"الصحة" ترفع سعر الأنسولين المحلى إلى 48 جنيه

الثلاثاء، 07 أغسطس 2018 12:50 ص
"الصحة" ترفع سعر الأنسولين المحلى إلى 48 جنيه الدكتورة هالة زايد وزيرة الصحة
كتب وليد عبد السلام

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

 وافقت الإدارة المركزية لشؤون الصيادلة التابعة لوزارة الصحة والسكان، على رفع سعر أحد أنواع الأنسولين محلى الصنع من 38 إلى 48 جنية.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

حراااااااااااام !!

يا حكوماتنا الرشيدة , انتوا فيه حد محرضكم علينا وللا حاجة !! كل يوم نصحى من النوم على سلعة ضرورية سعرها زاد , يوم الوقود ويوم الكهرباء ويوم رسوم النضافة اللى هى مش موجودة اصلا ويوم تذاكر المترو ويوم تذاكر القطارات ويوم تذاكر المواصلات ويوم الأدوية ,وطبعا اسعار بقية السلع بتغلى مع كل دول , هو فيه ايه ؟؟ هو لما المرتبات تزيد 100 جنيه , الأسعار تزيد اكتر من 1000 جنيه !! طيب المواطن الشريف يعيش ازاى ؟؟ لو هنقول المريض محتاج تلت الى 4 انبولات انسولين اسبوعيا مع ما يلزمهم من سرنجات انسولين مع ما يلزم المريض من أدوية داعمة لحالتة زى فيتامين بى كومبليكس مثلا , يعنى كده العيان محتاج اسبوعيا حوالى 300 جنيه علاج للسكر بس ما لم يكن مريض بأمراض تانية وده صعب طبعا !! يعنى 1200 جنيه شهريا لعلاج السكر فقط , يعنى هنعتبر ان العيان ده مش هيجيله حتى دور برد !! , أغلب الناس دخلها الشهرى يتراوح بين 2000 الى 3000 جنيه , طبعا فيه ناس أقل من كده بكتير , فيه ناس دخلها مبيكملش 1000 جنيه أصلا !! طيب لو هنقول ان المواطن مريض السكر ده دخله 2000 جنيه , يعنى يتعالج ب 1200 جنيه ويكمل بقية متطلبات حياته من اكل ولبس وايجار سكن وفواتير ومواصلات وتعليم ب 800 جنيه !! اللى هو ازاى يعنى ؟؟ وبعدين هو الحكومة كل ما تحتاج فلوس تلمها من المواطنين !! تشوف أى حاجة المواطن ميقدرش يستغنى عنها وتغليها !! علشان تضمن انها هتتباع مهما كان سعرها !! دا اكتر من تلت المصريين مرضى سكر , واكتر من تلت مرضى السكر بيتعالجوا بالأنسولين , يعنى الأنسولين عندنا سلعة استراتيجية متوقفة عليها حياة الناس !!مهواش جمبرى ولا سمك مدخن !! حسبى الله ونعم الوكيل !!

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد عبد النبى

26% زيادة مرة واحدة!!!

هل يعقل يا وزيرة الصحة أن يزيد الانسولين 26% دفعة واحدة؟ هذا الدواء الذى يحتاج اليه الأطفال وكبار السن من أصحاب المعاشات؟ هي الحكومة زودت المعاشات يكام؟ 15% فقط! طب ارفعوا زيادة العاشات لـ 30% من فوائد مليارات المعاشات المستولى عليها منذ عام 2004

عدد الردود 0

بواسطة:

رضا مازن

ارفعى ياوزيرة ارفعى طبعاً عشان تقدردى تصرفى على الملابس والمكياج وكمان تدفعى للحرس الخاص والتشريفه

انتى لسه جايه الوزارة جديده اول شى تزودى سعر الأنسولين هل غاب الضمير نهائياً

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة