خالد صلاح

"العاصمة الإدارية".. ترمومتر السوق العقارى بالقاهرة.. 11250جنيها سعر المتر بالحى السكنى R3.. و17 بالأبراج.. ويتراوح بين 15 و18 ألفا بجاردن سيتى.. والفيلات بنظام " اللوكشة"

الأربعاء، 16 يناير 2019 12:00 ص
"العاصمة الإدارية".. ترمومتر السوق العقارى بالقاهرة.. 11250جنيها سعر المتر بالحى السكنى R3.. و17 بالأبراج.. ويتراوح بين 15 و18 ألفا بجاردن سيتى.. والفيلات بنظام " اللوكشة" العاصمة الإدارية الجديدة
كتب أحمد حسن
إضافة تعليق

5 آلاف للمتر بشقق الموظفين بـ"بدر"

أسعار وحدات القطاع الخاص تبدأ بـ9 آلاف للمتر وتصل لـ22

لا شك أن العاصمة الإدارية الجديدة، أصبحت هى المحدد للسوق العقارى المصرى، وهى المتحكمة فى أسعار العقارات بمنطقة شرق القاهرة، وأصبحت شركات القطاع الخاص تحقق مكاسب خيالية باسم العاصمة الإدارية الجديدة، حتى وإن لم تكن هذه الشركات حاصلة على أراضى فى العاصمة الإدارية الجديدة.

 
وطبقا لدراسات وتقارير اقتصادية أعدتها بعض شركات التسويق العقارى، والتى كشفت أن العاصمة الإدارية الجديدة أصبحت الأداة التى يقاس عليها السوق العقارى المصرى، نظرا لما تتمتع به من إقبال كبير منا لمواطنين والمطورين العقارين، بالإضافة إلى المشروعات التى تشهدها العاصمة الغدارية الجديدة بصفة شبة يومية.
 
وطبقا لمصادر مطلعة داخل وزارة الإسكان، والتى كشفت عن متوسطات أسعار الوحدات السكنية داخل العاصمة الإدارية الجديدة، مؤكدة أن هذه الأسعار غير نهائية وقابلة للتعديل.
 
وأضافت المصادر، لـ"اليوم السابع" أن سعر المتر فى الوحدات السكنية بمنطقة الـr3  والتى طرح منها نحو 2000 وحدة سكنية العام الماضى بدأت بـ11 ألف و250 جنيها، غير شاملة المصاريف الإدارية ونسبة التميز فى الأدوار.
 
وأوضحت أن العاصمة الإدارية الجديدة تتضمن نحو 20 حى سكنى، وتختلف الأسعار من حى لأخر، فسعر المتر فى الوحدات السكنية بمنطقة الـr5  ستكون مختلفة، عن الحى الثالث ، فمن المتوقع أن تتراوح أسعار الوحدات السكنية فى هذا الحى ما بين 15 و18 ألف جنيه، بينما سعر المتر فى الأبراج التى سيتضمنها الحى من المتوقع أن تتخطى الـ20 ألف جنيه.
 
وبررت المصادر سبب ارتفاع سعر المتر فى الحى السكنى الخامس والذى يطلق عليه الـr5  والذى شهد اليوم الدكتور مصطفى مدبولى، رئيس الوزراء بدء العمل فى الفيلات، يرجع للطراز المعمارى المتميز الذى يتميز به حى جاردن سيتى وفهو عبارة عن نموذج مصغر من وسط البلد والطراز المعمارى الكلاكسيكى والمتميز.
 
وفيما يتعلق بالفيلات، قالت المصادر، إن الفيلات ستباع بنظام اللوكشة، وهو ما يعنى أنه سيتم تحديد سعر محدد لكل فيلا طبقا لمساحتها وموقعها، والطراز المعمارى الذى تتميز به.
 
وحول الوحدات السكنية المخصصة للموظفين، قالت المصادر، أن هذه الوحدات ستكون خارج العاصمة الإدارية الجديدة، وستكون فى مدينة بدر على بعد 10 كيلو مترات من الحى الحكومى بالعاصمة الإدارية الجديدة، ومن المتوقع أن يكون متوسط سعر المتر فى هذه الوحدات ما بين 4500 جنيه و5 آلاف جنيه، لافتة إلى أن مساحة هذه الوحدات لن تتخطى الـ118 مترا.
 
وحول أسعار وحدات القطاع الخاص وهى الشركات التى حصلت على أراضى داخل العاصمة الإدارية الجديدة، كشفت المصادر، أن هذه الأسعار تبدأ بـ9 آلاف جنيه للمتر وتصل لـ22 ألف جنيه للمتر، وتختلف هذه الأسعار طبقا لاسم الشركة وموقع المشروع، وهل هذه الوحدات ستسلم كاملة التشطيب أم نصف تشطيب.

إضافة تعليق




التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

heshhass

وحدات العاصمة الإدارية الجديدة نار نار نار

اما يكون متوسط سعر المتر لوحدات العاصمة الإدارية الجديدة ما بين 11000 و20000 جنيهاً ( يعنى لو شقة 100 متر * 11250 جنية = 1125000 جنيهاً ) ودة الحد الأدنى اللي ممكن ما تلقهوش كمان - يبقى الوحدات دي او العاصمة الإدارية ككل معمولة لفئة الهاي كلاس فقط - يا جماعة خليكوا واقعيين شوية وما تستخفوش بعقول الناس ازاى هتجذبوا من 5 إلى 6 مليون نسمة للعاصمة الإدارية بالطريقة دي وبالأسعار دي ؟؟؟؟!!!!!! وكمان بتقولوا ان الموظفين هيكونوا في مدينة بدر يعنى مش في العاصمة الإدارية الجديدة وكمان بسعر متر يتراوح من 4500 إلى 5000 جنيها ( يعنى 100 متر * 5000 جنيهاً = 500000 جنيهاً ) يعنى انتم بتقولوا ان الموظفين معاهم نصف مليون جنية او حتى يقدروا يقسطوهم على كام سنة يعنى بتقول ان الموظفين اغنياء - تفتكروا لو الموظف معاه نصف مليون جنية او يقدر يدبرهم على كام سنة كان هيفكر اصلاً يروح للعاصمة الإدارية - خلينا واقعيين اكثر من كدة وخلونا نفكر في اللي يجذب الناس للمشاريع والأماكن الجديدة مش يهربوا منها وتفضل مشكلة التكدس والزحام مشكلة ازلية وفي الآخر يقولوا ما احنا بنعمل مشاريع اسكانية كثيرة والناس هي بردة اللي غلطانة - واضح جداً اننا لسة قدامنا كثير عقبال اما نفهم بعض

عدد الردود 0

بواسطة:

الفلاح الفصيح

العاصمة الإدارية".. ترمومتر السوق العقارى بالقاهرة......

وهنا تكمن المشكله. فبدلا من ان تحل ازمه الاسكان اشعلت سوق العقارات بالاضافه الي انهاك الاقتصاد القومي وما يتنعه من رفع باقي اسعار السلع والخدمات وخفض قيمه الجنيه. فهل هذا هو ما كان مستهدف؟؟؟؟. الموضوع هام ويحتاج اعاده تقييم ومراجعه واعاده نظر

عدد الردود 0

بواسطة:

MED

للبهوات فقط

اعملو فحص دقيق هتلاقوا الى اخذوا فى العبور والعاشرو التجمع واكتوبر هم اللى هياخذوا فى العاصمه وستصحوا مصر على كارثه حقيقيه وسلمولى على الرقابه واشفافيه .والله العظيم كلامى صح

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

كيف تكون العاصمة الجديدة هي الترمومتر

يا سادة يجب ان يكون الترمومتر هو قانون العرض و الطلب بجب وضع العدالة الاجتماعية في الحسبان لقد تبنت الدولة نصرة محدودي الدخل لذلك يجب اخذهم في الاعتبار عند تحديد قيمة الشقق بدون خسارة للحكومة و ذلك بحساب سعر تكلفة الشقة الفعلي و اضافة هامش ربح لا يزيد عن 5% لتشجيع الناس علي الانتقال للعاصمة الجديدة 

عدد الردود 0

بواسطة:

المصري

يا ابن المحظوظه يا فوزي

فوزى اشترى 500 فدان فى العصمه الاداريه الجديده  دفع500 مليون جنيه دفعه اولى والباقي اربع اقساط على 30 سنه  وبعد كام ساعه فقط باع 1% فقط كسب 10 مليار جنيه فعلا يا ابن المحظوظه يا فوزي لسه تحت بطاطه 99% ومش هايبيع غير لما السعر يشد كمان وكمان وكمان  

عدد الردود 0

بواسطة:

عليه العوض يابلد

اعمل موظف وحاصل على الماجستير ومرتبى 1970 جنيه عايم

انا عايز اشترى فيلا بنظام اللوكشه فى العاصمه الوكشيه الجديده . حد يعرف هدفع كام من مرتبى قسط كل شهر 

عدد الردود 0

بواسطة:

ali

بعد عمل العاصمة الادارية تكون مثل وسط البلد ويكون المدن الجديدة من حولها

مثل الرحاب ومدينتي والشروق مثل الزمالك وجاردن ستي اي الهدوء من الصخب وخاصة بعد نقل كل الوزرات الى هناك تكون خلية نحل 

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



الرجوع الى أعلى الصفحة