طالع النخل 

 

طالع النخل (15)
طالع النخل

 

طالع النخل (16)
طالع النخل

 

طالع النخل (17)
طالع النخل

 

طالع النخل (18)
طالع النخل 

 

طالع النخل (19)
طالع النخل 

 

طالع النخل (20)
طالع النخل

 

طالع النخل (21)
طالع النخل 

 

طالع النخل (22)
طالع النخل

 

طالع النخل (23)
طالع النخل

 

طالع النخل (24)
طالع النخل 

 

طالع النخل (25)
طالع النخل 

 

طالع النخل (26)
طالع النخل 

 

طالع النخل (27)
طالع النخل 

 

طالع النخل (28)
طالع النخل 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة