رئيس المترو: كل من فوق الـ60 عاما يستقل كافة المحطات بـ 75 قرشا فقط

الثلاثاء، 15 مايو 2018 09:00 ص
رئيس المترو: كل من فوق الـ60 عاما يستقل كافة المحطات بـ 75 قرشا فقط المهندس على فضالى رئيس شركة المترو
كتب رضا حبيشى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد المهندس على فضالى، رئيس شركة المترو، أنه تم منح كبار السن وكل مواطن فوق الـ60 عامًا تخفيضا على الاشتراك لتصل قيمته تذكرته فى الاشتراك 75 قرشا، متابعا: "كدة من فوق الـ60 يستقل كافة محطات خطوط المترو بـ 75 قرشا".

وأضاف رئيس شركة المترو فى تصريحات لـ"اليوم السابع"، أن قيمة اشتراك الثلاثة أشهر لكل مواطن تعدى الـ60 عاما تبلغ 135 جنيها بنسبة تخفيض تصل إلى 89.3%.

وكان الدكتور هشام عرفات، وزير النقل، دعا ركاب مترو الأنفاق لعمل اشتراكات حتى لا يتأثرون بالزيادات التى تم تطبيقها على سعر التذكرة، لافتًا إلى أن شركة المترو أعدت منظومة متميزة للاشتراكات تم فيها مراعاة البعد الاجتماعى وعدم المساس بأسعار اشتراكات الطلبة وذوى الاحتياجات الخاصة وكبار السن.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

طب واللى معهوش اشتراك....اسعار الركوب نص لكبار السن..٢ و ٤ و ٥ جنيه،

😎😎..اللعب بالكلام...

عدد الردود 0

بواسطة:

shady hady

من غير اشتراك

ماهى سعر التذكره للمسن فى الرحله الواحده علما بأن اغلب المسنين لايحتاجون لاشتراكات لقلة تحركاتهم وليس من المعقول ان يتم عمل اشتراك للمسن الذى يستخدم المترو مره ولا مرتين فى الشهر

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد سيد شمردن

إقتراح بنظام جديدلإشتراكات المترو. نظام بسيط وعادل:

كرر وزير النقل فى أحاديثه التلفزيونية أنه يهدف بالنظام الجديد إلى تحقيق العدالة (الإجتماعية) بينما النظام الجديد يكرر نفس الأخطاء السابقة لأنه يسوى بين من يركب محطة واحدة وثمانى محطات وويساوى بين من يركب تسعة محطات ومن يركب خمسة وعشرون محطة وهكذا.... بالأضافة إلى أنه نظام معقد ويفتح إبوابا للتلاعب والفساد والغش ويحتاج ٱلى أنظمة إلكترونية معقدة ومكلفة. وأقترح أن يدرس نظاما جديدا كالاتى: تكون هناك كروت بفئات متدرجة لعدد ٢٠٠ و٣٠٠ و ٤٠٠٠ و ٥٠٠ محطة وتكون الكروت صالحة لمدة ستة شهور. وكلما إستقل الراكب المترو يتم خصم عدد المحطات التى ركبها بين محطتى الدخول والخروج من عدد المحطات المسموح بها حتى نهاية الكارت. ويعطى نسبة الخطم للمعاقين وكبار السن والطلبة على قيمة شراء الكارت. أما أن يأخذ الوزير قيمة جميع المحطات لجميع الأيام فهذا ليس عدلا ولكنه غش ونصب وإحتيال.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد قيس

حرام عليكم

الوزير بدل ما ينزل الخطوط الزحمه ويشوف الناس نازل خط مش زحمة شوف الصور العربية فاضية ازيه وبدل ما سعر التذكرة تزيد يارت الوزير هو الحاشية يقللو رواتبهم شويه والمترو مش هيخسر ده اذا كان بيخسر زيه ما هم بيقولو شوية ضمير باقى

عدد الردود 0

بواسطة:

بركة

هوجة وزوبعة بلا داعي ..

بعد الهدوء يمكن التوضيح .. لكن وسط الصخب يضيع الحوار .. المقصود كان هوجة ومشاهد مطلوبة للقنوات إياها .. ( راجعوا الفيديو بتاع الشاب اللي نام على شريط المترو حسب التعليمات وبعد ما اتأكد ان الكاميرا مظبوطة عليه !!!! ) .. تخفيضات .. اشتراكات .. مراعاة لكثير من الفئات .. ياريت نقول بصراحة واحنا داخلين على رمضان .. بندفع كام للتكتك في خطوتين واحنا زي الشطار وبدون زعيق أو دوشة .. ؟!!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى

معاشات

واللى كبار السن ومش بينزل كتير تعمل له نصف تذكره ب ٦ جنيه بدلا من ٧. اين النصف

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن المنوفى

ممكن ؟؟

عندى ٣٥عام وزوجتى ٣٠عام ممكن نعمل اشتراك واحد احنا الاثنين كبار سن ٦٥سنه؟؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة