برلمانى عن فرض ضريبة 10% على الوحدات المغلقة: ملايين الشقق غير مستغلة

الثلاثاء، 04 سبتمبر 2018 03:08 ص
برلمانى عن فرض ضريبة 10% على الوحدات المغلقة: ملايين الشقق غير مستغلة النائب عبد الكريم زكريا
كتب ـ هشام عبد الجليل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال النائب عبد الكريم زكريا، مُعد مشروع قانون بشأن تعديل بعض أحكام القانون رقم 4 لسنة 1996 بشأن إيجار الأماكن السكنية، والذى يقترح من خلاله فرض ضريبة بقيمة 10% على الوحدات السكنية المغلقة، إنه يعلم جيدا أنه لا يجوز فرض ضريبة او رسوم بدون قانون ولهذا تقدم بهذا المقترح مستهدفا تحقيق المصلحة العامة والتصدى لأزمة السكن.

وأوضح زكريا لـ"اليوم السابع"، أن هناك ملايين الوحدات السكنية المغلقة وفقا لما جاء فى تقرير الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء ولابد من الاستفادة منها، خاصة وأن هناك العديد من المواطنين لا يجدون وحدة وبتحصيل ضريبة 10% على الوحدات المغلقة متى رفض أصحابها تأجيرها سيتم تحويل هذه القيمة لإنشاء مزيد من وحدات الإسكان الاجتماعى للمواطنين، وهذا بدوره يقضى على أزمة السكن بشكل تدريجى.

وكان النائب عبد الكريم زكريا سبق وأن أعلن عن تقديم مشروع بقانون يقترح من خلاله فرض ضريبة بقيمة 10% على الوحدات السكنية المغلقة شهريا من القيمة الإيجارية للوحدة، متى طلب صاحبها أن تظل مغلقة كما هى، وأن فلسفة التعديلات قائمة على تحقيق العدالة والمساواة بين المواطنين، مطالبا فرض عقوبات صارمة على أصحاب الوحدات المغلقة الذين لم يخطروا الدولة بها تقدر بالحبس 6 أشهر وغرامة مالية قدرها 30 ألف جنيه حد أقصى.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

البرلمان به عقول مغلقه لاتفهم اي شئ والدليل هو

انتم تريدون الناس ان لاتشتري اي شقق عندما يحضرون من الخارج ويحولون اموالهم في الخارج بسبب انكم ستفرضون ضريبه علي شقه شخص سافر واشتري شقه وتركها فارغه يعني استفادت الدوله ببيع وشراء شقق وهناك من يفكر في شراء شقق في المدينه الاداريه الجديده وهو خارج البلاد فإذا فرضت ضريبه عليه لن يشتري شقق ولن يأتي باموال للبلاد افهموا متي يتم ازاله الصدـ أ حتي تفهموا ان كل ضريبه تفرض تهرب اموال يمكن ان تحضر للبلاد وتزيد رصيد العمله ولن يشتري اي شخص اي شقه في المدينه الاداريه وهو خارج مصر يعني بتوفقوا الحال الماشي الله مايجالكم عقبه في سير عجله الاقتصاد افهموا وشغلوا المخ شويه ربنا خلق المخ للانسان حتي يميزه ويفكر قبل ان يتكلم

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد صلاح الدين

كفايه إرحمونا

- كيف يمكن ان يعامل صاحب الشقه المغلقه على أنه مجرم ويتم حبسه؟ - كيف يمكن إجبار مالك أن يؤجر شقه خاصه تم تشطييها على مستوى معين ليتم تدميرها بمعرفة المستأجر؟ - ماهي العداله في أن نجعل الشعب يتطاحن مع بعضه لأجل الاستيلاء على ملكية بعض؟ ما هو المعيار الذي على أساسه تكون الشقه مغلقه أو متاحه للإيجار، فهذا باب آخر للفساد؟ - كفايه ضغط على الناس فكروا في أي مقترحات إنتاجيه وليست تحصيليه لفائدة المجتمع بالكامل.

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

هذه اخر افتكاسات النايب زكريا..نايب الحكومه..ف البرلمان وليس نايب عن الشعب

😬😬😬

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

صاحبى الاستاذ حموده اللى بينشر الكومنتات ..راااااااح فين...!!! 😂😂😂

😸😸😸😸

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى خالد

يسروا ولا تعسروا

ولما واحد ربنا اكرمه بالمال اللى يقدر بيه يشترى شقة لإبنه الطالب واللى بعد 4 او 5 سنين حيكون عريس وعايز شقة ، اقوم اعاقبه بفرض ضريبة جديدة ؟؟ مع العلم ان دة تنشيط للإستثمار العقارى اللى فى الآخر بيصب فى ازدهار اقتصاد البلد ، وللا شايفين ان الافضل ان ييجى ثرى عربى يشترى الشقة عشان يقضى فيها شهر او شهرين وباقى السنة مقفولة ؟ وطبعا ماحدش حيقدر يقولّه "بم"

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف سلامة

الضريبة العقارية اصلا : نصبة ، تقوموا كمان عايزين تفرضوا ضريبة جديدة

المواطن لغاية دلوقتى مش فاهم ولا مقتنع بفرض "الضريبة العقارية" على اى شقة له سواء سكن خاص او عام ، لأنه بكل صراحة دفع فيها دم قلبه عشان تبقى شقة: تصاريح ومخالفات وهمية و اقساط وعدادات نور ومية وغاز وكل انواع الخدمات مدفوع حقها تالت ومتلت ومربع كمان يعنى هى اصلا "نصبة" على المواطن - تقوموا انتوا جايين على اللى قافل شقته للزمن او لاولاده لما يكبروا - يعنى الشقة مقفولة ومش محتاجة اى خدمة- تفرضوا عليه ضريبة "قفل الشقة"؟؟!!! وكمان حبس وغرامة ؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

بالونه اختبار...مطلقه من وزير الماليه..

😸😸

عدد الردود 0

بواسطة:

الفهلوي

اصحاب المزاج العالي

يلعب بالبيضه والحجر ليقلب الزبون ويطلع بالسبوبه حتي لو بعد كده جاب ضلف المحل.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد عزت عمران

فكرة ممتازة

ياريت تطبيق الفكرة يكون فى أسرع وقت

عدد الردود 0

بواسطة:

فتحى محمد

قوانين انتهاك الملكية الخاصة

بمتابعة مقترحات القوانين يتاكد ان هؤلاء نواب للحكومة ومعظم مقترحاتهم تنتهك حياة المواطنين والسلام الاجتماعى وتعتدى على الملكية الخاصة وتحويل المالك الى مستاجر عند الدوله ، كفاية وضع ايديكم فى جيوب المواطن وحلبه مثل البقره واستعدائه لان ذلك عواقبه وخيمه على الجميع

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة