أكرم القصاص

لا ترتكبى هذه الجريمة.. الكورتيزون مش علاج للنحافة

الجمعة، 23 مارس 2018 10:00 م
لا ترتكبى هذه الجريمة.. الكورتيزون مش علاج للنحافة بتعانى من النحافة ابعدى عن الكورتيزون
كتبت إيناس البنا

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

الكورتيزون هو نوع من الأدوية التي تتعامل مع مجموعة واسعة من الحالات، و تلجأ إليها الكثير من السيدات الراغبات فى زيادة الوزن فى حالات النحافة.

ومن جانبه أوضح الدكتور وليد مختار طبيب صيدلى، أنه قد يصف الأطباء الكورتيزون للوقاية من الحساسية ولعلاج التهاب المفاصل والتهاب القولون التقرحي ومشاكل الجلد مثل الصدفية وحب الشباب والذئبة وحالات العين وبعض أنواع السرطان، ولكن بعض الفيتات يلجأن إليه كوسيلة لزيادة الوزن وهو خطأ جسيم ، وجريمة تهدد الصحة  .

وأضاف الطبيب الصيدلى، أن الكوريتزون الذى يستخدم للعلاج يكون تحت إشراف الطبيب لعلاج سبب معين فقط، ولكنه ليس دواء يمكن تناوله من تلقاء نفسك لزيادة الوزن، لأن ما يحدث هو امتلاء الجسم بالمياه والتسبب فى أعراض جانبيه عديدة منها الضغط والسكر بل وهشاشة العظام، وبالتالى تكونى قد ارتكبتى جريمة فى حق نفسك.

ويمكن اللجوء لبعض الحلول الأخرى للقضاء على النحافة بعيدا عن الكورتيزون مثل تناول أقراص مهضمة وفاتح للشهية بعد استشارة الطبيب ، ولو استمرت المشكله يجب عمل تحاليل غدد للاطمئنان.


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء



التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

النحافة والسمنة !!

الحقيقة حالات السمنة والنحافة , أحيانا بيستعملوا أساليب لزيادة أو فقدان الوزن , مشاكلها فظيعة وممكن العيان يفضل يتعالج منها بقية حياته !! منها طبعا استعمال الكورتيزون لعلاج النحافة , الكورتيزون علاج ممتاز لكن يجب استعماله بحذر حتى من الطبيب نفسه لو الحالة محتاجاه , لأن آثاره الجانبية خطيرة ولا تخفى على أحد لدرجة بتخلى بعض المرضى اللى محتاجينه فعلا بيخافوا يستعملوه , وبيترعبوا لما الطبيب يوصفهولهم ويحتاجوا قوة اقناع جبارة من الطبيب علشان يرضوا بيه , فمش معقول ولا منطقى ان حد يستعمله لمجرد ان جسمه مش عاجبه وعاوز يتخن شوية !! أولا لآثاره الجانبية زى أى دوا , ثانيا لأن السمنة الناتجة عن استعماله بتكون سمنة وهمية !! أغلبها نتيجة اختزان المياه فى الجسم وأول ما العيان يوقفه هيرجع زى ما كان !! فمش منطقى انك هتفضل تاخد كورتيزون بقية عمرك لمجرد انك تفضل محتفظ بالوزن الوهمى ده !! كمان مرضى السمنة أحيانا بيلجأوا لأساليب مميتة لفقدان الوزن , زى تناول هرمون الدرقية مثلا !! اللى بيدخل العيان فى حالة صناعية من ارتفاع هرمون الدرقية !! فالعيان يخس , انما ضعطه يعلى وقلبه يتأثر وعنيه تتأثر وعظامه تتأثر وهرموناته الجنسية تتأثر , وبمرور الوقت الغدة الدرقية عنده تفقد وظيفتها فيصاب بنقص افراز هرمون الدرقية أو ما يعرف بخمول الغدة الدرقية !! كمان عاوزه احذر ان بعض أدوية التخسيس والتسمين المنتجة بدون ترخيص وبتتباع على النت أو فى محلات العطارة أحيانا بيضاف لها مواد بتلعب على نفس الأفكار دى !! فاللى عاوز يسمن أو يخس لازم يعمل ده بالشكل الصحيح وتحت اشراف طبى , مش يستعمل أى دوا بيسمن أو بيخسس بدون ما يلتفت لآثاره الجانبية , مش منطقى انك تدمر صحتك علشان تغير شكل جسمك !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة