أكرم القصاص - علا الشافعي

حملة لرواد مواقع التواصل الاجتماعى لدعم قرار رفع أسعار تذاكر المترو

الجمعة، 11 مايو 2018 06:24 م
حملة لرواد مواقع التواصل الاجتماعى لدعم قرار رفع أسعار تذاكر المترو مترو الانفاق
كتب أحمد جودة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أعرب جمهور من السوشيال ميديا، عبر موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، عن رضائهم التام من الزيادة المقررة على تذاكر مترو الأنفاق، وطبقت من اليوم الجمعة، مشيرين إلى أن تذاكر المترو فى مصر من أرخص التذاكر حول دول العالم.

انفوجراف يوضح مقارنة للأسعار
انفوجراف يوضح مقارنة للأسعار

وتداول عدد من المستخدمي على صفحات السوشيال إنفوجراف نشره اليوم السابع، يوضح مقارنة بين أسعار تذاكر المترو بمصر، وعدد من البلدان الأوروبية، فى إشارة لرخص التذاكر المحلية بالوقت الحالى، مؤكدين أن الزيادة الحالية لتحسين مستوى الخدمة فى المرفق الحيوى.

جانب من المنشورات المؤيدة لزيادة تذاكر المترو
جانب من المنشورات المؤيدة لزيادة تذاكر المترو

وقالت إحدى الصفحات،: «تذكرة المترو فى مصر من أرخص الأسعار فى العالم، فى نيويورك على سبيل المثال تمنها 2.5 دولار أمريكى، يعنى حوالى 40 جنيه مصرى، 40 جنيه للرحلة الواحدة. مش 3 ولا 5 ولا 7 جنيه كحد أقصى، خاصة أن وسيلة التوك توك لا تقل تكلفة المشوار الواحد عن 10 جنيهات.

يذكر أن شركة المترو بدأت تطبيق الزيادات الجديدة فى سعر التذكرة مع العمل بنظام المحطات فى سعر التذكرة، حيث سيكون كل عدد من المحطات بسعر مختلف، وتتراوح سعر التذكرة بعد الزيادات بين 3 و7 جنيهات للتذاكر الكوامل، ويتراوح بين 2 و6 جنيه لأنصاف التذاكر.

وتضمنت تعليمات شركة المترو التى أرسلتها للمحطات المنطقة الثانية من 9 محطات إلى 16 محطة وسعر تذكرتها 5 جنيهات للكوامل و4 جنيهات للأنصاف، والمنطقة الثالثة أكثر من 16 وسعر تذكرتها بـ7 جنيهات للكوامل و6 جنيهات للأنصاف.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

المتبولى

المرحبون قله

وأكد المرحبون بحزنهم للزياده فى اسعار الحديد نظرا لان استثماراتهم العقاريه قد يحصل لها رقود الفتره المقبله

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد حسن

ندعم إزاى يعنى؟

حضرتك بتزود عليا الأعباء وبتزود سعر الخدمة وبالتالى أسعار الميكروباصات هتغلى وهيقولوا شوف المترو بقى بكام يعنى مش قادرين تستنوا لما يجى ميعاد رفع سعر الوقود والطاقة عشان الأسعار تترفع مرة واحدة بدل ما تترفع مرة عشان زيادة سعر تذكرة المترو وبعدين هيزودوا السعر تانى للميكروباصات والتاكسى وكله لما يترفع سعر البنزين وده شىء طبيعى . والمطلوب منى إنى أدعم طيب إزاى خلى اللى بيتكلم مجنون والمستمع عاقل ؛ ده قرار وتوقيت فى منتهى الإستفزاز بصراحة يللا ربنا يديكم على قد نيتكم قادر يا كريم

عدد الردود 0

بواسطة:

Omar Hammad

حسبي الله ونعم الوكيل

طيب ما تقولو على متوسط دخل الفرد في الدول دى كام

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

بل هم نواب مجلس الشعب..هم من يرحبون ويدعمون الزياده فى سعر تذكره مترو الانفاق

😎..ومهم النايب ..جون طلعت.😑.الذى رحب بزياده سعر التذكره وقال انها فى تصب فى مصلحه اامواطن...كذلك حزب حماه الوطن..بالمجلس

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة