حتى نهاية أبريل الماضى..

الاتصالات: 7.5 مليون مشترك بالتليفون الأرضى.. و210 آلاف ينتظر التركيب

الجمعة، 27 يوليو 2018 08:23 م
الاتصالات: 7.5 مليون مشترك بالتليفون الأرضى.. و210 آلاف ينتظر التركيب التليفون الأرضى - أرشيفية
كتبت هبة السيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشفت بيانات وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، عن إجمالى سعة سنترالات الخط الثابت وبلغت 19 مليون و864 ألف خط حتى نهاية شهر أبريل الماضى، وبلغت عدد المشتركين فى التليفونات الثابتة 7 ملايين و471 ألف مشترك، لتبلغ نسبة الخطوط الشغالة إلى السعة المتاحة 37.61%..

 

وأظهرت البيانات، أن عدد مشتركى الهاتف الثابت بالمنازل، بلغ 6 ملايين و361 ألف مشترك حتى نهاية شهر أبريل الماضى، وعدد المشتركين بالجهاز الحكومى 179 ألف مشترك، وعدد المشتركين تجارى 930 ألف مشترك، وبلغت الكثافة التليفونية للتليفون الثابت 7.64%.

 

فيما بلغت أعداد المنتظرين للتليفونات الثابتة 210 ألف، وبلغت أعداد السنترالات 1517 سنترال، وعدد السنترالات المفتوحة 1517 سنترال، وعدد السنترالات فى القرى 1051 سنترال.

 

 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

صبرى سعد

كثرة عدد مستخدمى التليفون الأرضى

لولا الأحتياج للنت لن يستخدم أحد التليفون الأرضى . كل ثلاثة شهور يتم دفع فاتورة لا تقل عن 70 جنيها مع أستخدام معدوم وكل فترة الحكومة ترفع الأسعار مستغلة حاجة الناس لأستعمال النت على التليفون الأرضى مع شركات نت معدومة الضمير تشترك على سرعة معينة وعارفة لن يستطيع أحد أن يقيس السرعة وقبل أنتهاء الباقة ينزل السرعة للنصف مع أنك عندك رصيد .كله أستهبال

عدد الردود 0

بواسطة:

Mahmoud

المصريه للاتصلات للخط الارضي وال adsl

للاسف اسوا شركه واسوأ احتكار ومسئولين لازم يتحاسبو بندفع اشتراك adsl وللاسف الخدمه مش موجوده . يقدر مسئول من الشركه يصارح الناس بالمشاكل اللي في السنترالات ولا سمعنا وشوفنا مره حد كلم الناس وقال في اي مشاكل . بنتكلم في دول عندها الجيل الرابع والخامس من انظمه الاتصالات واحنا لسه بنلف ورا عامل الاعطال عشان يصلح التليفونات بجد حاجه تكسف يا ريت مدير سنترال المريوطيه يصرح ويقول ايه مشاكل السنترال ولا بس همه عمالين يمصو في دم الناس اشتراكات وضريبه ودمغه ويا ريت حد من tedata الشركه العملاقه اللي محتكره حتي ان الواحد حتي يلغي الاشتراك من عندها يقول ايه هيه اساليب استقبال وحل مشاكل العملاء . مسمعناش مره حد بيشتكي في سنترال مصر الجديده ولا مدينه نصر من مشكله النت حظوظ ولا قله خبره ولا ايه....... شكرا واتمني بس اارساله توصل عشان ابقي ناري بردتت بالفلوس اللي بدفعها كل شهر من غير خدمه

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة