أكرم القصاص - علا الشافعي

وزير التعليم: سنبحث عن مصادر دخل للمعلمين بديلة للدروس الخصوصية (فيديو)

الإثنين، 16 أبريل 2018 09:53 م
وزير التعليم: سنبحث عن مصادر دخل للمعلمين بديلة للدروس الخصوصية (فيديو) الدكتور طارق شوقى وزير التربية والتعليم
كتب أيمن رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الدكتور طارق شوقى، وزير التربية والتعليم، إن نظام الدراسة الجديد للثانوية العامة سيقضى على شبح الدروس الخصوصية وسيكون أكثر إمتاعاً، وتابع:" جمع أسئلة الامتحانات من جميع مدرسى المادة على مستوى الجمهورية وسيتم منح المدرسين مكافأة على ذلك "، لافتاً إلى أنه سيتم البحث عن مصادر دخل للمدرسين بديلا عن الدروس الخصوصية.

وأضاف "شوقى"، خلال مداخلة هاتفى ببرنامج "هنا العاصمة"، الذى تقدمه الإعلامية لميس الحديدى، عبر فضائية "cbc"، أن حضور الطلاب بالمدارس أمر مهم جداً فى الاستراتيجية الجديدة نظراً للاستفادة الكبرى التى يحصلون عليها من خلال تفاعلهم فيما بينهم ومع المعلم، وتابع:"على أصحاب المصالح المستفيدين من الدروس أن يستحضروا فكرة الوطنية وأن لا يعلوا من مصالحهم الشخصية على حساب أجيال ونشئ سيعانى بقية حياته عقب تخرجه".

وتابع الوزير:"مصلحة الطلاب أهم من المصالح الشخصية.. واللى كان بيدى دروس هيلاقى وسيلة أخرى نظامية ونحن سوف نساعده هذا وهنحاول نجيب مصادر دخل أخرى".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

sayedfarrag

الوزير لايعيش الواقع المر للتعليم

واضح ان الوزير لايعيش الواقع المر للتعليم الذى يتجرعه أولياء الامور وتتجرعه مصر في تعليم فاشل بمستوى متدني للخريجين وبعضهم لايجيد القراءة والكتابة ودبلومات صنايع بالالاف لايستطيع واحد منهم أن يعمل في المهنة التي حصل فيها على الدبلوم يعني باختصار اهدار مال ووقت وتخريب لمصر .. الوزير يقول تصريحات مانشتات فماهي المصادر التي سيوفرها للمعلم علشان يتخلص من ادمان الدروس الخصوصية ؟ كم مرة زادت رواتب المعلمين ؟ هل انتهت الدروس الخصوصية ؟ يامعالي الوزير في يدك الحل بقرار اداري " من يثبت عمله في الدروس الخصوصية يفصل من التربية والتعليم وبلا حقوق " هل يكلفك هذا القرار شيئا ؟ لايتطلب إلا جرأة اتخاذ القرار من أجل مصر اولا ومن اجل اولياء الامور الذين كفروا بالنظام التعليمي الفاشل

عدد الردود 0

بواسطة:

كوكو واوا

ضبط المنظومة من داخل الفصل المدرسى هو حل المشكلة

انا لااعمل فى التعليم ولذلك هذا رأيى المحايد ، السؤال المنطقى والذى يجب ان ندرسه ، ماالذى يضطر اولياء الامور الى قطع جزء معتبر من دخلهم (وربما مدخراتهم) من اجل اعطاء دروس خصوصية لأولادهم؟؟ اليس هو المستوى المتدنى لتقديم العلوم فى الفصل المدرسى ؟ لو تم السيطرة بالرقابة المستمرة على اسلوب تقديم العلوم بالفصل بنفس مستوى تقديمها فى الدرس الخصوصى ستنتهى المشكلة ، ويكون المسئول عن هذه الرقابة كل الرؤساء بدءا من المدرس الاول بالمدرسة ثم المدير ومرورا بالسادة المراقبين ووكلاء الوزارة وانتهاءا بوزير التعليم نفسه ، ولامانع من إنشاء منظومة جديدة لهذا النشاط "المراقبة" ، والمدرس المتخاذل يتم فصله من التعليم بتهمة "تخريب جيل" او "الإحتيال للتربح" لو ثبت انه يتعمد ذلك من اجل إعطاء دروس ، اما المدرس الامين فى الفصل ، فلامانع انه يتيح دروس خصوصية للطلبة المتأخرين ، تما مثل الطبيب الذى يعمل فى المستشفى صباحا ، والعيادة الخاصة مساءا

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

اعتقد ان هذا الوزير.... سيقدم له الشكر مع اول تغيير وزارى ف الحكومه

😎....

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

نظرة واقعية !!

الحديث عن بدائل لدخل المدرس من الدروس الخصوصية بصراحة شديدة انا وكتير غيرى بنعتبره مجرد كلام اللى بيقوله نفسه عارف انه مستحيل تطبيقه !! يا سيادة الوزير دخل بعض المدرسين من الدروس الخصوصية بيتعدى 50 الف جنيه شهريا !! أى دخل بديل هتوفره سيادتك هيبقى كام يعنى , الف , اتنين , تلاتة , خمسة ؟؟ مع ان ده نفسه صعب التحقيق لكن حتى لو افترضنا تحقيقه , فهو مش هيحقق عشر اللى بيكسبه المدرس من الدروس الخصوصية , للأسف الشديد يا سيادة الوزير التعليم المصرى انزلق الى هاوية أصبح انتشاله منها عسيرا , وأى محاولة لأصلاحه بقت شبه محاولة اصلاح توب دايب , كل ما ترقعه من حتة يتقطع من حتة تانية !! حاليا انا مش بلوم الناس البسطاء اللى بيخرجوا ولادهم من التعليم أو اللى مش بيلحقوهم بالتعليم أصلا , الله يرحمه طه حسين لما قال ان التعليم كالماء والهواء حق لجميع الناس , مكانش عارف اننا هنوصل الى العصر اللى هيبقى فيه التعليم كالماس , لا يستطيع الحصول عليه الا من يملك ثمنه , ومن لا يملك هذا الثمن لا يحصل الا على زجاج ردىء, عامل نفسه ماس !! اللى عاوز يعلم ولاده انهاردة لازم يلحقهم بالمدارس الدولية اللى مصروفاتها بالدولار !! واللى مش هيقدر يعمل ده يبقى أحسنله ميحاولش يعلم ولاده أصلا !! يمكن كلامى عنيف وقاسى الا ان ده ميمنعش انه واقعى !! لأنه هيصرف اللى وراه واللى قدامه ويستلف ويشتغل شغلة واتنين وتلاتة , وفى الآخر الولاد لا هيتعلموا ولا هيشتغلوا بالشهادات اللى حصلوا عليها !! يبقى يوفر وقته ومجهوده وفلوسه ويعلمهم حرفة أو يشتريلهم قطعة أرض يزرعوها أفيدلهم !! لما يبقوا حرفيين أو فلاحين أفضل بكتير من انهم يتخرجوا وميلاقوش عمل ولا يبقوا هما متعلمين أصلا ولا يعرفوا حرفة يشتغلوها فيتحولوا لمدمنين ومجرمين !! يا سيادة الوزير الله يرضى عليك بلاش تصريحات تفور الدم وتقلب المواجع , مشكلة التعليم المصرى مش فى الدروس الخصوصية , مشكلته ان احنا معندناش أصلا تعليم , بس يا عينى أولياء الأمور الغلابة رافضين يصدقوا ده , وبيلحقوا ولادهم بالتعليم ويدولهم دروس علشان يحسوا انهم عملوا اللى عليهم وان ضمايرهم مستريحة , بدروس وللا من غيرها صدقنى مش هتفرق !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة