خالد صلاح

اليوم.. البنك المركزى يبحث أسعار الفائدة على الإيداع والإقراض

الخميس، 17 مايو 2018 09:28 ص
اليوم.. البنك المركزى يبحث أسعار الفائدة على الإيداع والإقراض طارق عامر محافظ البنك المركزى المصرى
كتب أحمد يعقوب
إضافة تعليق
تبحث لجنة السياسة النقدية برئاسة طارق عامر، محافظ البنك المركزى المصرى، اليوم الخميس، أسعار الفائدة على الإيداع والإقراض، وسط توقعات بخفض سعر الفائدة.
 
 
ويلجأ المصريون فى أوقات التباطؤ الاقتصادى، وارتفاع معدلات التضخم التى وصلت الشهر الماضى إلى أكثر من 13%، إلى توظيف فوائض أموالهم فى ملاذات استثمارية آمنة ومربحة تحقق لهم عائدا يمتص الآثار التضخمية – ارتفاع مستوى أسعار السلع والخدمات – وتعمل تلك الأوعية الاستثمارية على تنمية الموارد المالية عبر عدة وسائل.
 

إضافة تعليق




التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

التصخم زاد عن ثلاثون بالميه..مع ارتفاع صرف الدولار 14% فى اخر اسبوعين

😎😎..

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد الاسكندراني

خفض اسعار الفوايد على حسابات التوفير..والودايع..كارثه اخرى..لفقراء القوم

😎

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد راضي

ايه الحل علشان الناس مش مستحملة

(( وسط توقعات بخفض سعر الفائدة )) وايه اخرتها الناس وصلت للنهاية بجد، خلاص مفيش امل من اي حاجة في البلد، عملتوا السبوبة بتاعة 20 في الميه علشان تلموا الفلوس ودلوقتي بندفع التمن من فايده متغيرة واحتمال انخفاض الفائدة، طيب نعمل ايه ومفيش شغل من الحكومة ولو عمل خاص مفيش تراخيص ولا تصاريح يعني مقفوله بالكامل احنا والله وصلنا لمرحلة النهاية. مجرد سؤال هي دي مصر اللي وصلنا ليها ؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة