أكرم القصاص - علا الشافعي

نيفين سعده

المنافق بقى ده حاجة تانية خالص

الأربعاء، 22 مايو 2019 03:00 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
بص حواليك واعرف مين بيجاملك علشان بيحبك ومين بينافقك علشان عايز منك حاجة، فيه خط رفيع جداً بيفصل ما بين النفاق و المجاملة. 
 
الشخص المجامل عامة بيكون شخص عنده ذكاء اجتماعي و متصالح مع نفسه، وبيكون شخص محبوب من اللي حوليه. المجامل دايماً استقباله و سلامه للناس حلو و بترحاب و ابتسامة.. هو مش بيكذب عليك لما بيمدحك.. حايشجعك لو نجحت في شغلك. لو عملت خير حايقولك ربنا يكرمك. لو شايفك بار باهلك حايقوللك يا رب يبقي كل الناس زيك. 
 
اللي حايشوفوا حلو فيك حيقوله و مش حايستخسره فيك بالعكس. هو عايز يبسطك و يشجعك. بيجاملك و هو مش عايز أي حاجة منك. مجاملة و كلمة حلوة لوجه الله. ممكن حتي و هو بيجاملك مش بيبقي عارف وقع كلامه عليك ايه و قد ايه بيسعدك و ممكن اوي تكون محتاج للكلمة الحلوة دي في الوقت ده بالذات. 
 
المنافق بقي ده حاجة تانية خالص.. فيه نوع بينافق نفسه شخصياً، يتكلم عن نفسه أنه مثلاً جدع وصاحب صاحبه أو كريم وبيعمل خير طول الوقت أو متدين أوى وطول الوقت يكتب على صفحته الشخصية على الفيس بوك مواعظ وأدعية، لو عرفناه عن قرب شويه نلاقيه غير كده خالص وفيه العبر!
 
وفيه طبعاً النوع المعروف اللى بينافق علشان يوصل لأغراض شخصية، حيمتدحك بحاجات هى أصلاً مش عندك، المهم يحسسك إنك أعظم واحد علشان يوصل لمراده، يمدح فى مديره علشان يبقى من المقربين ليه ويحاول يوصل لمنصب هو مش بالضرورة يستحقه، ممكن يقلب أى عيوب لمميزات، بيبقى شاطر أوى فى التلاعب بالكلام والتلون والتأقلم مع كل المواقف وجميع أنواع البشر، أعتقد أن النوع ده من الناس بيبقى مكشوف أوى.
 
وفيه منافق مش بيدور على مكاسب مادية، عايز بس يبقى مقبول فى الحياة الاجتماعية ويبقى متواجد فى كل المناسبات. 
 
فيه بقى نوع تانى خالص ولا هو منافق ولا مجامل، هو بيدور على اللى يجامله هو شخصياً ويتقرب له وممكن كمان يتقبل أنه ينافقه!!! الشخص ده بيبقى شخصية ضعيفة وثقته بنفسه تقريباً منعدمة، محتاج لكلام المديح علشان يثق فى نفسه، محتاج يشوف نفسه فى عيون الناس علشان يقدر يحس بنفسه وإنه موجود، الشخص ده بنشوفه مش بس فى الحياة العامة ده كمان على السوشيال ميديا، يحب يحط صوره طول الوقت وكل ما عدد «اللايكات» يزيد كل ما يبقى سعيد، كل ما عدد التعليقات زاد هو كده بيرضى عن نفسه، بيدور على راحة نفسية حتى ولو كانت مزيفة أو فى عالم افتراضى.
 








الموضوعات المتعلقة

حب نفسك واللى حواليك

الأربعاء، 15 مايو 2019 08:00 م

التطور المش طبيعي للجواز

الخميس، 02 مايو 2019 11:01 م

خليك حلو من برا وجوه

الثلاثاء، 23 أبريل 2019 08:00 م

اضحك علشان الصورة هتطلع فى الميمورى

الثلاثاء، 16 أبريل 2019 08:00 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد صديق

مش مجاملة

حقيقى معجب جدا بمقالاتك ... لانها واخدة طريق تانى خالص بعيدا عن السياسة و و الاقتصاد و الحوادث  كلها بتتكلم عن الجانب النفسى و الانسانى ولما بقرأ المقالة بدور على نفسى فيها انا ميين  من الشخصيات دى... بجد شابوه👍  

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة