أكرم القصاص - علا الشافعي

"الكهرباء": نمتلك 11 ألف ميجاوات احتياطية ولن نخفف الأحمال في الطقس الحار

الثلاثاء، 22 مايو 2018 10:50 ص
"الكهرباء": نمتلك 11 ألف ميجاوات احتياطية ولن نخفف الأحمال في الطقس الحار ايمن حمزة المتحدث باسم وزارة الكهرباء
كتب سمير حسنى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف الدكتور أيمن حمزة المتحدث باسم وزارة الكهرباء،  أن مصر تمتلك 11 ألف ميجاوات احتياطى من الكهرباء، أى ما يعادل 25 % من احتياجات البلاد، ولن نخفف الأحمال في الطقس الحار.

وقال المتحدث باسم وزارة الكهرباء، فى تصريحات إعلامية، إن هذه الاحتياطيات تساعد على تجنب الانقطاعات مفاجئة، والتصدى لأى أحمال زائدة، فضلا عن تلبية الاحتياجات وصيانة وحدات الإنتاج للحفاظ على الأصول المملوكة للشعب.

وأشار إلى أن هذه الاحتياطيات جاءت كنتيجة خطط واستثمارات ضخمة يتم ضخها حتى لا تشهد البلاد أية انقطاعات مفاجئة، مؤكدا على عدم وجود أى تخفيف للأحمال فى ظل الطقس السئ الذى يضرب البلاد والمصحوب بارتفاع كبير فى درجات الحرارة.

وبالحديث عن ارتفاع أسعار الكهرباء، نفى المتحدث باسم الوزارة إقرار أية زيادات، مبينا فى الوقت نفسه أن فى حال وجود إى زيادة سيتم الإعلان عنها فى مؤتمر صحفى.

 

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

عباس

كلام غير صحيح

تم قطع الكهرباء اكثر من ساعه امس فى عز الحر

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

أحمد

انا شايف ان الخطط و الاستثمارات ناجحه بشكل كبيرررررررررررررر جدا . بدليل ان الكهربا عندب مقطوعه من الساعه 8 الصبح لحد دلوقتي

عدد الردود 0

بواسطة:

قطع الكهرباء

hatem

تم اكثر من ساعه امس فى عز الحر فى طنطا كفرعصام

عدد الردود 0

بواسطة:

طارق

مش حقيقة 100%

الخدمه اتحسنت صحيح بس الاسعار بقت نار في قطع خصوصا بالمناطق الارياف و النائية .. العشوائيات حسب ما بتسميها الحكومه اللي فاقت 2018 مع ان الناس اصحاب البلد من قبل ما يكون في حكومه نتكلم عن نفسنا عندنا بيقطع عادي وانشر يا سابع .. الارقام الفلكية عن الفائض و الكلام عن التصدير بيطرح السؤال طب اللي بيقطع عندهم الكهربا كل شوية باي حجه ايه سببها ؟ قوللي صيانه انا من العشوائيات وهصدقك .

عدد الردود 0

بواسطة:

حجاج

كفاية كذب

التيار انقطع أمس مرتين وبمدة تصل الى 45 دقيقة في عز الحر

عدد الردود 0

بواسطة:

حجاج

كفاية كذب

التيار انقطع أمس مرتين وبمدة تصل الى 45 دقيقة في عز الحر

عدد الردود 0

بواسطة:

mostafa

كلام جميل

11 الف ميجا وات زياده ده اكيد حلم , طيب ممكن تبعتلنا نص ميجا في الأقصر والبتحديد في ارمنت عشان مش عارف اشغل الغساله , الكهرباء عندنا 120 بس بس خلاص !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

علشانك يا مصر

تكلفه 11 الف ميجا وات لن تباع الا شهرين في الصيف فقط من 12 شهر ....

وجود فائض 11 الف ميجا وات تعمل فقط لمده شهرين في الصيف الحار وبقيه العام كم مهدر وتكلفه تضاف على المستهلكين.كم تكلفت وحدات انتاجها! الاحتياطي المناسب لدوله فقيره لا يتعدي العشره بالمئه وممكن ان يكون تخفيف الاحمال صيفا من خلال نصف حمل الاناره بالشوارع ولا مانع من انقطاع التيار لفترات قصيره معلومه عند ارتفاع الحراره. و التوعيه باوقات الاستهلاك خارج اوقات الذوروه رفاهيه زائده يتحملها محدود الدخل

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة