أكرم القصاص - علا الشافعي

يوسف زيدان لـ"ON E": "مش المصريين اللى خلّصوا على التتار"

الإثنين، 05 مارس 2018 01:00 ص
يوسف زيدان لـ"ON E": "مش المصريين اللى خلّصوا على التتار" يوسف زيدان
كتب أحمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

 

 

قال الكاتب والروائى يوسف زيدان، إن موقعة "شقحب" حدثت بين المسلمين والتتار عام 702 هجرية، مردفاً: "إحنا مضحوك علينا، وملعوب فى دماغنا ومتعلمين غلط ولازم نعترف بكده عشان نصحح، وبيقولوا موضوع التتار دا خلصه قطز فى عين جالوت، لا عيب الكلام دا والله".

وتابع زيدان، خلال لقائه ببرنامج "كل يوم"، على فضائية "ON E"، مع الإعلامى عمرو أديب،: "مش المصريين اللى خلّصوا على التتار، ومفيش قبل محمد على جيش مصرى إلا لما ترجع للعصور المصرية القديمة، إنما الفترة دى كانوا مماليك، جماعات مقاتلة يتم استئجارها، وقطز واحد من اللى بيتخانقوا بالأجرة"، مردفاً: "الناصر للخليفة الفاطمى العاضد بأمر الله صلاح الدين يوسف ابن أيوب الملقب بخادم الحرمين الشريفين – وهو مرحش حج – بعد ما انتصر على الصليبيين فى حطين انهزم قدامهم فى الرملة وجيشه اتدمر، وسمع أن الخليفة فى بغداد جاى يحاربه هو والصليبيبن، راح مدى ساحل الشام كله هدية للصليبيين".

وذكر يوسف زيدان، أنه فى عام 628 هجرية، "أعاد ابن شقيق صلاح الدين، القدس للصليبيين، وصلاح الدين استعبد المصريين، وخلاهم فلاحين قرارين وخد فلوسهم جاب بيها مماليك، هم اللى بيحاربوا، والمرتزقة دول قتلوا حفيده توران شاه، وقضوا على الدولة الأيوبية، وبدأوا يحكموا فأتى المغول امتداداً لجنكيز خان".

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

د. سعد عوض الله

جابوه منين زيدان ده؟

سؤال بسيط له... هو عارف مين ابوه الاصلى؟.... انا بقول الخواجه مترى بتاع المساحه.. اثبت غيرها و كلمنا!

عدد الردود 0

بواسطة:

م الحسن محمد

مؤرخ الجهل والكذب

يريد هذا الجاهل تقذيم وهلهلة تاريخنا كله .... لا تسمعون له فانه ضال مضل ...

عدد الردود 0

بواسطة:

السعيد

جاهل كبير

إذا كان بيقولك إن القرأن بيقول" الطلاق مرتان" وإن هو مش عارف  موضوع الطلاق ثلاث مرات ده جابوه منين، عايز جهل وفتي أكتر من كده إيه؟

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد عزت عمران

كل التتار مسلمون

ما فيش حاجة أسمها حد خلص على التتار فهم شعب مستقل وله دولة أسمها تتارستان دولة من دول الأتحاد السوفيتى السابق  أى أرض التتار بعد ترجمة ستان من اللغة الفارسية الى اللغة العربية وجميع التتار مسلمون دخلوا الاسلام عن حب بدون أجبار من أحد ولو كانت فيه حرب بين المسلمين والتتار لكان االأسلام دين العدو فكيف كل التتار مسلمون 

عدد الردود 0

بواسطة:

ابن النيل

من اين لك هذه الهلوسة يا ابا جهل

هذا الرجل لم يدع الفرصة لاحد كى يتعب ويجتهد لاثبات جهله فمستوى المفردات التى يستخدمها سوقية بامتياز بعيدة كل البعد عن التفنيد الاكاديمى اشبه بهذيا السكارى وشاربى الكحول او فى افضل الاحوال اشبه بحديث النساء فى الفسحة صلاح الدين بعد انتصار حطين فتح القدس بعد عانى قليلا فى فتحها بسبب تحصيناتها القوية واصرار امرائها على قتال اليائسيين بعد رفض السلطان اعطائهم الامان فى بادىء المر واصراره على معاملتهم نفس المعاملة التى عاملوا بها المسلمين يوم سقطت فى ايديهم ثانيا  لم يهزم فى الرملة هو هزم فى ارسوف ولكن لم يتم تدمير جيشه لانها كانت معركة ضمن سلسلة معارك مع المسلمين وعقد صلحا مع الصليبين فى الرملة بعد ان استشار مجموعة من رجال الدين المسيحى الشرقيين الذين اشاروا عليه انه حتى لو اخذ القدس فى النهاية سيخسر الحرب لان القدس تقع فى محيط اسلامى ستسقط فى ايديهم عاجلا ام اجلا وان انتصاره هو انتصار مؤقت اخيرا لا اعلم ماهى مشكلتك مع صلاح الدين تحديدا هل حضرتك معقد نفسيا اما بالنسبة لموضوع ان الجيش الذى هزم المغول لم يكن من المصريين كلنا عارفين والله ماجبتش الديب من ديله الجيش كان من المحاربين المماليك المجلوبين من اصقاع الارض ولكنه مدعم بالمتطوعين من العامة المصريين مثلما شارك هؤلاء المتطوعين فى مقاومة الفرنج فى دمياط والمنصورة بقيادة الامير فخر الدين ابن شيخ الشيوخ واذا كنت حضرتك شايف ان احنا اتعلمنا غلط انا شايف ان حضرتك متعلمتش من الاساس وان اعيب على الاعلام اللى اغلبه تجارى يبحث عن الاثارة بجلب المرضى النفسيين من النكرات والصعاليك لشغل الناس بخرجات اتفه من اصحابها 

عدد الردود 0

بواسطة:

بركة

مع الإحترام .. الخطأ على الأستاذ عمرو أديب ... !!!!!!!!!!!!

رجل عدواني هكذا ومدمر للتاريخ ومستمر بلاهوادة في تخريب أي قيمة إزاي ييجي لوحده دائما ومع عمرو أديب الذي ( يستمع فقط دون رد فعل ) انت عارف يا أستاذ عمرو إن المتخصصين أجمعوا على ( هذيان وحقد ) هذا الرجل .. ليه مايكونش واحد منهم حاضر أو يتم الإتصال بأستاذ متخصص .. الى متى يستمر ذلك الخطر الداهم على أمتنا .. الحلقة الجاية ( هايقولك مكة المكرمة مش في المكان ده ) !!!! .. يادي المصيبة ...

عدد الردود 0

بواسطة:

ابوالعريف

فاض الكيل من هؤلاء

هذا التصريح اهانة كبيرة لتاريخنا ,ترك هذا الرجل حر طليق اهانه فكريه.على الجهات صاحبة الاختصاص التعامل الان الان .فرصة الاستاذ سمير صبري لمقضاة هذا الرجل لمنعه من الظهور اعلاميا وسجنه في حالة ادانته .على وزير التعليم الرد عليه هل ما تعلمتاه بكتب التاريخ عن مصر خطأ. يا بخت أعداءنا بهؤلاء المعاتيه. ندمر تاريخينا على طبق من ذهب بينما هم يشترون ويغيرون التاريخ لصالحهم. 

عدد الردود 0

بواسطة:

>>>>>>

من المسئوول

من المسئوول عن هذا العبث المدمر للتاريخ هل هذا هو الاعلام الذي تسعون اليه ، زيدان في البرامج و محمد رمضان في الافلام

عدد الردود 0

بواسطة:

Yassin

يوسف زيدان من اهل النار

يوسف زيدان هوا عبده مشتاق  هوا كاره مصر وتاريخ مصرداراجل مجنون

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد حمزه

الرد على يوسف زيدان

انتم مش واخدين بالكم الراجل شيعى وبيكره صلاح الدين لانه انهى الحكم الفاطمى العبيدى الشيعى فى مصر ده خلاصة الكلام

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة