أكرم القصاص - علا الشافعي

مجدى شطة: كنت شغال على توكتوك قبل ماأغنى.. وحلمى بكر يرد: "بيئة ومتدنى"

الأحد، 27 يناير 2019 09:43 م
مجدى شطة: كنت شغال على توكتوك قبل ماأغنى.. وحلمى بكر يرد: "بيئة ومتدنى" مجدى شطة
كتب محمد شرقاوى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال مجدي شطة، صاحب أغنية "محدش فينا نمبر وان": "محمد رمضان مثلى الأعلى، وطرحى لنمبر وان، لأن فى ناس كتير بيقولوا إحنا نمبر وان ورقم واحد".

وأضاف في مداخلة هاتفية لبرنامج «رأي عام» مع عمرو عبدالحميد على قناة «TeN»، أن "محمد رمضان نفسه مش نمبر واحد، وهو رقم واحد أه في التمثيل ولكن مش في الغناء".

وتابع: "مش بعتبر نفسي (نمبر وان) في الغناء، وأغنيتي تحتل (التريند الرابع) الآن في السوشيال ميديا"، موضحًا أنه "لم أهاجم بشرى، وكلمات أغنيتي عادية، وليا الشرف مشاركة رمضان أو بشرى في أي عمل سينمائي".

وأردف: "مهنتي قبل الغناء أني كنت سواق توك توك، ومفيش مشكلة بيني وبين حمو بيكا، وهي القصة بس في قلة التقدير وكرامتي نقحت عليه".

فيما قال الموسيقار حلمي بكر إن "الشخص اللي بيشحت في الشارع صوته أحلى من واحد زي مجدي شطة"، مطالبًا نقابة الموسيقيين بالتدخل لمنع هذه الفوضى في الساحة الغنائية.

وأضاف بكر، في مداخلة هاتفية لبرنامج «رأي عام» مع عمرو عبدالحميد على قناة «TeN»، أن "الجمهور سبب شهرة هؤلاء، وده مش غناء شعبي، وده غناء بيئي ومتدني، والجمهور هو المسؤول عن ظهور أمثال مجدي شطة".

وتابع أن "غناء مجدي شطة (توكتكاوي وبيئي)، وحب استطلاع الجمهور سبب زيادة عدد المشاهدات لأغاني هؤلاء"، مطالبًا بالقبض على أي شخص يغني دون تصريح أو كارنية أو يطرح كلامات "بذيئة".

وأردف: "مش معقول بلد أم كلثوم وعبد الحليم وعبد الوهاب ونجاة الصغير وصباح، نقع على أغاني سوق الخضار، لازم إحنا كشعب نصحى شوية بقى"، مضيفًا أن "مجدي شطة يبث فساد وتعاطي غناء لا يقل عن المخدرات".

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

الدكتوره ام جلمبو

حلمى بكر!..... مين ده؟

... بلاش حقد ياسطى.... الواد ده ناجح و عمال يعمل فلوس يمين وشمال... و بالمناسبه شوف الرابرز الامريكيين واحمد عدويه وسعد الصغير و غيره وغيره... محدش منهم متخرج من كلية الاقتصاد.... بلاش حسد يالدلعدى..😛

عدد الردود 0

بواسطة:

kareemali

ربنا ينتقم من السبكي الذي شال غطاء البلاعه لتهاجمنا كل انواع الزواحف وتحيل حياتنا لجحيم

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود كرم

بيئه

الاستاذ حلمى بكر عنده حق

عدد الردود 0

بواسطة:

طارق النوبى

أكيد في حاجة غلط

هو في ايه صح

عدد الردود 0

بواسطة:

Abu-Moath

انحطاط الذوق

السبب في ظهور كل هؤلاء هو انحطاط ذوق من يسمعونهم ويتسببون في شهرتهم !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

حمدى عباس ابراعيم

الى الأخ : Kareem Aly كلامك صح . بتفكر صح

استاذ حلمى بكر : رغم إعجابى بك ودائما ما يعجبنى كثير من كلامك إلا انك أخفقت إخفاقا شديدا فى تقييم أصل الحالة الفوضوية العنائية العشوائة لما اعتبرت الجمهور هو المسؤل وكدة تبقى بتقلد كلام الحكومة . بس الحكومة لازم يكون ده منهجها كمسؤل أول يدفع عن نفسه باستخدام مختلف أدواته وآلياته المتكدسة والمتكرسة فى كل الآجهزة والمؤسسات حتى نجح فى طبع المواطن ( الجمهور ) بمدى مسؤليته عن فقرة وتخلفه . هذا المواطن الذى بلغ حد تخلفه بموجب آليات هذا الطبع ان يردد كثيرا من كلام الحكومة التى تهينه وتسفه حتى رأينا الرجل الفقير الأمى المعدم الذى قد يعمل أكثر من 15 ساعة فى اليوم لمجرد سد رمق جوع أولاده أكثر من يردد من صيغ الحكومة فى ذلك فيقول مثلا وهو يتنهد صعداء الجوع والحرمان : هيييه دنيا . الحكومة حاتعمل ايه واللا ايه واللا ايه . كتّر خيرها . احنا اللى شعب .. , ..  الجمهور يا استاذ حلمى بيسمع بس بيسمع ما يقدم له على الساحة وليس مسؤل او قادر ان يؤلف كلمة او لحنا وعندما تتزاحم على إذنيه مثل تلك الأغان الغانية البالية السفيهة فبمرور الوقت سيعتادها ويألفها . راجع كلام استاذك محمد عبد الوهاب ومما أذكر من قوله  (  الزن على الودان أمر من السحر  )

عدد الردود 0

بواسطة:

ali

كنت في مرة عند مستودع غاز وانا واقف لقيت سزوكي معلى الكاست على الاخر

وسمعت اغنيه بيقول كنت ماشى مع الشلة ولفينا سيجارة حشيش والحشيش لف دماغي لقيت بنت ماشية تتمخطر الى اخرة قلت لصاحب السزوكي انت بكدا تدعو الشباب من يركب معك للمخدارت وكمان انتهاك محارم الغير قال لي ياعم الحاج انت مركز مع الكلامات والله انا مشغلها فقط عشان الموسيقى ولا عمري ركزت هذا المطرب بيقول ايه . شفت النصيبة الكبرى 

عدد الردود 0

بواسطة:

elsyad abdo

زمن الفن الراقي راح و انتقض

عدم  زاعة الاغاني الجميلة القديمة فتحت مجال لهائولاء ان يدخلو الساحة الغنائية لائن الباب مفتوح علي مصرعيه 

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري..

فين وزاره التربيه والتعليم

اولا مسئوليه وزاره التربيه والتعليم عن هذا الانحطاط اللغوي.. مافيش حد من اللي علق هنا الان عارف يكتب لغه عربيه او حتي بالعربي صح.. كله في اخطاء لغويه كتيره.. ثانيا لو استاذ اللغه العربيه استاذ بشهاده معتمده مش استاذ علي ما تفرج.. كان علم الاولاد فالمدرسه كل شيء من لغه وشعر ونثر ونصوص وتذوق الكلمات وما الي ذلك.. فهو وحده القادر علي تنظيف اذانهم وزرع التذوق الادبي بداخلهم لينتقوا يقولون ما يسمعون.. ولكن للاسف.. كل المدارس بها مدرسين علي ماتفرج.. اخذوا شهاداتهم بالعافيه وبالبركه.. يبقي ازاي منتظرين منهم يخرحوا اجيال بتفهم ولا اجيال تعرف تقرا ولا اجيال تفهم الشعر والنثر.. اذا اردت الاصلاح عليك من البدايه وننتظر النتائج ولا نمل طالما بدء الاصلاح.. واللي يلطف بينا..يارب.

عدد الردود 0

بواسطة:

رد

سريع

الى مجدي شطه -- ايا كان الشغل مش عيب /// الى حلمي بكر هذا ليس زمانك - على راي عادل امام هذا زمن المسخ 

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة