خالد صلاح

وزير الكهرباء لـ"اليوم السابع": أى حديث عن تحديد الأسعار الجديدة للطاقة "كلام فارغ".. ويؤكد: جهاز مرفق الكهرباء لم يحدد بعد سعر الكيلو وات.. وتطبيق الزيادة الجديدة يبدأ من يوليو ورفع الدعم نهائيًا فى 2021

الثلاثاء، 17 أبريل 2018 09:00 ص
وزير الكهرباء لـ"اليوم السابع": أى حديث عن تحديد الأسعار الجديدة للطاقة "كلام فارغ".. ويؤكد: جهاز مرفق الكهرباء لم يحدد بعد سعر الكيلو وات.. وتطبيق الزيادة الجديدة يبدأ من يوليو ورفع الدعم نهائيًا فى 2021 الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء
كتبت رحمة رمضان
إضافة تعليق
بدأت وزارة الكهرباء والطاقة المتجددة، فى وضع عدد من التصورات لتطبيق الزيادة السنوية على أسعار الكهرباء وفقا لخطة رفع الدعم حتى 2021، لعرضها على مجلس الوزراء برئاسة المهندس شريف إسماعيل لاختيار الأنسب المواطن.
 

محمد شاكر: أى أحاديث عن أسعار الكهرباء قبل الإعلان الرسمى "كلام فارغ"

 
وكشف الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء والطاقة المتجددة، إن جهاز تنظيم مرفق الكهرباء وحماية المستهلك، لم ينته بعد من تحديد سعر تكلفة الكيلو وات ساعة وفقا لأسعار الوقود للعام المالى الجديد، مضيفًا: "أى توقعات أو أحاديث عن أسعار الكهرباء قبل الإعلان الرسمى عن سعر التكلفة يعتبر كلام فارغ".
 
وأوضح "شاكر" فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن جهاز تنظيم مرفق الكهرباء وحماية المستهلك هو من يحدد سعر التكلفة لضمان تطبيق الشفافية والحفاظ على حقوق المواطن، موضحا أن الجهاز يعد مؤسسة حيادية بين المستهلك ووزارة الكهرباء التى تبيع له الطاقة.
 
 

رفع الدعم نهائيًا عن الكهرباء فى 2021

 
وأشار إلى أن خطة رفع الدعم نهائيا عن الكهرباء كان من المقرر أن تطبق خلال العام المالى الحالى، لافتا إلى أن هناك تعليمات من الرئيس عبد الفتاح السيسى بمد فترة رفع الدعم نهائيا لـ2021، ليتم حساب المستهلك التكلفة الفعلية لسعر الكيلووات ساعة.
 
وتابع وزير الكهرباء قائلاً: "تحديد سعر الكيلو وات ساعة يخضع لعدة معايير، أولها سعر الوقود المستخدم فى توليد الكهرباء، والمشروعات الاستثمارية الجديدة، ومستوى الخدمة التى يحصل عليها المواطن".
 

زيادة الأسعار تحقق سياسة ترشيد الاستهلاك

 
وأعلن أن تطبيق الزيادة الجديدة فى أسعار الكهرباء سيكون بدأ من يوليو القادم، وأن محاسبة المستهلك بسعر التكلفة الفعلية الكيلو وات ساعة هو السبيل الوحيد لتحقيق سياسية ترشيد استهلاك الكهرباء والاستخدام الأمثل لها، بدلا من إنفاق ملايين الجنيهات على حمالات التوعية بطرق وأهمية ترشيد الاستهلاك.
 
 
وأوضح شاكر أن التوسع فى مشروعات الطاقة الجديدة والمتجددة سيساهم فى خفض سعر بيع الكيلو وات ساعة للمستهلك، موضحًا أن قطاع الكهرباء يستهدف الوصول بنسبة الطاقة المولدة من الطاقات المتجددة فى 2020 إلى 20% من إجمالى الطاقة المولدة من الشبكة القومية للكهرباء. 
 

وزير الكهرباء: أنا غير راضى عن مستوى الخدمة

 
وأشار وزير الكهرباء إلى أن القطاع يسعى لتحسين مستوى الخدمة المقدمة للمواطن، قائلاً: "أنا غير راضى عن مستوى الخدمة رغم قلة عدد الشكاوى".
 

إضافة تعليق




التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس على رشيد

اضافة استهلاك زياده بعد الترشيد

ياسيادة الوزير وجدت زياد مقدارها 200 كيلوات فى الفاتوره مقارنه بقراءة العداد بالرغم من تبليغى شهريا القراءة بنفسى فبسال الموظف قال لى الوزارة هى اللى بتقوم باضافة من 100 الى 200 كيلوات فى الفاتورة فهل هذا يصح بعد ترشيد الاستهلاك وسوف ارسل لك صورة من الفاتوره وقراءة العداد على اليوم السابع

عدد الردود 0

بواسطة:

صفوت

العبرة بمبدأ الزيادة وليس تحديد الزيادة نفسها!

العبرة بمبدأ الزيادة وليس تحديد الزيادة نفسها ! يامعالى الأمور الوزير !

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

يا استاذه رحمه.😎لييييه صحيتى الوزير..سيبيه نايم ..ده راجل شرانى بيزود اسعار الكهربا مرتين ف السنه

😁😁😁

عدد الردود 0

بواسطة:

ابن مصر

وعلى راى المثل

ايه ياخد الريح من البلاط؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

الأسكندراني

((( رفع الدعم ٢٠٢١ ))) !!!!!!

...و...و ياعااااالم ...ممكن ماتلاقوش اللي ترفعوا الدعم عنهم ....لأنكم رفعتم الأجهزة التي كانت تبقي (( جثثهم )) على قيد الحياه ....هم ميتون ..ميتون (( أكلبنيكيا )) بس أنتم مش حاسين ...علشان أنتم مابتحسوش ...صدقوني مش حتلاقوا حدترفعوا عنه الدعم ....!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد هزّاع

لسة فيه أعباء كمان ؟؟؟ تااااااني ؟؟

الواحد مابقاش عارف يصرف منين و يدبر الشهر إزاي ، و لسة ناوين للمواطن تاني و تالت !!!! دة إنتقام من الناس دة ولا إيه ؟؟؟ الخنقة دي ليه ؟ الناس عملت لكم إيه ؟؟ دة لولا الناس ماكانش حد فيكم قعد على الكرسي و إتمريس ..... كان زمان ننوس عين أمه و الشلة أصحابه هم إللي رافعين الجزم البوت في وشكم و إنتم تتغزلوا في قعر الجزم ..... يا شوية جزم .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفي الشندويلي

نفس الفكر القديم

هو مفيش عندكم غير رفع الدعم ورفع الاسعار.ايه الفشل ده .مفيش حد بيفكر ازاي يرفع ايرادات التصنيع او الزراعة او التجارة.مفيش غير ازاي تاخدوا الفلوس من الشعب اللي شايف الويل والقرف منكم.ربنا ياخدكم ونخلص من اشكالكم دي اللي ماغابت عنا من ايام مبارك لحد دلوقتي.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة