أكرم القصاص - علا الشافعي

فى أول يوم دراسة.. مدرسة ثانوية بنات تجبر الطالبات على إزالة المكياج بالجيزة

الأحد، 23 سبتمبر 2018 08:53 ص
فى أول يوم دراسة.. مدرسة ثانوية بنات تجبر الطالبات على إزالة المكياج بالجيزة طابور مدرسة
كتب محمود طه حسين

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

شهد اللواء أحمد راشد محافظ الجيزة  والدكتور رضا حجازى رئيس قطاع التعليم العام بوزارة التربية والتعليم والتعليم الفنى والدكتور سعيد عبد الله مدير مديرية التربية والتعليم والتعليم الفنى بمحافظة الحيزة  تحية العلم بمدرسة الشهيد عقيد أحمد محمود شعبان الثانوية بنات التابعة لإدارة التعليمية بمحافظة الجيزة ومراسم الطابور بحضور قيادات التربية والتعليم ومحافظة الجيزة.

ومع أول يوم فى العام الدراسى، طالبت إدارة مدرسة الشهيد عقيد أحمد محمود شعبان الثانوية بنات التابعة لإدارة العمرانية بالجيزة، الطالبات بإزالة المكياج وأحمر الشفاة خلال دخولهن من بوابة المدرسة.

واستوقفت إحدى المعلمات الطالبات على باب المدرسة وطالبتم بإزالة أحمر الشفاة وإزالة رسوم الحواجب، إضافة إلى تعنيف بعضهن لعدم الالتزام بأجزاء من الزى المدرسى مثل "الطرح" وخلافه.

وأكدت إدارة المدرسة أن ذلك بهدف تحقيق أعلى قدر من الانضباط. 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmad

الله ينور

اتمنى اصدار تعليمات فى المدارس و الجامعات بما يلى: 1- ممنوع وضع الماكياج داخل المدرسة او المعهد او الجامعة 2- الالتزام بزى رسمى لكل مرحلة و فى الجامعة البدلة للشباب و التايير للشابات 3- ممنوع لبس الملابس الشفافة او المضيقة جدا او المقطعة او المبتذلة 4- للرجوع الى اعلاء قيمة ووضع المعلم اى تجاوز فى حق العلم يعرض الطالب للمسائلة التاديبية و يزداد العقاب حتى الحرمان من امتحان اخر السنة 5- منع جميع الاعمال التى تسىء الى المعلم و التعليم من الظهور فى الاعلام منعا باتا

عدد الردود 0

بواسطة:

ibrahim elgarhy

الله ينور

الله ينور

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن عبد الله

ايوة بقى

كفاية انحلال اخلاقى وتسيب لما بنت تحط مكياج فى المدرسة امال فى الكلية هتعمل ايه..لازم نلتز م بتعاليم ديننا عشان امننا الاجتماعى

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصري

العيب مش عليهم

اين دور الأسرة من ذلك

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى

تخبط شديد

هل الطرح جزء من الزى الرسمى!!!!!!! طب لو فية طالبة مسيحية نعمل اية ؟؟ اما المكياج لا يحق للمدرسة منعة الا اذا كان ملفت للنظز واعتقد ممكن عمل هذا بالمراقبة من بعيد مش ان احنا نوقفهم على باب المدرسة ونمنعهم من الدخول ( نفسى نفهم المعنى الصحيح للحرية )

عدد الردود 0

بواسطة:

شبراوي

كلام كويس و لكن

الانضباط مطلوب و الالتزام بالزي ضروري ,لكن من امتي كانت الطرحه من ضمن الزي المدرسي,و الطالبات المسيحيات تفرض عليهم الطرحه برضه و لا يروحو مخالفين الزي المدرسي,اظن ان الطرحه دي تبقي حاجه اختياري مش اجباري لانها تخص الزي الاسلامي مش المدرسي.

عدد الردود 0

بواسطة:

سحر سيف

براااااااااااااافو

تحية وشكر واجب للاخت الفاضله ةاكثر الله من امثالك

عدد الردود 0

بواسطة:

سلمى جبريل

الطرح وخلافه ؟

يعنى ايه : الطرح وخلافه ؟ هو الزى المدرسى الرسمى يشمل " طرح " ؟؟ وخلافه ؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

البرئ

طرح ؟

لبستوا البنات طرح بدرى كده ؟ يا سيدتى لبسوهم علم و أخلاق أفضل بكثير من هذه المظاهر اللى وديتنا فى داهيه. من سنين طويله أيام ما كان فى تعليم بجد كان معانا فى فصل اول ثانوى طالب شعره طويل أصر مدرس اللغه العربيه على طرده من الفصل حتى يقص شعره . حضر والد الطالب و قابل ناظر المدرسه و قاله ابنى عبقرى فى الموسيقى و يعزف فى فرقه موسيقيه و مستحيل أن يقص شعره كما أنها حريه شخصيه . قام الناظر التربوى بجد اللى ما فيش منه الآن و طلب من المدرس عدم التعرض للطالب . هذا الطالب الآن هو موسيقي عالمى يمثل و يشرف مصر فى الخارج . و الأمثله كثيره جدا ببساطه هذا هو الفرق .

عدد الردود 0

بواسطة:

Maher

الطرح مالها ومال التعليم

طرحه ايه اللي اصبحت من الزي الرسمي!! ياريت تركزوا وتعلموهم افضل بدلا من التركيز في الطرحه بلا خيبه ياأم طرحه!!!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة